All Mountain: twijfel tussen Canyon Neuron en YT Jeffsy

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StephanR schreef:Interessant topic; momenteel in de markt voor een fietsje voor de misses in deze categorie.
Ah, ze pakt jouw fiets te vaak? :winkie:
StephanR schreef:Bijna ongelofelijk dat ik mijn Jeffsy volledig XT afgemonteerd en met een pike RCT heb gekocht voor 2k... De value-for-money is nog steeds niet slecht, maar niet meer zo fantastisch als het was.
Tja, ze beginnen nu een echt merk te worden. Met garantiegevallen en te dure wedstrijdrijders en zo... . :roll:
StephanR schreef:De Cube Stereo is nog niet genoemd geloof ik? De 140 lijkt me redelijk in deze hoek te zitten.
Zeker te overwegen, heerlijke allrounder, meer dan de Jeffsy! Alleen zit je daar ook met de vering... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb toevallig vorige week een rondje parkeerplaats gemaakt met een volledig zwarte 2018 Rhythm met Grip en die voelde meer aan als mijn eigen Factory dan de grijze Rhythm die ik vorig jaar in een Tallboy heb gereden op Amerongen. Die leek veel meer op mijn 2014 Revelation. Niet echt representatief natuurlijk, beetje stoepjes rijden en remmen, maar hij leek wel beter.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar nu gaat het over vorken, ik zou eerst de keus eens maken tussen een Jeffsey (of soortgelijke fiets) en een Neuron of soortgenoot. Want het grote verschil is toch de geo, die bij een Jeffsey meer afdaalgericht is.

Momenteel lijkt het er weleens op dat het niet lang, laag en slack genoeg kan zijn en dat elke bike die die trend niet volgt bij voorbaat kansloos is. Lijkt mij niet terecht, vooral op minder heftig terrein kan een iets klassiekere geo heel fijn (fijner) zijn.

Dus je moet voor jezelf duidelijk hebben wat je wilt met die geo (wat natuurlijk samenhangt met het doel waarvoor je een fiets koopt). Dan kun je daarna kijken welke afmontage/vork je wilt. Wat vaak toch ook weer een budgetkwestie is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat onderwerp hebben we op de vorige pagina al behandeld ;-) Maar een Jeffsy is niet extreem lang of slack, een Neuron daarentegen juist wel wat kort en steil.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
M'thijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 6 september 2011, 19:38

Dankjewel Kermit, en ook de andere natuurlijk, voor alle info, reacties en tips.

Qua geometrie vind ik 'm best lastig. Mijn huidige bike betreft een verouderde Cube, XMS, fully, een instapper. Echter met mijn 1.92 meter blijkt de 20" en 26" banden te klein voor mij, hetgeen verklaart dat ik altijd na intensief biken zere nek en schouders heb.

Ik wil dus - na wat testritjes op andere fietsen - sowieso een 29'er, en een upgrade qua afmontage en vering t.o.v. mijn huidige fiets. Vandaar dat ik bij dit bovengenoemde lijstje uitkwam.

Ik twijfel inderdaad tussen ....
- de geometrie (Neuron vs. Jeffsy) en tussen
- de veerweg (120 vs 140).
De rest volgt idd later wel.

Als ik het goed begrijp is de Jeffsy speelser en meer op dalen gericht dan op klimmen terwijl de Neuron meer een klimmer is en allround is, maar soms tekort kan komen (120 veerweg) bij heftigere dalingen. De neuron zou ook wat klassieker zijn qua geometrie.

In dit dillema zou deze misschien een mooie middenweg zijn, 'the best of both worlds'?
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... 9.0-713693" onclick="window.open(this.href);return false;

Met beide fietsen ga ik er sowieso enorm op vooruit!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Grappige is dat jij bij de Skeen en Jeffsy mooi kan zien dat veerweg niet alles zegt. Als ik even de 22" modellen naast elkaar zie je dat de Jeffsy waarschijnlijk wat wendbaarder zal zijn dan de Skeen.
Reach:
Jeffsy: 465mm
Skeen: 473mm

Wielbasis:
Jeffsy: 1205mm
Skeen:1215mm

Chainstays:
Jeffsy: 440mm
Skeen: 448mm

Alleen de balhoofdhoek van de Jeffsy is een halve graad slacker (67.5 vs 68) maar die wordt ruimschoots gecompenseerd door de kortere achterkant als het op levendigheid aankomt. De Skeen is inderdaad meer een marathonfully die liever wat meer hard rechtuit gaat, de Jeffsy zal zich iets leuker door bochten laten sleuren.

Maar goed, ik ben ook niet zo heel erg bang voor slacke hoeken, mijn eigen UHR bike zit op 65 graden en de fiets die ik voor DaanJ heb gebouwd zelfs 64, en beiden laten zich serieus lekker over de hollandse trails jakkeren. Maar goed, geometrie en rijeigenschappen is meer dan alleen kijken naar de wielmaat, of de hoeken, of de reach. Uiteindelijk is het een samenspel van alle maten die de rijkarakteristiek bepaald.

Maar om bij het onderwerp te blijven: Ik zou in jouw geval de goedkoopste Jeffsy nemen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je twijfelt tussen die 2, dan zou ik sowieso die Cube Stereo 140 ook meenemen. Die stuurt zeg maar als een Neuron en daalt als een Jeffsy. Zit er dus mooi tussenin.

Die is er alleen in 27,5" momenteel, maar is wel redelijk in verhouding gebouwd, dus ook voor een 192 cm rijder prima passend. Maar een 29" versie gaat er aan komen.

En wat prijs betreft: bij een Cube dealer valt wel wat te onderhandelen, zodat je op vrijwel een gelijke prijs uit komt als die internet fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=136757" onclick="window.open(this.href);return false; :wink: (vorig model, kan ook)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

De Cube moet je wel liggen. Ik heb op de Stereo 160 een rondje gemaakt, grootste maat (beetje een dranghek om te zien), en zelfs met mijn 1,87 meter vond ik hem echt extreem kort, en daarom niet lekker fietsen.

Tis maar wat je gewend bent natuurlijk, maar met 1,92 meter zou ik zeker een fiets met een beetje ruime reach nemen, zeg vanaf minstens 480 ofzo, liefst inderdaad 29" wielen om de boel in verhouding te houden. Geeft je veel meer ruimte op de fiets om te manoeuvreren en dat is gewoon veel lekkerder. Als je daar eenmaal aan gewend bent wil je echt niet meer terug naar zo'n korte Cube.

Kijk anders even bij Bird bikes, en dan denk ik vooral de Aeris 120 (https://www.bird.bike/aeris-120/" onclick="window.open(this.href);return false;). Hoewel geen 29er, zijn ze ook niet superduur en hebben ze hun geometrie goed op orde voor de langere mens. Lijkt me heerlijk rippen van NL tot buitenland, eenvoudiger bikeparkjes als Winterberg ook geen probleem.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanJ schreef:De Cube moet je wel liggen. Ik heb op de Stereo 160 een rondje gemaakt, grootste maat (beetje een dranghek om te zien), en zelfs met mijn 1,87 meter vond ik hem echt extreem kort, en daarom niet lekker fietsen.

Tis maar wat je gewend bent natuurlijk, maar met 1,92 meter zou ik zeker een fiets met een beetje ruime reach nemen, zeg vanaf minstens 480 ofzo, liefst inderdaad 29" wielen om de boel in verhouding te houden. Geeft je veel meer ruimte op de fiets om te manoeuvreren en dat is gewoon veel lekkerder. Als je daar eenmaal aan gewend bent wil je echt niet meer terug naar zo'n korte Cube.
Heb je de 2018 geo al bekeken? :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

M'thijs schreef: Als ik het goed begrijp is de Jeffsy speelser en meer op dalen gericht dan op klimmen terwijl de Neuron meer een klimmer is en allround is, maar soms tekort kan komen (120 veerweg) bij heftigere dalingen. De neuron zou ook wat klassieker zijn qua geometrie.
Met mijn Nerve had ik in Bikepark Wales op de rode routes liever meer veerweg en iets meer rust gehad...maar dat kannet zo goed aan mij liggen hoor, zo,n enorme held ben ik nog niet op de fiets. Het zegt wellicht even veel over mijn nivo als over de fiets.
Bij Glentress-Schotland heb ik een Jeffsy gereden, hoewel ik daar wel alles met mijn Nerve kon rijden, ging het met de Jeffsy een stuk makkelijker en was het minder billen knijpen, maar was mijn Nerve weer wendbaarder.
Ik weet dus niet of je de Jeffsy speelser kunt noemen, wel meer capabel nar beneden als het voor mij op het randje van mijn kunnen komt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

.
(sorry, niet goed gekeken... :oops: )
Lekker vies is niet bah...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef:Met mijn Nerve had ik in Bikepark Wales op de rode routes liever meer veerweg en iets meer rust gehad...maar dat kan net zo goed aan mij liggen hoor, zo,n enorme held ben ik nog niet op de fiets. Het zegt wellicht even veel over mijn nivo als over de fiets.
Juist daarom zouden de meesten een 'rustigere' fiets moeten hebben! En ook als je een zeer kundig rijder bent kun (zul!) je er van profiteren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Lars TB schreef: Heb je de 2018 geo al bekeken? :wink:
Dacht ik wel, maar blijkbaar te snel, net het verkeerde model ;) De 140 is wel wat beter geworden inderdaad. Lengte in 22" nu best lekker, maar die zadelbuis zou mij wel wat aan de lange kant zijn. Ik zou als TS gewoon ook toch nog ff bij Bird kijken, je blikveld verbreden kan nooit kwaad :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanJ schreef:
Lars TB schreef: Heb je de 2018 geo al bekeken? :wink:
Dacht ik wel, maar blijkbaar te snel, net het verkeerde model ;) De 140 is wel wat beter geworden inderdaad. Lengte in 22" nu best lekker, maar die zadelbuis zou mij wel wat aan de lange kant zijn. Ik zou als TS gewoon ook toch nog ff bij Bird kijken, je blikveld verbreden kan nooit kwaad :)
Bird is zeker interessant, maar je 'dwingt' hem dan wel naar enduro-passende reach-waardes... . In deze klasse niet helemaal passend... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie