NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

Moet ik morgen nog een (kuch)spatbord meenemen of ligt ´t ´r goed bij?
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Ik weet niet hoe het morgen is, vannacht een beetje regen. Vanochtend ben ik om 8:15 vertrokken en Amerongen lag er prachtig bij. Hard met een dun laagje sneeuw. Daarna Leersum en toen begon het iets te dooien. Gevolg was een plakkerig bovenlaagje dat vooral aan mijn fiets ketting en tandwielen plakte... Leersum en Hoge Ginkel afgemaakt maar tweede rondje Amerongen afgebroken vanwege chronische chain suck.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik was er rond 11.30 en ben gestart in Leersum. Parcours was lekker hard door de vorst, na 2 rondjes Rhenen terug in Amerongen.
Heerlijk zonnetje kwam door maar daardoor ontdooide de bovenlaag en ontstonden er wat scary momenten oa bij harryslinger schoof ik bijna onderuit.
Dat kl.. stuk voor de lange klim van de Amerongse Berg was nauwelijks door te komen.

Toch blij dat ik ben gegaan.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zelfs nog een oud paaltje op Amerongen

Afbeelding
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef:Zelfs nog een oud paaltje op Amerongen
met een illegaal wandelschild erop. Grrr.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag Leersum en Amerongen gedaan was aardig pittig met de zachte ondergrond. Wel geschrokken van de ravage in het bos vergeleken met hier ( Heerenveen ).
Wel goed vermaakt en me zwager ook was de eerste keer voor hem gelijkt verslaafd !
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het valt mij de laatste tijd op hoe weinig echte fietspaden er op de Heuvelrug zijn.

Bijvoorbeeld ten Noord Westen van de Amerongseberg, linksonder Overberg loopt helemaal niets om weer bij de Scherpenzeelseweg uit te komen.
Het pad Utrechtse Spoor dat op de Scherpzeelseweg aansluit is een ruiterpad.
Je moet dus al via de Bovenhaarweg helemaal om het bos langs de akkers heen rijden.

Onderlangs is er alleen het LDS pad, voor de rest houdt het op.

Mis ik iets of is dit normaal?

En wanneer er een bordje staat "fietsen, wandelen, paardrijden etc alleen op de daarvoor bestemde paden" oid en er verder geen ander bordje ondergeplakt zit zoals een wandelschild of een ruiterpad symbool, wat voor pad is dit dan?
Is dit dan een soort van gedoogpad waar alles mogelijk is, of is het dan toch vanzelfsprekend een wandelpad?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef:Het valt mij de laatste tijd op hoe weinig echte fietspaden er op de Heuvelrug zijn. Bijvoorbeeld ten Noord Westen van de Amerongseberg, linksonder Overberg loopt helemaal niets om weer bij de Scherpenzeelseweg uit te komen. Het pad Utrechtse Spoor dat op de Scherpzeelseweg aansluit is een ruiterpad. Je moet dus al via de Bovenhaarweg helemaal om het bos langs de akkers heen rijden. Onderlangs is er alleen het LDS pad, voor de rest houdt het op. Mis ik iets of is dit normaal? En wanneer er een bordje staat "fietsen, wandelen, paardrijden etc alleen op de daarvoor bestemde paden" oid en er verder geen ander bordje ondergeplakt zit zoals een wandelschild of een ruiterpad symbool, wat voor pad is dit dan? Is dit dan een soort van gedoogpad waar alles mogelijk is, of is het dan toch vanzelfsprekend een wandelpad?
Je mist iets, het Utrechtse Spoor is van voor tot achter een weg. Van het begin in Veenendaal tot het einde van de Utrechtse Baan bij Leersum. De weg ligt er slecht bij, maar het is wél een weg

Die hele hoek bestaat uit een serie particuliere eigendommen. Er loopt een oude middeleeuwse weg doorheen (Utr. Spoor cq. Utr. Baan). De eigenaar bepaalt wat hij er doorheen legt. Dat kan een fietspad, een wandelpad, een ruiterpad of gewoon geen pad zijn. Het is zijn 'tuin' en hij met zijn tuin wat jij met jouw tuin doet: inrichten zoals het hem uitkomt. Openbare wegen zijn hierop de uitzondering.

Voor paden geldt dat alle paden opengesteld zijn voor wandelaars. Voor paarden, koetsen, fietsen en mountainbikes geldt dat je daarmee alleen op daartoe bestemde paden mag komen. Dus een ruiterpad is als zodanig gemarkeerd. Op een fietspad staat een bordje fietspad en op een mountainbikepad staat een Bloso-bordje. Hondenlosloopgebieden zijn ook gemarkeerd.
De hoofdregel is dat je overal mag wandelen en voor de rest niets, tenzij dat dmv een bordje is aangegeven.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Rayb81: Wel weer een aardige vraag die je naar voren brengt. Ik mag ook graag af en toe een stukje "gravelen" als de omstandigheden daar naar zijn en wil mijn routes ook wat uitbreiden voor zover mogelijk.
Zijn best een aantal brede gindpaden, maar formeel niet toegestaan voor zover ik het weet.

Maar je het ook onderstaande linker afslag (als van bovenaan de bergweg naar Amerongen afdaalt). Staat ook een paddenstoel met richting die kant op.
https://www.google.nl/maps/@52.0113288, ... 2!1b1!2i50
Maar stukje verderop is het gewoon bospad en feitelijk alles behalve fietspad (voor normale fiets).Voor je het weet ben je stout bezig.

Volg in Google maps deze maar eens
https://www.google.nl/maps/@52.0132394, ... 2!1b1!2i50
Disclaimer: Nee, Fredje volgt deze niet en gaat echt niet tegen de richting van een parcours fietsen (dat laten we wel over aan een of andere forumtrol over).

Maar niet overal even duidelijk.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

bert l. schreef:
Rayb81 schreef:Het valt mij de laatste tijd op hoe weinig echte fietspaden er op de Heuvelrug zijn. Bijvoorbeeld ten Noord Westen van de Amerongseberg, linksonder Overberg loopt helemaal niets om weer bij de Scherpenzeelseweg uit te komen. Het pad Utrechtse Spoor dat op de Scherpzeelseweg aansluit is een ruiterpad. Je moet dus al via de Bovenhaarweg helemaal om het bos langs de akkers heen rijden. Onderlangs is er alleen het LDS pad, voor de rest houdt het op. Mis ik iets of is dit normaal? En wanneer er een bordje staat "fietsen, wandelen, paardrijden etc alleen op de daarvoor bestemde paden" oid en er verder geen ander bordje ondergeplakt zit zoals een wandelschild of een ruiterpad symbool, wat voor pad is dit dan? Is dit dan een soort van gedoogpad waar alles mogelijk is, of is het dan toch vanzelfsprekend een wandelpad?
Je mist iets, het Utrechtse Spoor is van voor tot achter een weg. Van het begin in Veenendaal tot het einde van de Utrechtse Baan bij Leersum. De weg ligt er slecht bij, maar het is wél een weg

Die hele hoek bestaat uit een serie particuliere eigendommen. Er loopt een oude middeleeuwse weg doorheen (Utr. Spoor cq. Utr. Baan). De eigenaar bepaalt wat hij er doorheen legt. Dat kan een fietspad, een wandelpad, een ruiterpad of gewoon geen pad zijn. Het is zijn 'tuin' en hij met zijn tuin wat jij met jouw tuin doet: inrichten zoals het hem uitkomt. Openbare wegen zijn hierop de uitzondering.

Voor paden geldt dat alle paden opengesteld zijn voor wandelaars. Voor paarden, koetsen, fietsen en mountainbikes geldt dat je daarmee alleen op daartoe bestemde paden mag komen. Dus een ruiterpad is als zodanig gemarkeerd. Op een fietspad staat een bordje fietspad en op een mountainbikepad staat een Bloso-bordje. Hondenlosloopgebieden zijn ook gemarkeerd.
De hoofdregel is dat je overal mag wandelen en voor de rest niets, tenzij dat dmv een bordje is aangegeven.
Bedankt voor de duidelijkheid, blijft interessante materie, maar wel lastig, soms lijkt er echt geen onderbordje bij te zitten wie nu welkom is op het pad en wie niet, maar ik zal dat wel over het hoofd zien dan.

Wat het Utrechtse Spoor betreft, mja oké als het gewoon een pad is, maar het leek op een ruiterpad gezien de ondergrond.
Toen ik verderop de weg vroeg aan een paar lui die met boswerkzaamheden bezig waren zeiden ze ook niet dat ik er niet mocht fietsen.

@ Fred, ja het is nog een heel geneuzel om een paar gravelpaden te vinden.
Aan de Amerongen kant pak ik altijd het stuk bij de Cuneraweg mee, en ook de 2 lange grind klimmen richting de Amerongse Berg zijn volgens mij legaal gezien daar gewoon een ANWB paddestoel staat.

Maar vooral aan de linkerkant mistte ik een terugweg voor als je op de gravelracer rijdt.
De MTB route omlaag nemen met de snakerun vind ik geen aanrader :tong
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Vraag aan de locals. Ik wil woensdag een dagje UHR pakken. Ik kom vanuit Groningen, wat is een handige start- / parkeerplek? Ik zal er tussen 10:00 en 11:00 zijn, wil na anderhalf uur ergens een snel hapje eten en smiddags nog een uurtje of 2 fietsen. Ik ken alleen Rhenen en Leersum, wat zijn de routes die ik niet mag missen?

Edit: Met de kaart van de UHR site er naast denk ik dat vignet halen bij Hotel Overberg, auto parkeren aan de bergweg een goeie optie is. Dan kan ik 's morgens Amerongen + Hoge Hinkel rijden. 's middags heb ik best veel tijd, maar geen conditie om 4 uur lang hard door te rijden. Als iemand tips heeft hoor ik ze graag :)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

In de ochtend Amerongen / Rhenen en in de middag de overkant van de bergweg Leersum / Hoge Ginkel.
Mogelijkheden zat.
Andere tip: Joe hoeft geen 4 uur hard te rijden, blijft tot bijna 18:00u licht en mooi weer, dus enjoy
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Is Leersum weer helemaal open?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

rokl schreef:Is Leersum weer helemaal open?
Nee, het stuk LE1-LE12 is nog dicht. Paal LE1 staat bij de parkeerplaats aan de Maarsbergseweg bij Leersum. Je rijdt nu eerst een stuk over het fietspad om bij LE12 de route weer op te pakken. Alle andere omleidingen zijn opgeheven.
Pbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 januari 2014, 00:48

Ik zit te twijfelen voor morgen tussen Amerongen, Leersum en Hoge Ginkel of Schoorl, op Mtb routes.nl zie ik dat iemand Amerongen afgelopen zaterdag een baggerboel noemt en een ander zegt zondags helemaal droog. Enig idee wat ik morgen kan verwachten?

Alvast veel dank,
Plaats reactie