project12 - Gravelgrinder

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Prulleman schreef:nou ja, gewoon schuurtje is het natuurlijk niet, ik wou dat ik zo'n werkplaats had ;)
Het is gewoon een schuurtje hoor, heb hem wel nu net helemaal opnieuw ingericht als framewerkplaats. Tot dusver was de indeling uitermate onhandig, en daarbij liep hij bij serieus noodweer onder water.... Nu dus 1.5 kuub beton erin gestort en vanaf 0 nieuwe werkbank, fixture en vlakplaat gemaakt. Binnenkort begin ik aan het eerste frame in deze nieuwe setup, denk dat dat wel wat vlotter en strakker gaat werken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Waar ik toch heel benieuwd naar ben, is hoe je al die buizen op de juiste plek overal exact goed vastlast?
Dit kan toch nooit uit de losse pols gedaan worden?

Ik neem aan dat alles wel op de tiende millimeter nauwkeurig moet, maar hoe zorg je ervoor dat je geen krom frame krijgt omdat bijv. een van de buizen iets de andere kant op vastzet?

Of leg je alles in een mal neer of wat dan ook?

Zoals je kunt lezen heb ik totaal geen verstand van frame bouwen, maar ik ben wel erg nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dat heb je inderdaad wel hulpmiddelen voor nodig, Google maar eens op bike frame jig
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gewoon ERG mooi !!! Ontwerp, details, kleur, opbouw........alles top :-q
Ben blij dat de gravelbike gewoon mag hier..........het is vlgs mij wel de interessantste fiets "ontwikkeling" van de laatste tijd en jouw mooie custom steel frames geven het nu ook extra allure. Je zou wel eens meer gravel als mtb frame opdrachten kunnen krijgen (?)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

:P

@Rayb81: Plakband, heel veel plakband ;-) Maar nee, daar heb ik inderdaad een fixture (ook wel eens jig genoemd) voor. Hier de oude, waar tot dusver al mijn fiets op zijn gebouwd. Ben nu bezig met v3 (v1 was een plaat MDF met blokjes) met verwisselbare assen en doppen, om zo nog strakker te kunnen werken. Daarnaast nu een vlakplaat gekocht om tijdens het bouwen de uitlijning van het frame nauwkeurig te kunnen checken.
Afbeelding

@Monkeyrider: Helemaal met je eens, gravelbikes zijn voor de meeste NL rijders behoorlijk ideaal. Qua opdrachten zijn de buizen voor de volgende gravelbike al besteld en moeten er 3 offertes binnenkort de deur uit. (Maar tussen al dat gravelgeweld zitten nog wel 2 dikke MTB's :winkie: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dank voor de uitleg. Zal eens op zoek gaan op het i-net.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef:Dank voor de uitleg. Zal eens op zoek gaan op het i-net.
Daarvoor moet je wel het forum verlaten :o


Wees je wel voorzichtig? 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zo'n "jig" ziet er wel handig uit, maar zit daar dan echt geen speling op?
Dan nog kun je toch per ongeluk de buizen niet 100% in het midden op elkaar lassen, of is dat zo goed als uitgesloten?

Ik vind het iig een erg gaaf karwei, zo'n handgemaakt frame waarbij eerst ook nog zelf de buizen op lengte moeten worden gemaakt en zodanig worden bewerkt dat ze weer precies op elkaar aansluiten qua hoeken en holling/bolling.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Indien goed gemaakt kan je een jig maken zonder speling maar tolerantie's houd je altijd. Mits je die niet te groot aanhoud zullen die kleine afwijkingen niet veel doen aan het eindresultaat. Vooral goed aftekenen en veel (na)meten voor de zaag erin/lastorch aan gaat :) Zit iets toch niet exact in het midden/op de juiste plek na het hechten, dan zijn die makkelijk te verwijderen (of manipuleren soms) voordat je het aflast zodat je een nieuwe poging kan doen.

edit; Nu ik het terug lees komt het misschien over alsof het niks voorstelt, dat is uiteraard niet mijn bedoeling en niet waar :bier: Buitenom dat zal iedereen hun eigen werkvolgorde/voorkeur hebben.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De fixture is uiteindelijk slechts een hulpmiddel om de hoeken en lengtes af te stellen. Uitlijning is vervolgens een kwestie van nameten en corrigeren, en gezien de hoeveelheid hitte die je inbrengt tijdens het solderen moet dat sowieso regelmatig gebeuren. Maar er staat ergens online (weet even niet meer waar..) een prachtige discussie met onder andere Richard Sachs over niet goed uitgelijnde frames en zelfs kromme frames en het effect op de rijder. Conclusie daaruit is dat je altijd moet mikken op die 100% maar dat in de praktijk mensen een kleine (of zelfs een grote) afwijking eigenlijk niet merken. Ergens ook niet raar, want de persoon op de fiets is niet perfect 100% symmetrisch, en de afmontage van de fiets ook al niet.
Dit is uiteraard geen excuus om kromme of scheven frames te bouwen, maar je moet je als framebouwer ook realiseren dat 100% niet bestaat en er dus een punt is waarop het niet beter gaat worden zonder dat je er onrealistische hoeveelheden tijd in gaat steken.
Om dit terug te koppelen naar bovenstaande foto van mijn fixture: Ik gebruik digitale hoekmeters waarmee ik op de 0,1 graad kan controleren of alles in 1 lijn staat en haaks op de balk die ik als basis gebruik. Als alle contactpunten (Balhoofd, trapas, zadelpen en achteras) op 90,0 graden staan tov de balk én in het midden van die balk ben ik tevreden. Als vervolgens de buizen die die delen aan elkaar knopen dan niet 100% in het midden staan maakt dat weinig uit voor de uiteindelijke rechtheid van het frame.
De foto hierboven is trouwens wel verouderd, ben nu bezig om de fixture te voorzien van nieuwe, nauwkeurigere onderdelen om zo de basis nog beter te maken. Als die af is zal ik wel een nieuwe foto maken. :-q

Los van frames zijn toleranties sowieso een fascinerend onderwerp. Ben nu bezig om bussen te maken om lagers in te persen en dan gaat er weer een hele wereld open qua toleranties en wat wel en niet acceptabel is. :o
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat een prachtige bike! Ouderwets handwerk en vakmanschap, zeer fraai resultaat :-q :bier: !!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toleranties vanuit Azië zijn +/- 2 mm op de sporing van de wielen. In de praktijk is dat meestal minder, maar geen fabrikant gaat luisteren naar jouw klachten als de wielen 3 mm uit het lood staan.

En als je de meetwaardes van het blad Fiets er bijvoorbeeld bij pakt, dan zie je dan zithoek en balhoofdhoek soms wel tot een graad afwijken van wat de fabrikant opgeeft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
luxaflex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 27 juni 2016, 22:27

Toffe bike!
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Met toleranties ga je er vaak ook vanuit dat afwijkingen elkaar "opheffen". Valt het muntje echter overal dezelfde kant op kan je resultaat ineens ruk zijn, terwijl de punten individueel nog voldeden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb afgelopen zaterdag eindelijk eens de tijd genomen om mijn eigen gravelracer echt als zodanig te gaan gebruiken ipv vooral als wegfiets met af en toe kleine stukjes wandelpad. :roll:
Mooi rondje rondom de Posbank gevonden en daar zelf nog maar wat meer mtb route aan toegevoegd omdat er wat teveel asfalt naar mijn zin in zat. Uiteindelijk 91km en 1000hms weggetrapt, met aardig wat leuke ruigere mtb paden, asfaltklimmen, bospaden en gravelstroken. Was even omschakelen na de hele zomer op 2.5 Minions maar toen ik eenmaal het gevoel met de fiets weer goed had was het alleen maar genieten. Op de wortelklimmen beetje mensen op fullies opjagen en op het asfalt tussen de wielrenners door laveren. Al met al zo erg naar mijn zin gehad dat ik nu voor volgend jaar al een of meerdere bikepack gravelritten aan het plannen ben. En ik wil eigenlijk wel alle "ouderwetse" mtb routes eens op deze fiets gaan proberen, want de meest "technische" stukken Posbank (en langs de snelweg bij Arnhem) vielen me reuze mee. Had van te voren gedacht dat 42 voor en 11-40 achter nog wel eens te zwaar zou kunnen zijn voor de echt gemene klimmen, maar ik heb geen moment gehad dat ik nog lichter wilde schakelen en dat niet meer kon. Mechanische BB7's moesten nog even goed worden ingeremd, maar daarna was er prima controle te houden op de pittigere afdalingen. Al met al een topdag! Nu al zin in de Pathfinder Giro volgend weekend. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie