Langste/snelste afdaling in een vaste route, Epen, Camerig

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De langste afdaling van een vaste route in Nl ligt op de Epen/Vijlenroute, http://www.mtbroutes.nl/route/1102/Epen" onclick="window.open(this.href);return false;.

Het betreft de afdaling het Vijlenerbos uit, de Camerig af (die eindigt op een asfaltweggetje vlak boven de befaamde ijstent): 800m lang, kleine 100 meter naar beneden.
Eerste stuk loopt de trail door een zanderige holle weg naar beneden met veel losse keien etc.
Middelste 3e deel gaat over op een meer laag begroeide hollewegtrail met hardere ondergrond, vuursteen, en dwarse afwaterleidingen (oppassen dat je niet gelanceerd wordt!).
Laatste 3e deel begint met een bijna haakse grintbocht naar rechts (wel een camberbocht, dus je kunt nog wat grip houden op de wand), waar de trail het bos ingaat, en eindigt op een asfaltweggetje (tijdig remmen!!).

Hij is niet supertechnisch, tenzij je hem op snelheid probeert te nemen, maar wel erg mooi, lang!
Wie trachtte er al zo hard mogelijk naar beneden te rijden?
Wel oppassen, want typisch Limburg: er mag ook (naar boven) gewandeld worden... Niet handig, maar het is niet anders.

Je kunt de trail letterlijk en figuurlijk starten, ''blind aanvliegen'', door 'm met een sprong vanaf het asfalt te beginnen. Blind alleen als je 'm kent, want het gaat met een flauwe bocht naar rechts!
Eerste derde deel goed zicht, wel om de vele losse keien heen sturen. Daar dankt hij de bijnaam ''widowmaker'' aan, je rijdt zo lek als je hard naar beneden en niet tubeless rijdt!
Tweede deel is tricky: eerst vuursteen en keien mijden, vervolgens op de dwarse afwaterpijpen oppassen dat je er niet gelanceerd wordt.
Heb je die gehad, dan uitkijken bij de bijna haakse grintbocht naar rechts: tijdig remmen!!
Daarna gaat er meteen weer een bocht, die wel prima 'tegen de wand' rijdend te nemen is, naar links, vervolgens met goed zicht uitrijden naar het einde toe, tijdig remmen voor je het asfalt op komt!!

Het hardst reed ik 'm ooit op een woensdagochtend zonder wandelaars (trailingang eerst gechecked), en toen nog zonder dropper. Nu rij ik 'm 'gewoon' lekker door, met dropper, en dat gaat een stuk relaxter :winkie: .
Laatst gewijzigd door aurelius op di 6 februari 2018, 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt als een gemiste kans voor de vetste afdaling van NL ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Heet dat in Strava soms "afdaling camerig Vijlenroute"? Van de zomer daar voor de eerste (en vooralsnog enige) keer gereden en kan me een dergelijke afdaling goed herinneren! Machtig mooi!
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Wij zitten vaak met hemelvaart in Limburg en rijden deze route dan wel een paar keer en ook de Voerstreek natuurlijk. Een neef van mij is koning in de afdaling en begint ook altijd met een sprongetje vanaf het asfalt.
Ik probeer hem nog wel eens een fully aan te praten maar dat is nog niet gelukt.
"This species has amused itself to death"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@PaneVino, ja, dat is 'm:

Afdaling camerig Vijlenroute:
Segment voor fietsen Vijlen, Limburg, The Netherlands
0,79km Afstand,
-12% Gem. helling,
187m Laagste punt,
283m Hoogste punt,
96m Hoogteverschil

13.574 pogingen door 8.186 personen (huidige kom 1 minuut rond)
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 5 februari 2018, 14:46, 3 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef:Klinkt als een gemiste kans voor de vetste afdaling van NL ;-)
Verklaar je nader.
Het is een bestaand pad, puur natuur, niets aangelegd, niets onderhouden, dus iedere keer een beetje anders. De charme zit 'm ook in die afwisseling per seizoen: letterlijk vet is 'ie momenteel zeker, met alle huidige winterse 'pratsch' :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Liggen er na de haakse bocht (laatste 3e deel) nog altijd van die grote keien en drops?
(ben er al een tijdje niet meer geweest...)
Lekker vies is niet bah...
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

De langste is het niet maar hij is volgens Strava wel een stuk steiler met 12% dan deze: https://www.strava.com/segments/6928014" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: (huidige kom 1 minuut rond)
Even snel gerekend is dat met een gemiddelde snelheid van bijna 50 naar beneden.

Lekker dan als er de kans bestaat om een frontaaltje met een wandelaar te krijgen. :o
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Bowiex, da's 24hm hoogteverschil over 800m, -3%, voor Limburgse begrippen nauwelijks een afdaling :winkie: . Telt niet mee.
Afdaling Camerig begint eigenlijk al eerder en eindigt bij de ijstent veel lager, maar de asfaltstukken reken we niet mee, alleen trail-time included.

@Dice, klopt. Dat is/gaat hard!
Zeer hoge snelheden zijn niet iets voor op de zondag-wandelochtend/middag met dik groen bladerdek om je heen... Ook niet op drukke tijden een KOM-poging doen en zomaar blind de trail op springen!
Maar zit je eenmaal op de trail, dan zie je de wandelaars oha op tijd lopen, dus gewoon op tijd beschaafd in de remmen knijpen en gedag zeggen bij het passeren, dat gaat altijd wel goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

aurelius schreef:
suravida schreef:Klinkt als een gemiste kans voor de vetste afdaling van NL ;-)
Verklaar je nader.
Het is een bestaand pad, puur natuur, niets aangelegd, niets onderhouden, dus iedere keer een beetje anders. De charme zit 'm ook in die afwisseling per seizoen: letterlijk vet is 'ie momenteel zeker, met alle huidige winterse 'pratsch' :winkie: .
Stel je eens voor dat je al die hoogtemeters niet zo snel mogelijk zou moeten rijden om het uitdagend te maken, maar er juist een technische track maakt waarbij je niet binnen no time weer beneden staat... Maar ik ben dan ook iemand die het zonde vindt om een uur omhoog te fietsen om dan binnen 2 minuten weer beneden te staan. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is met 50 per uur daar naar beneden rammen ook niks meer of minder dan asociaal. Zo goed zie je daar nu ook weer niet alles aankomen en het is geen afgesloten parcours, het is een openbaar pad dat je deelt met anderen. Dat de kans op aanwezigheid van die anderen kleiner is op een doordeweekse dag doet daar niks aan af imo.

Misschien is het voor dergelijke kommenjagers goed eens te bedenken hoe het zou voelen als je daar met je eigen kind(eren) loopt en er komt er zo eentje aan razen. Ik kan me niet voorstellen dat je dat leuk zou vinden. Dus waarom jezelf dan wel zo gedragen naar een ander toe?

Maar het is een leuke afdaling, dat zeker.
Ook als je niet vol doorknalt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Daar hebben we Deurke nog ooit tijdens een bikersdag uit de
prikkeldraad moeten halen. Die was vergeten dat er een haakse
bocht in zat ;)


Foto's zijn van ergens in 2003!
Afbeelding
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zelf na die haakse bocht tijdens een toertocht ooit bijna een koe aangereden (en we reden toen rustig)... die lag er al op haar rug te liggen... Kwam niet meer overeind. Was door de prikkeldraad heen door de struiken heen uit de wei op de Holleweg gevallen. Bijbehorende boer kunnen vinden, en die zou met de tractor in de weer gegaan... wij hebben onze tocht toen vervolgd.

Er wordt momenteel gekeken hoe/waar de paden van de vaste route verbeterd kunnen worden. De modderbakafdaling voor het Hijgend Hert bv heeft prioriteit en wordt mogelijk omgelegd, evenwijdig aan de modderbak. Is met Patrick Jansen naar gekeken.
Andere prioriteit: verbinding met Drielandenpunt.
De oudste paden, waaronder deze Camerigafdaling, liggen er overigens al zeker een jaar of 20, die lopen 'dus' gedeeld met wandelaars. Bij de eerste upgrade een jaar of 5 geleden werd alles van buiten het bos naar in het bos gelegd, en in het bos werd er al meer gescheiden, grote winst dus, de route is er toen veel beter, leuker en ietsje veiliger mee geworden.
Nu zal eea geperfectioneerd moeten gaan worden.

Wat deze afdaling betreft: liever 'm moeten delen met wandelaars, dan 'm helemaal moeten missen... het blijft wel de langste en mede daardoor mooiste!
En zou hij eruit moeten, dan in ruil voor een geheel gescheiden en dus nieuw aan te leggen alternatief. Dat zou dan wel kunnen met diverse technische bochten etc, waardoor de snelheid er wat uit gaat, en er meer speelsheid in kan komen. Ook prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Is dit 'm? https://www.youtube.com/watch?v=qGDM74bxBb8" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijna 100 hm dalen met 12% is in Nederland natuurlijk zeldzaam, in die zin kan ik begrijpen dat sommigen hier opgewonden van raken ;-)

Ik zie net als suravida vooral onbenut potentieel!

Overigens lijkt een meer technische en bochtige (en daardoor langzamere) singletrack mij ook beter/veiliger als met wandelaars gedeelde route dan dit high speed karrenspoor?
Plaats reactie