Upgrade vanaf een 2014 Nerve 29

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

In de schuur staat een 29 Canyon Nerve uit 2014. Ik merk dat het frame iets teveel XC is nu ik er een hardtail naast heb voor de lokale rondjes. Ik zou dus iets meer reach willen en een wat vlakkere balhoofdhoek, meer een 29'er trail-fiets dus. Invloed van de zadelbuis kan ik niet goed plaatsen dus daar geloof ik de modernere geometrie maar op ;). Je zit minder boven het achterwiel dus minder gemakkelijk je voorwiel de lucht in?

Ik ben dus de afgelopen dagen rond aan 't kijken naar een nieuw frame om alle onderdelen van de Nerve op te monteren. (Yari, XT 1x11, handgespaakte wielen)

Ik zat op de Canyon site te grasduinen en kwam de 2018 Neuron tegen. Stuk meer reach en gelijkwaardig qua stack. Eigenlijk alles wat ik dus zou willen. Dus waarom niet de goedkoopste Neuron kopen mijn plan uitvoeren en met alles wat ik over heb het Nerve-frame weer opbouwen en te koop zetten voor ~1000 euro. Dan kost het geintje me dus effectief 5 a 600 euro. Ipv 1500 tot 2000 euro voor bijvoorbeeld een alu santa cruz-frame.

Waar zit de eventuele denkfout? Of welke frame-parels zie ik over het hoofd? Wat is een los frame (prijs 1500~2000 euro) beter dan een Neuron uit 2018?

Dat het dan een Canyon is en geen cool-merk-x laat me koud.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef:Waar zit de eventuele denkfout?
Je denkfout zit er in dat je een Lux nodig hebt. Beter is er niet en daar kun je alles mee!


Oeps, sorry, dat is mijn tekst niet... :oops:



Op zich een prima idee gewoon een nieuwe te kopen en alles over te zetten. Kan ik weinig denkfout in ontdekken! Let alleen wel even op dat alle maten overeen komen (zadelpen, naven).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Misschien is de denkfout dat je €1000 vangt voor je Nerve uit 2014.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Is het frame uberhaupt veranderd? (ik heb een Nerve uit 2015).

Zelf had ik ook behoefte aan wat meer trail, neigend naar Enduro en heb er een Remedy bij gekocht.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dice Oldskool schreef:Misschien is de denkfout dat je €1000 vangt voor je Nerve uit 2014.
Dat zou kunnen. Wat is een realistisch bedrag volgens jou?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Zou het verschil niet wat klein zijn, en als je dan toch geld uitgeeft en al een HT erbij hebt, een maatje meer doen? Dus bij Canyon een spectral...

Los daarvan, alle ruil en verkooptrucs vallen altijd tegen dus reken met 2/3 van de opbrengst + een kostenpost voor onderdelen die niet blijken te passen etc.

Bv een Cotic FlareMax is ook heel gaaf trouwens (is misschien wel in tegenspraak met wat ik bovenstaand meld maatgoed :D)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Neuron is de opvolgen van de Nerve.
Wat kan er nog meer veranderd zijn, behalve de naam ?
Boost en non-boost (vork, achterbrug, crank)
Zadelpen diameter
Als er een voorderailleur op zit, dan kan daar ook nog wel iets veranderd zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Volgens mij is er vrij weinig veranderd aan het frame toen het de overstap maakte van de Nerve naam naar Neuron. Volgens mij is de switch naar Boost het enige noemenswaardige.

Zoals paulus1981 voorstelt zou ik dan eerder kijken naar een Canyon Spectral
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Er zitten 'flinke' verschillen in aangezien het inzetbereik niet veranderd is;

De 2018 Neuron heeft een 20mm langere reach bij dezelfde stack. Ook is de balhoofdhoek een fractie luier en de wielbasis 30mm langer dan mijn huidige frame. Chainstays zijn ook 5mm korter (weer iets langer dan de 2017 Neuron trouwens) Maakt m denk ik iets rustiger op het voorwiel tijdens klimmen.

Voor zover ik kan vinden is het Neuron frame nog niet Boost-compatible. Sommige modellen hebben wel een 110mm vork. Maar ook weer niet alle modellen volgens mij.

Een Spectral gaat zijn doel in mijn plan voorbij; ik heb namelijk best prima 29'er spullen over in mijn plan ;) Dan gaat de Nerve as is de deur uit en komt er een Spectral-achtige.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke 29"Nerve had je, wat kostte die nieuw ' in '14?
Normaliter zou je nu ongeveer 25% ervoor terug krijgen, beetje afhankelijk vd staat.
Maar als het frame goed is, er goed uitziet, en wordt volgehangen met gloednieuw materiaal van de nieuwe instap-Neuron die je zou kopen, dan kun je er natuurlijk weer meer voor vragen. Maar blijft dan wel een instap-Neuron qua afmontage, met verouderd Nerve-frame, dus wees niet te optimistisch inderdaad.

De nieuwe Neuron heeft inderdaad een moderne trail-achtige geometrie. Heb je al een dropperpost? Dat zal het bereik nog meer richting trail doen opschuiven. Dropper zit evt al op de goedkoopste instap-Neuron.
Heb je echter behoefte aan vooral meer veerweg, dan moet je inderdaad een stapje verder omhoog, richting een Spectral-achtig frame met vork met meer veerweg.
Of een 27,5" Neuron kiezen ipv een 29" Neuron, de 27,5" hebben wat meer veerweg. Zal met de kleinere wielen ook wat speelser aanvoelen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie