De zin en onzin van aangelegde Mountainbike routes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef:En ook in Limburg ligt het dus gevoelig...

Vandaag op FB:

https://www.facebook.com/mtbroutesparks ... OU&fref=nf" onclick="window.open(this.href);return false;

"MTB Routes Parkstad Limburg

In de omgeving van één van onze routes zijn illegale trails aangetroffen. Illegale trails kunnen het voortbestaan van de routes in gevaar brengen, daarom komen wij graag in contact met de bouwers van deze illegale trails.

Onze routes zijn aangelegd om wildgroei aan MTB trails en het rijden op niet aangewezen trails te voorkomen. Indien niet iedereen zich hieraan houdt, kan een algeheel verbod het gevolg zijn. Dat willlen we vanzelfsprekend voorkomen.

Wil je graag zelf trails aanleggen? Sluit je dan aan bij de Discovery routecrew en leef je uit!"
Daar ligt heel Limburg toch vol mee :bier:

Maar snap sommige van de illegale trails wel, hier kan je dingen bouwen
die niet op een vaste route mogen en kunnen.
Kan je wel zeggen meld je aan en help mee de legale routes bouwen/onderhouden.
Maar ik denk dat veel “freeriders” daar echt niet op zitten te wachten.

En ja ik pak ze ook wel eens mee in mijn ritjes, niet omdat ik perse illegale trails wil rijden
Maar omdat ze meer uitdaging bieden dan de legale trails .
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dice Oldskool schreef:
Real Epic '89 schreef:
Mountainbikers moeten zich realiseren dat een route een hulp middel is om in een gebied een rondje te rijden. Het is geen afgezet wedstrijd parcours of race baan.....
Dus dat is je vrijbrief om in tegenovergestelde richting de track te rijden?
Ja, ongeveer elke georganiseerde toertocht doet hetzelfde.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Aangelegde routes zijn leuk, maar ik heb laatst op de crosser (en dan heb ik het over de UHR) een paar brede bospaden parallel aan de MTB route gepakt en eigenlijk loopt dat gewoon heel lekker en heb je zeker een gevoel dat je lekker in het bos fietst.

Ik begrijp ook niet waarom je daar niet op zou mogen fietsen.
De paden zijn zo breed dat er 2 auto's naast elkaar op passen, ik rijd sowieso geen smalle voetpaadjes.

Eigenlijk zouden dit soort brede paden een soort van gedoogpaden moeten worden (imo).

Daarom blijf ik ook altijd een voorstander van de route Apeldoorn en de Posbank ondanks al het moois op de UHR.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rayb81 schreef:Aangelegde routes zijn leuk, maar ik heb laatst op de crosser (en dan heb ik het over de UHR) een paar brede bospaden parallel aan de MTB route gepakt en eigenlijk loopt dat gewoon heel lekker en heb je zeker een gevoel dat je lekker in het bos fietst.

Ik begrijp ook niet waarom je daar niet op zou mogen fietsen.
De paden zijn zo breed dat er 2 auto's naast elkaar op passen, ik rijd sowieso geen smalle voetpaadjes.
Waarschijnlijk fiets je daar geen 15km/h...? ;-)
En zulke paden worden ook gebruikt door wandelaars, met kinderen die echt niet letten op wat er verder nog gebeurd, loslopende honden, misschien ook ruiters? Als je daar nog groepen fietsers in gaat mengen gaat dat toch problemen opleveren, niet elke fietser remt af tot wandeltempo als hij wandelaars tegenkomt (zeker niet als het om groepen gaat, daar is het meer de regel om door te gassen :-{ ).
Ik denk dat het scheiden van recreatiegroepen in drukkere bosgebieden zoals de UHR de enige manier is om conflicten te vermijden en het voor iedereen leuk te houden.

Mits de aangelegde routes de moeite waard zijn (en dat zijn ze absoluut op de UHR) heb ik er ook geen moeite mee om me te beperken tot die routes.

Tegen de richting in rijden op routes die in één richting uitgepijld zijn is gewoon gevaarlijk en daarmee meteen ook asociaal imo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

kermit schreef: Tegen de richting in rijden op routes die in één richting uitgepijld zijn is gewoon gevaarlijk en daarmee meteen ook asociaal imo.
Grappige is altijd dat mensen zich altijd gelijk tot hun eigen parcours richten en zich niet afvragen van waar, waarom en welk tijdstip.

Ik woon hier in Wallonië, waarom.... Hier kom ik nog geen wandelaar tegen en omdat ik in de Offshore werk kan ik door de week als iedereen lekker op zijn werk zit rustig tegen het verkeer in rijden..... :roll:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Precies ook de reden dat ik maandagnacht altijd spookrij op de A13 :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

+1

Eigenwijs zijn en tegen de richting inrijden op een uitgepijlde route is gewoon gevaarlijk en asociaal naar je medebikers.
Je verwacht gewoon geen tegemoetkomend verkeer en zeker in bochten kan dat gevaarlijke situaties opleveren.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Real Epic '89 schreef:Mountainbikers moeten zich realiseren dat een route een hulp middel is om in een gebied een rondje te rijden. Het is geen afgezet wedstrijd parcours of race baan.....
Dit is van de vorige pagina. Dat bikers er een race baan van maken moeten ze zelf weten. Er kunnen ook kinderen na die bocht staan of die loslopende honden..... c'est la vie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Real Epic '89 schreef:
Real Epic '89 schreef:Mountainbikers moeten zich realiseren dat een route een hulp middel is om in een gebied een rondje te rijden. Het is geen afgezet wedstrijd parcours of race baan.....
Dit is van de vorige pagina. Dat bikers er een race baan van maken moeten ze zelf weten. Er kunnen ook kinderen na die bocht staan of die loslopende honden..... c'est la vie
Dat legitimeert dat jij tegen de richting in mag rijden? Omdat de andere fietsers er maar op voorbereid moeten zijn?

Helemaal mee eens dat je als fietser op moet letten en voorbereid op alles. Maar figuren die moedwillig tegen de richting in rijden ben ik wel klaar mee. En er nog trots op zijn ook..... erg sneu
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bouwpakket schreef:
Helemaal mee eens dat je als fietser op moet letten en voorbereid op alles. Maar figuren die moedwillig tegen de richting in rijden ben ik wel klaar mee. En er nog trots op zijn ook..... erg sneu
In Schoorl bestaat de ongeschreven regel dat je de route alleen s'nachts andersom "mag" rijden,
door de verlichting zie je tegenliggers dan duidelijk aankomen.

PWN kan je alle single trails twee kanten oprijden maar dat levert af en toe spannende situaties op.
Er is geloof ik wel iets van een vaste rijrichting maar als niet local kom je daar pas op de trail achter.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Real Epic '89 schreef:Dit is van de vorige pagina. Dat bikers er een race baan van maken moeten ze zelf weten. Er kunnen ook kinderen na die bocht staan of die loslopende honden..... c'est la vie
Kinderen komen niet met 20km/uur of meer op je aflopen.
Honden zijn..... Ach laat ook maar, als je een excuus zoekt vindt je hem wel voor jezelf.

Volgens mij heb je een "racebaan" trauma, word je normaal rijdend te vaak ingehaald?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, als je met 18 miljoen mensen 1 stukje bos moet delen, dan moet alles wel strak georganiseerd zijn.
En blijkbaar voelen een aantal van jullie je daar prima bij.
Voetbal en (en veel andere sporten) speel je tussen 4 lijntjes, mtb straks ook ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Ja, laten we ook in het bos nog meer (verkeers)borden neerzetten, eventueel verkeerslichten mag ook.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En van kruisingen tussen routes, maken we gewoon rotondes :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Ok, maar deze moeten dan wel geasfalteerd zijn zodat er duidelijke signalering op het wegdek aangebracht kan worden.
Plaats reactie