NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

naze1975 schreef:Het gebeurt ook met regelmaat dat er een boom uit het niets, ineens op de route ligt.
Nu wordt het echt eng! Teletransportatie? Tijdreizende bomen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

voor het donker nog even gereden en ik zag zowaar een fietser voorbij het lint het afgesloten hoge vuursche induiken. Ik dacht die spreek ik aan maar die reageerde niet, toch maar even omgedraaid om naar hem toe te gaan. Bleek het Pieter te zijn die foto en gps locatie van overhangende en omgevallen bomen op nam om naar boswachter te mailen. Nog even aan zo'n ding getrokken maar komt echt niet zonder zagen los. Er stond echt wel wind vandaag maar we moeten niet overdrijven qua risico. Leuk hoor die calculaties en modellen maar er gaat wel iets of niets mis dus altijd 50% kans op ongelukken. Ik rijd meestal op tempo en dan zijn er vrijwel elke rit wel close call momentje, veelal met bomen (in NL dan). Mountainbiken doe ik ook voor de kick, dus pak ik de trap af ipv pad ernaast en spring je over bult of uit kuil ipv rustig rollen. Thrillseekers als echte downhillers dirtjumpers etc is heel wat anders maar we zijn toch ook geen wielrenners, saai rechtdoor rijden. Dus een onverwachte tak of boom geul wortel puntige rots ligt altijd op de loer, anticiperen. Vandaag 1 keer te plat door bocht voorwiel schuiven en onderuit, gelukkig mul zand. Meteen opstappen voelde ik een biker aankomen was het fietsmaat Wok, samen naar huis gereden
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat je zelf valt of tegen een boom aan rijdt oké, maar als je zo'n boom goed op je hoofd krijgt dan is het meteen afgelopen.
Kleine kans zoals al eerder gezegd, maar het risico is enorm groot.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Om jullie kansberekeningen een klein beetje vaste grond te geven. Op Lage Vuursche liggen geen bomen meer op de route, maar ik vond er bij mijn inspectie wel op 18 locaties bomen of takken die er boven hangen . Daar zitten kleintjes tussen die met veel weerstand door andere takken ooit zachtjes op aarde neer zullen dalen, maar ook flinke jongens. Een viertal grote takken hangt op scherp boven de route te bungelen, waarvan 3 ooit een flink stuk naar beneden gaan vallen. De coordinaten van deze 18 plekken plus 9 op en boven HV ligt en hangt zijn doorgegeven aan Staatsbosbeheer.
Laatst gewijzigd door pietervl op do 25 januari 2018, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Mooi werk
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

NelizRijn schreef:voor het donker nog even gereden en ik zag zowaar een fietser voorbij het lint het afgesloten hoge vuursche induiken. Ik dacht die spreek ik aan maar die reageerde niet, toch maar even omgedraaid om naar hem toe te gaan. Bleek het Pieter te zijn die foto en gps locatie van overhangende en omgevallen bomen op nam om naar boswachter te mailen. Nog even aan zo'n ding getrokken maar komt echt niet zonder zagen los. Er stond echt wel wind vandaag maar we moeten niet overdrijven qua risico. Leuk hoor die calculaties en modellen maar er gaat wel iets of niets mis dus altijd 50% kans op ongelukken. Ik rijd meestal op tempo en dan zijn er vrijwel elke rit wel close call momentje, veelal met bomen (in NL dan). Mountainbiken doe ik ook voor de kick, dus pak ik de trap af ipv pad ernaast en spring je over bult of uit kuil ipv rustig rollen. Thrillseekers als echte downhillers dirtjumpers etc is heel wat anders maar we zijn toch ook geen wielrenners, saai rechtdoor rijden. Dus een onverwachte tak of boom geul wortel puntige rots ligt altijd op de loer, anticiperen. Vandaag 1 keer te plat door bocht voorwiel schuiven en onderuit, gelukkig mul zand. Meteen opstappen voelde ik een biker aankomen was het fietsmaat Wok, samen naar huis gereden
gaat voor mij ook alleen om afgelopen storm 10 jaar niet zo'n storm gehad dan is t toch een ander verhaal als anders.. en uiteraard doe ik ook mountainbiken voor de kick en dat het spannend is. en ja t is een risico sport dat maakt t ook zo leuk. alleen als er fan zo'n storm geweest is ben ik liever wel iets voorzichtiger... maar ehh je had weer een lekker rondje zie ik goed bezig hoor!!!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

pietervl schreef:Om jullie kansberekeningen een klein beetje vaste grond te geven. Op Lage Vuursche liggen geen bomen meer op de route, maar ik vond er bij mijn inspectie wel op 18 locaties bomen of takken die er boven hangen . Daar zitten kleintjes tussen die met veel weerstand door andere takken ooit zachtjes op aarde neer zullen dalen, maar ook flinke jongens. Een viertal grote takken hangt op scherp boven de route te bungelen, waarvan 3 ooit een flink stuk naar beneden gaan vallen. De coordinaten van deze 18 plekken plus 9 op en boven HV ligt en hand zijn doorgegeven aan Staatsbosbeheer.
Goed bezig Pieter :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag rondje Lage Vuursche gereden vanaf Zeist.
Geen aanrader, wat een eind asfalt, leukste was nog de vliegbasis Soesterberg.

De groene route was eigenlijk eindeloos draai en keerwerk met een aantal leuke elementen erin.
Leuk voor een keer.

De rode route was afgesloten, hingen linten, maar had ook wel genoeg modder en bochtjes gehad.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Dan ben je niet via dat bos bij Soest gegaan, want dan rij je het grootste deel onverhard.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Er lag idd een mooi bos naast het pad waar ik fietste.

Had de route gepakt die bouwpakket laatst gefietst had, ben ook onbekend daar.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Rayb81 schreef:Er lag idd een mooi bos naast het pad waar ik fietste.

Had de route gepakt die bouwpakket laatst gefietst had, ben ook onbekend daar.
Rechte saaie stukken. I know. Maar ook PaneVino heeft hem zo gereden
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

ging gisteren lekker met vrouw en kids stukje in het bos lopen langs de kasteeltuinroute. met grote verbazing gekeken maar de vele mtbers die lamgs de afzettimg van hv route gaan om vervolgens 3 meter vwrder alsnog de track op gaan. ik had geen zin om te schreeuwen naar al die mensen maar zelfs al leggen jullie boomstammen op de track en een rood lint is het blijkbaar nog niet genoeg. maar goed met me dochter heerlijk over bomen geklommen die er omlagenen dat waren er heel wat. ook mooi om te zien dat voor geweld de natuur kan geven... vandaag lv route maar eens rijden als die niet te nat is geworden van de regen vanacht
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik denk dat deze hier ook wel op z'n plek is. :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Echt diép respect voor alle vrijwilligers. :-q En al die fietsers die ondanks alles toch gingen rijden? Laat ik maar niets meer zeggen....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Toch is het wel apart als je het bekijkt op Maps.
Linksonder staat Lage Vuursche met route Hoge Vuursche en boven staat H00ge Vuursche met route Lage Vuursche :D


Afbeelding
Plaats reactie