De GXP lagers waren ook bagger, zeker voor die 25 euro die ze kostten.
Overigens zijn ook de crankstellen vernieuwd (logisch).
Van wat ik heb begrepen is het een en ander weer lichter geworden.
Sram komt met goed nieuws voor velen. DUB
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Tja, ze zagen markt aandeel naar de concurrentie gaan.....Lars TB schreef:Denk dat de reden eerder is dat het bij maar weinig moderne frames enigszins past... . Eigenlijk top dus dat ze het nog zo lang vol gehouden hebben!Real Epic '89 schreef:Ach, ze hebben de smalle Q-waarde cranks eruit gegooid.
Maar of ze dat marktaandeel met deze oplossing terug krijgen?!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
Leuk voor als je een BB92 PF bracket hebt en je graag de stijfheid van een 30mm crankstel zou willen benaderen, maar verder zie ik geen meerwaarde in een 28,99mm diameter as. Ik heb momenteel twee 30mm crankstellen van Hope en een GXP XX1 (met een Hope BSA GXP lager dat wel werkt) in gebruik, maar ik mis met de XX1 geen enkele stijfheid.
Een vernieuwde versie van een BSA GXP lager zou ik imo wel vraag naar hebben. Hope kan namelijk wel een BSA GXP lager produceren die een normale levensduur heeft, alleen het prijskaartje voor veel mensen ligt toch een beetje hoog. Wel mooi voor Sram dat ze hierdoor minder SKU's hebben op den duur (wanneer de huidige generatie is uitgefaseerd).
Een vernieuwde versie van een BSA GXP lager zou ik imo wel vraag naar hebben. Hope kan namelijk wel een BSA GXP lager produceren die een normale levensduur heeft, alleen het prijskaartje voor veel mensen ligt toch een beetje hoog. Wel mooi voor Sram dat ze hierdoor minder SKU's hebben op den duur (wanneer de huidige generatie is uitgefaseerd).
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 277
- Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur
Wat ik hierbij denk :
Laten we het nog eens van een andere kant bekijken:
We zitten opgezadeld met die 30 mm as vanwege een half doordacht design voor een aluminium racefiets: BB30 van Cannondale. Lagers dicht bij elkaar, mooi om een lage Q-factor te bereiken, wat mogelijk is omdat een racefiets een heel smal bandje heeft. Niet nuttig en zelfs ongunstig op een mountainbike. Je wilt ruimte voor die brede band en dat gaat toch niet samen met een minimale Q-factor. En lagers dicht bij elkaar? Niet heel gunstig voor de stijfheid en dus worden de lagers extra belast. Alles oversizen was dus de oplossing om tot een redelijke lagerduurzaamheid te komen. En die oversized as kon dan ook uit aluminium gemaakt worden om gewicht te besparen. Win-win voor deze constructie. De smalle behuizing was nog voldoende breed om de oversized aluminium onderbuis tegenaan te zetten, carbon was nog nauwelijks een optie in die tijd. In alle opzichten een nieuwe standaard, want je had er zelfs een nieuw frame bij nodig. En goed genoeg voor een racefiets om bestaansrecht te hebben.
Maar dus niet gunstig voor een mountainbike. En ook niet echt gunstig voor carbon frames. Want daar kun je veel meer spelen met de vorm van de 'buizen' en kun je met name rond de BB veel stijfheid winnen en het gewicht verlagen. De smalle behuizing van BB30 beperkt de mogelijkheden die je hebt (en zie, BB92 is geboren).
Maar de 30 mm as was daar. Lichter dan een stalen 24 mm. En dus gingen mensen daar maar noodoplossingen omheen bouwen om die 30 mm toch in alle standaards van BB's te krijgen. Een 24 mm alu as is geen optie, die gaat breken (en de gewichtswinst is heel beperkt). En heel veel dunner dan 28-29 mm kun je met een alu as waarschijnlijk niet gaan, dus in dat opzicht is die 30 mm wel een goede standaard. SRAM zal voor de verbeterde passing in andere dan BB30 BB's dus voor een zo groot mogelijke beperking van die diameter zijn gegaan, maar met 28,99 mm zijn ze niet zo heel veel opgeschoten.
Maar ze hebben er in ieder geval beter over nagedacht dan vrijwel iedereen na de oorspronkelijke introductie van BB30.
Nu is het hooguit jammer dat ze niet een paar grote fietsmerken mee hebben gekregen en een echt goede, nieuwe, algemene BB standaard uit hebben gedacht.
We zitten opgezadeld met die 30 mm as vanwege een half doordacht design voor een aluminium racefiets: BB30 van Cannondale. Lagers dicht bij elkaar, mooi om een lage Q-factor te bereiken, wat mogelijk is omdat een racefiets een heel smal bandje heeft. Niet nuttig en zelfs ongunstig op een mountainbike. Je wilt ruimte voor die brede band en dat gaat toch niet samen met een minimale Q-factor. En lagers dicht bij elkaar? Niet heel gunstig voor de stijfheid en dus worden de lagers extra belast. Alles oversizen was dus de oplossing om tot een redelijke lagerduurzaamheid te komen. En die oversized as kon dan ook uit aluminium gemaakt worden om gewicht te besparen. Win-win voor deze constructie. De smalle behuizing was nog voldoende breed om de oversized aluminium onderbuis tegenaan te zetten, carbon was nog nauwelijks een optie in die tijd. In alle opzichten een nieuwe standaard, want je had er zelfs een nieuw frame bij nodig. En goed genoeg voor een racefiets om bestaansrecht te hebben.
Maar dus niet gunstig voor een mountainbike. En ook niet echt gunstig voor carbon frames. Want daar kun je veel meer spelen met de vorm van de 'buizen' en kun je met name rond de BB veel stijfheid winnen en het gewicht verlagen. De smalle behuizing van BB30 beperkt de mogelijkheden die je hebt (en zie, BB92 is geboren).
Maar de 30 mm as was daar. Lichter dan een stalen 24 mm. En dus gingen mensen daar maar noodoplossingen omheen bouwen om die 30 mm toch in alle standaards van BB's te krijgen. Een 24 mm alu as is geen optie, die gaat breken (en de gewichtswinst is heel beperkt). En heel veel dunner dan 28-29 mm kun je met een alu as waarschijnlijk niet gaan, dus in dat opzicht is die 30 mm wel een goede standaard. SRAM zal voor de verbeterde passing in andere dan BB30 BB's dus voor een zo groot mogelijke beperking van die diameter zijn gegaan, maar met 28,99 mm zijn ze niet zo heel veel opgeschoten.
Maar ze hebben er in ieder geval beter over nagedacht dan vrijwel iedereen na de oorspronkelijke introductie van BB30.
Nu is het hooguit jammer dat ze niet een paar grote fietsmerken mee hebben gekregen en een echt goede, nieuwe, algemene BB standaard uit hebben gedacht.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
Dat bedoel ik ook met het Hope lager. In PF vorm vind ik de conversie niet briljant, maar in BSA vorm werkt het perfect.Rayb81 schreef:Heb jij toevallig een linkje naar dat Hope BSA GXP lager?
Ik ken alleen de ombouwkits (2 opvulringen) van Hope.
Groeten,
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Maar Lars, er waren toch al merken die een uitgebouwde BB30 hadden. Bv als je met een Cannondale Hollowgram in een GXP bracket wilde rijden. Clavicula en Zipp gebruiken ook al meer dan 10 jaar dit systeem. Overigens heeft Cannondale het BB30 bracket al verbreed naar 73mm op hun mountainbikes. (Ergens 10 jaar geleden.) Het enige probleem wat Sram had was dat hun as te kort was op hun BB30 cranks. Dit in tegenstelling tot hun concurrenten. De as is nu even lang als een Raceface of Rotor crank.....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Om het hele probleem aan te pakken kun je beter een dubbel lager gebruiken aan de drive side en zorgen voor een betere afdichting. Iets wat bij de BB30 van cannondale aan de buitenkant goed geregeld is. Aan de binnenkant zou voor verbetering vatbaar zijn. Er zijn meerdere wegen om BB30 lagers betrouwbaarder te maken. Daar voegt die DUB ook niet zoveel aan toe. Zie DUB dan ook maar als een lapmiddel.
Maar wat ook een misvatting is dat kleinere kogels een hogere slijtage geeft. Met kleinere kogels heb je er altijd meer inzitten zodat de krachtoverbrenging over een groter oppervlak verdeeld wordt. Ook hebben deze lagers een kleinere tolerantie en zijn dus minder gevoelig voor water van buitenaf.
Maar wat ook een misvatting is dat kleinere kogels een hogere slijtage geeft. Met kleinere kogels heb je er altijd meer inzitten zodat de krachtoverbrenging over een groter oppervlak verdeeld wordt. Ook hebben deze lagers een kleinere tolerantie en zijn dus minder gevoelig voor water van buitenaf.
Laatst gewijzigd door Real Epic '89 op zo 28 januari 2018, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie DUB ook niet als een daadwerkelijke verbetering, het is hoogstens een variant op huidige uitvoeringen. Het is geen standaard op zich. Maar in dat opzicht dus wel veelzijdiger dan de BB30. Die in zijn constructie, varianten en montage te veel beperkingen heeft. Maar in sommige gevallen wel prima uit de bus komt als er eenmaal gekozen is voor deze (mindere) oplossing.
Het gaat me er niet om DUB de hemel in te prijzen, alleen op te merken dat er niets mis is met DUB op zich. Dat de framestandaards niet optimaal zijn is de enige conclusie die te trekken valt.
Aan de andere kant, wat je vijf jaar geleden uit kon denken als optimaal systeem is inmiddels al weer achterhaald. Toen moest je nog rekening houden met 3x en nu kun je bijna zeggen dat je gewoon voor 1x kunt gaan. En dus veel meer ruimte hebt aan de aandrijfzijde!
Het gaat me er niet om DUB de hemel in te prijzen, alleen op te merken dat er niets mis is met DUB op zich. Dat de framestandaards niet optimaal zijn is de enige conclusie die te trekken valt.
Aan de andere kant, wat je vijf jaar geleden uit kon denken als optimaal systeem is inmiddels al weer achterhaald. Toen moest je nog rekening houden met 3x en nu kun je bijna zeggen dat je gewoon voor 1x kunt gaan. En dus veel meer ruimte hebt aan de aandrijfzijde!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Het verbaast me wel eens dat we geen dubbele lagers meer gebruiken. Iets wat bij de vierkante as wel regelmatig gebruikt werd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5500
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Wil je die Middleburn RS8 nog wel? ...... die Alu 24mm asjes blijven zelfs bij mij tot nu nog heelLars TB schreef: Een 24 mm alu as is geen optie, die gaat breken (en de gewichtswinst is heel beperkt)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime