Fox vork bandenmaat compatibiliteit

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Hallo allemaal,

Ben bezig met een MTB op te bouwen die 29er en 27.5+er wielen aankan. (à la de Giant XTC tegenwoordig).
Heb mijn oog laten qua vork laten vallen op de Fox Fox 32 A Float 29" Performance StepCast, maar kan enkel vinden dat hij geschikt is voor 29 er icm max 2.4" banden. Is deze nu ook geschikt voor 27.5+ wielen met 3.0" banden?

En kan ik deze vork nu ook gebruiken zonder remote lockout en dus bedienen via de vork? Ik wil zo weinig mogelijk shit op mijn stuur :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De SC is een wedstrijdgerichte vork, zal niet echt bedacht zijn op 3.0... . Het zal in ieder geval heeeel krap worden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Kan het mis hebben, maar een vork is recht, dus als er bovenin (29") ruimte is voor max 2.4" dan is een klein stukje daaronder (27.5) volgens mij niet ineens meer ruimte voor een plus band.

Aan de achterkant is het een ander verhaal, door de toelopende vorm van je chainstays/seatstays, kan een iets kleinere diameter misschien net een bredere band aan
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Op de spec sheets / tekeningen wordt bij de SC variant geen max bandbreedte genoemd. Bij de normale 29er versie wordt geadviseerd alles breder dan 2.2 (29er) of 2.5 (27,5) eerst te testen.
De SC is volgens mij nog smaller gebouwd, dus verwacht niet dat je daar een Plus maat in kwijt kunt.
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Merijn. schreef:Op de spec sheets / tekeningen wordt bij de SC variant geen max bandbreedte genoemd. Bij de normale 29er versie wordt geadviseerd alles breder dan 2.2 (29er) of 2.5 (27,5) eerst te testen.
De SC is volgens mij nog smaller gebouwd, dus verwacht niet dat je daar een Plus maat in kwijt kunt.
Volgens de website is de max band 2.4" bij een 29er, maar vraag me idd af of het dan bij een 27.5er wel breder kan aangezien de vorkstangen recht lopen.
Ach, misschien moet ik maar afzien van het 3.0"fatbike verhaal en accepteren dat er max 2.35" Nobby Nics in kunnen... rijdt in de winter ook prima denk ik :winkie:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

In een gewone fox 32 past al geen 3.0 band, en een 32 sc heeft dan wel boost, maar is bij de kroonplaat 0mm aller, denk dat een breed vallende 2.35 al niet erg veel ruimte heeft
Bird Aeris 9 blurple
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Prulleman schreef:Kan het mis hebben, maar een vork is recht, dus als er bovenin (29") ruimte is voor max 2.4" dan is een klein stukje daaronder (27.5) volgens mij niet ineens meer ruimte voor een plus band.
Als de vork breed genoeg is, kan de hoogte van de band nog de beperkende factor zijn. Dan kan een 27.5+ wel passen. In de RS Pike bijvoorbeeld zou een 29" tot 2.6 breed moeten passen en een 27.5" tot 3.0 breed.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

novaterra schreef:In een gewone fox 32 past al geen 3.0 band, en een 32 sc heeft dan wel boost, maar is bij de kroonplaat 0mm aller, denk dat een breed vallende 2.35 al niet erg veel ruimte heeft
Ik denk dat ik hem gewoon enkel voor XC gaan gebruiken icm met 2.25 RaRa bandjes, en als ik dan per sé een keer met dikke banden wil rijden gewoon een starre vork erin met ruimte voor 27.5+ 3.0"bandjes.
Frame is achter wel geschikt voor 29er icm 2.4" en 27.5plus met 3.0"bandjes.
Plaats reactie