Ik wil wel graag even nuanceren over gebouwde jumps, er is niets bijgekomen.....zal het even toelichten.
De afgelopen 23 jaar is de route van Schoorl ongeveer 25 hoogtemeters verloren (per rondje).
Dat komt door enorme erosie tgv intensief (en ondeskundig) gebruik van de route. Die erosie vindt vooral plaats op "uitstekende" bodem. Veelal zie je nu wortels daar waar je "vroeger" even leuk kon springen. Dat kon dus nog steeds maar met wat minder resultaat, tenzij je wist waar ze lagen en er op kon anticiperen. Omdat we nu wat wat tijd hadden voor onderhoud tijdens het kerstverlof vallen ze blijkbaar mannen op die normaal met de ogen dicht reden (no offense).
Zo ook de drop bij easy/diff. 99% van de rijders kent dat ding niet, en van die 1% die over blijft durft 99% hem niet
De midden drop in de 90graden bocht in de zigzag daar sprong je vroeger bijna 10 meter ver. Toen had je de buitenbocht zoals die er nu ligt ook niet. Verderop als je goed kijkt ligt een prachtige kombocht. Die is er ook niet meer. Dankzij de Strava brigade.
Onderaan Easy Diff, het stammen sprongetje, die was vroeger (in 1996) nog een stam hoger dan nu. Er heeft ook een landingsramp gelegen. Alleen diegenen die in die twee kombochten snelheid mee konden nemen de bocht uit, kwamen hier overheen zonder over je stuur te gaan. We hebben 1 stam terug gelegd (die lag al 10 jaar naast de schans).
De stepup na de Kneet heeft er ook altijd gezeten en werd ook veel gereden. Helaas is ook hier dat erosie verhaal van toepassing. De wortels zijn weer toegedekt. Ik heb er een uurtje bij gestaan. 99% neemt hem niet, omdat ze hem niet zien. En zo zie ik ze het liefst. TTF's ben ik niet zo van. NTF's daarintegen
Zo zitten er nog wel wat leuke dingetjes in. Je moet het alleen wel willen en kunnen zien
Ga aub niet denken dat er opeens schansen gebouwd worden, of dat je zelfstandig schansen kunt gaan bouwen, dat kan namelijk niet, het past niet binnen de gebruiksvergunning en afspraken die er zijn met SBB, en zal averechts werken voor de in de afgelopen jaren door MTB Noord West opgebouwde credits bij SBB, de gemeente en de Provincie.