MTB schoen die zit als een raceschoen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
trac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 augustus 2017, 23:32

Hoewel er natuurlijk al genoeg vragen zijn over welke MTB schoen en je natuurlijk het beste naar een fietswinkel kan met een uitgebreid assortiment, toch een vraag om me een beetje in de juiste richting te sturen.

Ik kom van het racefietsen maar doe sinds verleden jaar er MTB bij.
Van mij hoeft het niet supertechnisch of mega-blubberig, maar lekker kunnen doorrijden op bospaden. Rij daarom graag op de Veluwe en doe hier en daar een MTB trail.

Omdat ik bij een fietsenzaak nog geen prettige schoen heb gevonden, rij ik tot zover op een zelf aangepaste oude Sidi raceschoen, waar ik een SPD plaatje onder heb gezet.
Afbeelding

Dit bevalt me prima, maar ze zijn me iets te klein en hebben uiteraard geen profiel voor als je even moet afstappen.
Ik zou graag een vergelijkbare schoen willen, maar dan uiteraard met een beetje profiel, maar wel de stijfheid en vorm van zo'n raceschoen.
Uiteraard ook nog een beetje betaalbaar. Sportuitgaven geen probleem, maar de Sidi's die ik destijds heb gepast, ging over de E 220,- en de duurdere zelfs richting de E 270,-. Dit vind ik te gortig.
Iets rond de E 130,- vind ik acceptabel voor een fietsschoen.

Iemand suggesties? 2e hands vind ik geen probleem.

gr. Bram
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Giro Empire, ff zoeken naar een aanbieding
Laatst gewijzigd door Freediamond87 op zo 14 januari 2018, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als Shimano je goed past, die bieden vaak een behoorlijk goede prijs-kwaliteitverhouding met hun schoenen in mijn ervaring. En dan gewoon kijken naar een zo wedstrijd-gericht mogelijke schoen, die hebben de stijfste zolen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Speedybiker2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 17:53
Mijn mountainbike: Cube Attention

Ik heb zelf de Chain Leader2 mtb schoenen. Hebben dezelfe passing als een raceschoen. (Die ik dan ook weer van Chain heb)
Fietskledingvoordeel.nl
Duct Tape Is Like The Force: It Has A Light Side And A Dark Side And It Holds The Universe Together.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

ALs Sidi's je bevallen zou ik voor Sidi's gaan.

Moeten in de aanbieding voor rond de 130 te krijgen zijn.
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Ik heb de sidi buvel.. bevallen me prima. Valt wel bijen je budget.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Northwave heeft mijn persoonlijke voorkeur voor XC schoenen, maar ieder merk dat een beetje competitiegerichte XC schoenen in hun assortiment heeft komt waarschijnlijk wel in aanmerking. Dan is het verder pasvorm en smaak...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hier precies wat je zoekt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb de Shimano XC-61, deze, maar dan in het zwart: http://www.wiggle.nl/shimano-xc61-spd-m ... 6516484584" onclick="window.open(this.href);return false;.

Voldoet aan de door jou genoemde wensen. Licht, stijve zool, goede grip bij lopen, niet te prijzig. Altijd zeer goed getest.
De vraag is: past het voetbed bij jouw voeten... ieder merk heeft zo zijn 'fit', daar moet je dus achter zien te komen. Maar 'past' Shimano je goed, dan is dit een prima optie. Maar alle merken hebben race-XC georienteerde schoenen, overal zul je wat dat betreft wel kunnen slagen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Bij Sidi is vaak het enige verschil tussen race en MTB schoenen, de zool.
Het bovenwerk is, op een versterking van de neus na, gelijk.

Road:http://www.sidi.com/en/products/cycling ... trada/shot

MTB: http://www.sidi.com/en/products/cycling ... /mtb-tiger
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Brammo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 11 september 2017, 19:14

Helene83 schreef:Ik heb de sidi buvel.. bevallen me prima. Valt wel bijen je budget.
Super bedankt voor de vele snelle reacties. Gaf gelijk een hoop goede aanknopingspunten om opnieuw te gaan zoeken.

De Sidi Buvel had mijn eerste voorkeur, omdat ik soortgelijke Sidi's voor de racefiets heb.
Bij Hopmans in Bergen op Zoom was de Buvel intussen redelijk uitverkocht en stond het nieuwe model, de Sidi Trace.
Prima schoen die gelijk hetzelfde aanvoelde als mijn raceschoen.

Echter had ik op de site ook nog wat Mavic aanbiedingen gezien.
Ooit een set Mavic Fury's aangehad, maar dat gaf gelijk een enorme drukplek op mijn wreef (terwijl ik geen hoge wreven heb, kon eigenlijk niet geloven dat die Fury's standaard waren voor de Mavic pasvorm).
Omdat Mavic voor zover ik kon lezen ook wel geschikt was voor smallere voeten, toch gevraagd of ze nog schoenen in mijn maat hadden (ze stoppen met Mavic, dus niet alle maten waren meer aanwezig).

Ze hadden nog maat 44 van de Mavic Crossmax sl pro carbon, dus die heb ik gepast.
Deze schoenen voelde veel 'zachter' aan dan de Sidi's, ze omsloten de voet beter, meer alsof het een beetje een pantoffelsok was.
Ook zijn ze iets breder richting de voorkant, wat ik wel als een voordeel zag om wat warme voeten te houden met koudere omstandigheden.

Betreffende de omsluiting van de hiel zou ik denk ik de Sidi iets de voorkeur geven, maar ik slip uiteraard niet in de Mavic's.
Ook is het aandraaisysteem van de Sidi's erg fijn, hoewel ik het type ratel op deze schoenen (en welke ook mijn Sidi raceschoenen zitten) ook erg fijn.

Omdat de Mavic nu bij Hopmans in de aanbieding voor 99,95 weg gingen, heb ik deze maar genomen, wil ze graag eens proberen in de praktijk.
Mocht er iets tegenvallen, dan kan ik uiteraard blind de Sidi Trace kopen.

Dit zijn ze dus:
Afbeelding
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

Als je echt opzoek bent naar stijve mtb schoenen, dan kan ik je de giro empires aanraden. Ze zijn wel wat aan de dure kant maar je komt ze momenteel regelmatig in de aanbieding tegen. Ik rijd nu een half jaar met deze schoenen en ze zijn ontzettend stijf, veel stijver dan de mavic´s met carbonnen zolen die ik hiervoor gebruikte. daarnaast zijn ze ook nog licht en zien ze er mooi uit (althans dat vind ik, anderen maken regelmatig de vergelijking met voetbalschoenen :) )
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
Brammo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 11 september 2017, 19:14

Thunder Bart schreef:Als je echt opzoek bent naar stijve mtb schoenen, dan kan ik je de giro empires aanraden. Ze zijn wel wat aan de dure kant maar je komt ze momenteel regelmatig in de aanbieding tegen. Ik rijd nu een half jaar met deze schoenen en ze zijn ontzettend stijf, veel stijver dan de mavic´s met carbonnen zolen die ik hiervoor gebruikte. daarnaast zijn ze ook nog licht en zien ze er mooi uit (althans dat vind ik, anderen maken regelmatig de vergelijking met voetbalschoenen :) )
Bedankt!

Ze werden hierboven ook genoemd, maar zag ze nog niet in de prijsklasse die ik voor mezelf had gesteld. Ook waren ze niet bij Hopmans, wat voor mij in de buurt is.

Ik ben het met je eens dat ze er strak uitzien.

Omdat ik ook wel hou van run-bike-run of triatlon soortige disciplines, vraag ik me af of het veter systeem niet te 'traag' is, als je echt snel van schoen wilt wisselen.
Ik weet dat de Sidi's of de Mavic's ook geen echter triatlon schoenen zijn, maar de snelle omhaalstraps werken wel vlot.

Stop je de veters onder een bandje weg? Of hoe werkt dat?

Ik ben alvast benieuwd hoe de Mavic's straks in de praktijk bevallen. Deze Giro's zijn zeker het onthouden waard.

gr. Bram
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

De mavic´s zijn ook gewoon goede schoenen, ze hebben bij mij ook drie jaar trouw dienst gedaan.

vwb de veter: het duurt inderdaad iets langer voordat je ze aan hebt. en de veters doe je inderdaad onder een soort elastisch bandje zodat ze niet los kunnen gaan of ergens in kunnen komen.
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Mijn vriend draagt ook met veel plezier de Mavic's, deze vallen vaak wat breder dan de Sidi's. Ben benieuwd naar je bevindingen!
Plaats reactie