11 spd road ipv 11 spd mtb cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Beste mensen,

Ik wil graag een 11 speed road cassette op mijn daily fiets monteren. Er zit nu een 11 speed mtb cassette op met een ~2mm spacer. Ik denk begrepen te hebben dat een 11 speed road cassette breder is dan een 11 speed mtb cassette? Als dat zo is, zou het passen, denk ik? De spacer die ik nodig had om de 11 spd mtb cassette op de freehub vast te krijgen is ~1.85 - 2mm dik.

Graag jullie advies. Alvast dank :-q

Groeten, Remco
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Als er nu een 11speed mtb cassette op zit met een spacer tussen hub en cassette, dan de 11sp road monteren zonder die spacer :-q
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Ah, dank je wel! Ik dacht al zo iets.
Ik ga op zoek naar een 11 spd road cassette.

Groeten, Remco
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Ja, klopt: 11 speed MTB cassette op een Shimano body heeft de breedte van een 10 speed cassette. Verschil is, als het goed is, 1,85 mm.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Let wel dat een 11s road cassette qua afstand tussen de kransjes niet hetzelfde is als de mtb variant, dus schakelen met he mtb shifters gaat niet (goed).
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Oei, da's een goede. Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

Groeten, Remco
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

MJV schreef:Let wel dat een 11s road cassette qua afstand tussen de kransjes niet hetzelfde is als de mtb variant, dus schakelen met he mtb shifters gaat niet (goed).
Scheelt dat veel dan ? Ik zie regelmatig berichten van (gravel) racers die een 11-40 mtb cass op roadgroep zetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In mijn geval (SRAM X0 11 sp met 11-36 SRAM road cassette) gaat het goed (genoeg...). Heel af een toe een rateltje op de kleinste 2 tandwieltjes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Ik ga 't gewoon proberen. Een Shimano 105 cassette in de uitverkoop oid.

Groeten, Remco
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zelfs af fabriek worden er crossers/gravelracers geleverd met een MTB cassette, ik denk dat het wel meevalt.
Het zou mij verrassen als dit echt een issue is.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Dit artikel geeft een mooie weergave van compatibiliteit: http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zou 0.21mm verschil zitten in de 'cog pitch', dat zou eventueel problemen op kunnen leveren richting de grote kransen op de cassetten, immers 0.21*10=2.1mm die de derailleur er dan naast zit. Maar, denk dat er ook een reële kans is dat het wel oke werkt.

Hoor graag hoe goed het werkt, zou ook best met weg-casettes op mtb willen rijden vanwege beter passende bereik hier in NL namelijk.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik heb zo een tijdje met een 1x10 setup gereden op mijn bad boy. Had achter een shimano 10sp road cassette i.c.m. slx derailleur en xt shifter. Dat ging prima. Op de laagste 2 versnellingen hoorde je wel wat geluid maar nooit schakelproblemen gehad. Zit inmiddels op een 1x11 en het is dat mijn hub geen 11sp road aankan anders had ik het weer geprobeerd.
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Ik heb Mavic wielen en het blijkt dat Mavic al jaren een grote (lange?) freehub gebruikt. Vandaar dat ik een spacer nodig had om een MTB cassette goed vast te zetten. Zonder spacer kan je dus een 11 spd road cassette installeren zonder de freehub te vervangen. Wist ik niet, weer wat geleerd :-D

Groeten, Remco
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Victor1977 schreef:Ik heb zo een tijdje met een 1x10 setup gereden op mijn bad boy. Had achter een shimano 10sp road cassette i.c.m. slx derailleur en xt shifter. Dat ging prima. Op de laagste 2 versnellingen hoorde je wel wat geluid maar nooit schakelproblemen gehad. Zit inmiddels op een 1x11 en het is dat mijn hub geen 11sp road aankan anders had ik het weer geprobeerd.
Of deze....
https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p58013/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een 11sp race cassette die op een 10sp body past Sram en Shimano. (Geen XD dus.)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Real Epic '89 schreef:
Victor1977 schreef:Ik heb zo een tijdje met een 1x10 setup gereden op mijn bad boy. Had achter een shimano 10sp road cassette i.c.m. slx derailleur en xt shifter. Dat ging prima. Op de laagste 2 versnellingen hoorde je wel wat geluid maar nooit schakelproblemen gehad. Zit inmiddels op een 1x11 en het is dat mijn hub geen 11sp road aankan anders had ik het weer geprobeerd.
Of deze....
https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p58013/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een 11sp race cassette die op een 10sp body past Sram en Shimano. (Geen XD dus.)
Kijk dat is handig om te weten.

En van de Mavic hubs wist ik ook niet. Zal zeker enkel op de wat nieuwere varianten zijn. Mijn 2 mavic crossmax setjes zijn oldskool :)
Plaats reactie