Welke velgbreedte

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Hallo,

Ik wil een carbon wielset laten spaken voor mijn nog te bouwen titanium 29er/27plusser.
Eerste setje wat ik wil laten maken is een 29er setje om lekker XC mee te rijden. Bandjes die erop komen zijn hoogstwaarschijnlijk Schwalbe Tunder Burt's van 2.10" of 2.25" (bestaan die eigenlijk wel?) breedte.
Wat is nu de ideale velgbreedte voor deze setup?
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Denk, dat je prima een setje kan laten spaken met een velg die een binnenbreedte heeft van 25mm. Dit is tegenwoordig wel zo'n beetje de nieuwe standaard, wat ik zo lees her en der. Zelf heb ik ook een wielset laten bouwen een paar weken terug met een velg die een binnenbreedte heeft van 25mm. Het advies van de wielenbouwer was om er een 2.1" band om te leggen, omdat deze dan precies goed valt.

Ja, die Thunder Burt's bestaan nog: https://www.schwalbe.com/nl/offroad-rea ... -burt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn eigen set komt hier vandaan: http://www.bikewheels.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben persoonlij ook van mening dat 25mm een goed keuze is voor xc en een beetje ruiger.
Je hebt dan een stijve velg die de band goed ondersteunt, zeker een merkbaar verschil met een smallere velg van bijv 19 of 21mm.
Ga je breder dan 25mm, dan valt de gemiddelde xc band breder / te breed.
De zijkanten komen te ver naar buiten en staan dus bloot aan alle obstakels op de trail.
Juist xc banden zijn op die plek kwetsbaar.

Plus banden vragen om iets meer dan 25mm.
Maar ook hier kan je m.i. te ver gaan. 35 mm lijkt me een mooie breedte.
Mijn ervaring is dat brede velgen een band extreem kritisch maken vwb de druk.
Als je iets afwijkt vd ideale druk, dan krijg een vreemd stuurgedrag.

Let wel, ik heb niet alle band-velg combi’s gereden, dus het is slechts een indruk.
En we praten over de interne breedte, niet de buitenkant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

lcpdenijs schreef:Hallo,

Ik wil een carbon wielset laten spaken voor mijn nog te bouwen titanium 29er/27plusser.
Eerste setje wat ik wil laten maken is een 29er setje om lekker XC mee te rijden. Bandjes die erop komen zijn hoogstwaarschijnlijk Schwalbe Tunder Burt's van 2.10" of 2.25" (bestaan die eigenlijk wel?) breedte.
Wat is nu de ideale velgbreedte voor deze setup?
24 of 25 binnen en 30mm buiten. Ik heb deze velgen in bestelling: http://www.nextie.net/mountain-clincher-30mm-NXT29XC30" onclick="window.open(this.href);return false; misschien ook wat voor jou.
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Thx voor alle tips!

Die XC velgen zijn van 25mm binnen en 30mm buiten zijn bijna even breed als de wegset die ik voor ogen heb (23mm intern en 28mm extern) met 28mm bandjes. Hierbij maakt het dus niet uit dat de vrijwel even breed is dan de velg? Heeft dat te maken met de zijkanten van de MTB banden die minder sterk zijn?

Die Nextie velgen zijn erg fraai ook, zal daar eens kijken. Laat ze bij voorkeur door wielbouwer uit de buurt (Bart4Bikes) maken, daar komen al mijn wielsets tot nu toe vandaan.
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

ivocare schreef:
lcpdenijs schreef:Hallo,

Ik wil een carbon wielset laten spaken voor mijn nog te bouwen titanium 29er/27plusser.
Eerste setje wat ik wil laten maken is een 29er setje om lekker XC mee te rijden. Bandjes die erop komen zijn hoogstwaarschijnlijk Schwalbe Tunder Burt's van 2.10" of 2.25" (bestaan die eigenlijk wel?) breedte.
Wat is nu de ideale velgbreedte voor deze setup?
24 of 25 binnen en 30mm buiten. Ik heb deze velgen in bestelling: http://www.nextie.net/mountain-clincher-30mm-NXT29XC30" onclick="window.open(this.href);return false; misschien ook wat voor jou.
Dit is ook een Chinees, met resellers in Europa. Krijg je nu ook nog een douane heffing?
Zag op de site bij het schatten van de verzendkosten dat ik Zone ETF (Europe Tax Free) kon kiezen, dus het lijkt erop dat er daarna geen kosten meer zijn.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb destijds wel een heffing gehad, maar dat ging ook over 4 velgen.
Ik ben zeer te spreken over Nextie in ieder geval.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@ lcpdenijs: 23mm intern is wel erg breed voor 28mm bandjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Dennisvdb schreef:Ik heb destijds wel een heffing gehad, maar dat ging ook over 4 velgen.
Ik ben zeer te spreken over Nextie in ieder geval.
Had jij ze direct via Nextie.net besteld? En welke keuze had jij gemaakt bij verzenden? Omdat er een optie is voor Zone ETF (Euro Tax Free) wat suggereert dat het dus zonder douane heffing zal zijn.
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

ThaSingleTrackMastah schreef:@ lcpdenijs: 23mm intern is wel erg breed voor 28mm bandjes.
Ik zat verkeerd te kijken denk ik, want het is volgens mij 18mm intern (als ik het plaatje goed begrijp)

Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb op mijn diverge met een crest 23mm intern gereden met een 28mm band als achterwiel.
Ik moet zeggen dat het eigenlijk wel super strak de bocht om ging :)

Alleen het omleggen van de band (draadband) kostte wat meer moeite.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik rij met deze op mijn Gravel racer;
Afbeelding
https://www.lightbicycle.com/beadless-c ... -wide.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Op mijn vraag hoe smal ik minimaal kon gaan werdt mij 28mm bandjes geadviseerd. Ik rij eigenlijk alleen 35mm tubeless IRC bandjes.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

###############
Dit is ook een Chinees, met resellers in Europa. Krijg je nu ook nog een douane heffing?
Zag op de site bij het schatten van de verzendkosten dat ik Zone ETF (Europe Tax Free) kon kiezen, dus het lijkt erop dat er daarna geen kosten meer zijn.
###############

Ik hou er rekening mee dat ik wel een naheffing krijg. Dan valt het altijd mee. Ik heb alleen wel de velgen tijdens de kerst sale gekocht. Scheelde mij 40 dollar per velg...
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik heb deze LB en een setje Nexties besteld via een nld dealer. Wil een direct aanspreek punt als ik problemen heb. Maar met mijn 100kg heb ik al wel spaken gebroken maar de velgen functioneren nog als nieuw. :-q
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dan ligt het misschien aan de spaken zelf, of de manier van bouwen. DT Comp's krijg je echt niet zomaar kapot. Ga je naar Aero spaken, en bijvoorbeeld 28 stuks, da's iets anders.
Plaats reactie