daar had ik nooit aan gedacht maar was me na de montage wel opgevallen. ik kan me goed voorstellen dat dit inderdaad voor meer slijtage zal zorgen, is er iemand die hier meer ideeen en/of ervaring mee heeft?MTBPatrick schreef: ik heb wel eens gezien/gelezen dat zo'n oval blad continue in je derailleur clutch zit te trekken wat die levensduur niet bevorderd...
van 2x11 naar 1x11?
-
- All rounder
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
- Mijn mountainbike: Cube LTD SL
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
bij absolute black zeggen ze van niet.. filmpje onderin:
https://absoluteblack.cc/mtb-chainrings/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://absoluteblack.cc/mtb-chainrings/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Extreme Biker
- Berichten: 739
- Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
- Mijn mountainbike: handgemaakt
Hoe lang gaat de veer in je derailleur dan normaal gesproken mee?joen schreef:daar had ik nooit aan gedacht maar was me na de montage wel opgevallen. ik kan me goed voorstellen dat dit inderdaad voor meer slijtage zal zorgen, is er iemand die hier meer ideeen en/of ervaring mee heeft?MTBPatrick schreef: ik heb wel eens gezien/gelezen dat zo'n oval blad continue in je derailleur clutch zit te trekken wat die levensduur niet bevorderd...
Heb nog nooit meegemaakt dat de veer van een derailleur versleten was.
Wat ook al gezegd wordt, bij een fully, behalve een URT, is de derailleur ook continue in beweging. Ik denk dat die "extra" slijtage te verwaarlozen is.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
het gaat niet om de veer, maar om de clutch/koppeling.
misschien dat deze wat eerder aangedraaid moet worden, maar zoals Gerrie aangeeft, een fully heeft zeker meer invloed op je kettinglengte en beweging in je derailleur.
misschien dat deze wat eerder aangedraaid moet worden, maar zoals Gerrie aangeeft, een fully heeft zeker meer invloed op je kettinglengte en beweging in je derailleur.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 2 oktober 2016, 08:37
- Mijn mountainbike: TREK Procaliber 9.7 2017
ik bedoel inderdaad de clutch, recent zag ik dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=NSY4210ImvI" onclick="window.open(this.href);return false;
misschien iets om in het achterhoofd te houden.
https://www.youtube.com/watch?v=NSY4210ImvI" onclick="window.open(this.href);return false;
misschien iets om in het achterhoofd te houden.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
duidelijk fimpje, met name ook het vervolg: https://www.youtube.com/watch?v=zGdkAE_y_aE" onclick="window.open(this.href);return false;
het lijkt erop dat je wellicht wat vaker moet invetten, maar echte slijtage valt wel mee (en dan nog is een replacement maar ~15 euro)
het lijkt erop dat je wellicht wat vaker moet invetten, maar echte slijtage valt wel mee (en dan nog is een replacement maar ~15 euro)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Anti chainslap, vermindert dus het klapperen van de ketting door er spanning op te houden. Is een stuk stiller tijdens de afdaling
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
klapperen van je ketting verminderen door meer wrijving op het draaipunt van je derailleur te zetten.
Je kan dit voelen (zoals je ook in de filmpjes kan zien) doordat het veel meer moeite kost om de kooi naar voren te bewegen.
Bij shimano heb je een switch waarmee je de clutch uit kan zetten, je kan dan de kooi makkelijker bewegen, met name bedoeld om je wiel erin/eruit te halen. SRAM heeft een vergelijkbaar systeem, maar dan geen aan/uit schakelaar, maar een lock knop, waarmee je de kooi helemaal vast kan zetten voorin. (ook bedoelt voor het verwijderen/plaatsen van je achterwiel).
Het idee is dat je dit bij 1x meer nodig hebt omdat je geen voorderailleur hebt die de ketting op je voorblad houdt, net zoals grotere tanden en een narrow wide profiel beide ook meehelpen om je ketting op zijn plek te houden werkt de clutch hier ook aan mee (shimano noemt het blijkbaar ook "Rear Derailleur Stabilizer Unit").
Bij het trappen met een oval zie je de kooi een heel klein beetje bewegen, waardoor je de clutch dus eerder moet services dan met een ronde chainring.
Wat ik me nog wel afvraag, zou je iets merken van het feit dat je tegen de clutch in werkt met een oval? zou dit merkbaar performance kosten, of weegt dit niet op tegen de voordelen van een oval?
(ik zou het ook graag willen proberen )
Je kan dit voelen (zoals je ook in de filmpjes kan zien) doordat het veel meer moeite kost om de kooi naar voren te bewegen.
Bij shimano heb je een switch waarmee je de clutch uit kan zetten, je kan dan de kooi makkelijker bewegen, met name bedoeld om je wiel erin/eruit te halen. SRAM heeft een vergelijkbaar systeem, maar dan geen aan/uit schakelaar, maar een lock knop, waarmee je de kooi helemaal vast kan zetten voorin. (ook bedoelt voor het verwijderen/plaatsen van je achterwiel).
Het idee is dat je dit bij 1x meer nodig hebt omdat je geen voorderailleur hebt die de ketting op je voorblad houdt, net zoals grotere tanden en een narrow wide profiel beide ook meehelpen om je ketting op zijn plek te houden werkt de clutch hier ook aan mee (shimano noemt het blijkbaar ook "Rear Derailleur Stabilizer Unit").
Bij het trappen met een oval zie je de kooi een heel klein beetje bewegen, waardoor je de clutch dus eerder moet services dan met een ronde chainring.
Wat ik me nog wel afvraag, zou je iets merken van het feit dat je tegen de clutch in werkt met een oval? zou dit merkbaar performance kosten, of weegt dit niet op tegen de voordelen van een oval?
(ik zou het ook graag willen proberen )
- izzibram
- All rounder
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 15:31
- Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / 2012
Ik heb afgelopen zomer mijn cyclocrosser omgebouwd naar 1x11 mbv een Absolute Black NW 38T (rond). Ketting is er niet af te krijgen, ook niet op een zeer hobbelig MTB parcours (getest in Horst en Overloon).
Dus ga binnenkort mijn MTB ook ombouwen van 3x10 naar 1x10. Nu kwam ik bij Ali xpres een 34T NW (rond) van Motsuv tegen voor 6 euro incl. verzenden.(De Absolute is 42 euro) Dus besteld en ben benieuwd naar de verschillen.
Dus ga binnenkort mijn MTB ook ombouwen van 3x10 naar 1x10. Nu kwam ik bij Ali xpres een 34T NW (rond) van Motsuv tegen voor 6 euro incl. verzenden.(De Absolute is 42 euro) Dus besteld en ben benieuwd naar de verschillen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 443
- Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
- Mijn mountainbike: Een groene
Ik fiets zelf 1x10 met een oval blad. Aan de derailleur kan je het niet zien bij mij. Ketting is ofwel hoger en korter of lager en langer en volgens mij veranderd er aan de kettingspanning vrijwel niets.joen schreef:daar had ik nooit aan gedacht maar was me na de montage wel opgevallen. ik kan me goed voorstellen dat dit inderdaad voor meer slijtage zal zorgen, is er iemand die hier meer ideeen en/of ervaring mee heeft?MTBPatrick schreef: ik heb wel eens gezien/gelezen dat zo'n oval blad continue in je derailleur clutch zit te trekken wat die levensduur niet bevorderd...
Toen ik over ben gegaan op oval fietste ik tijdelijk met flats i.v.m. een blessure en kon toen echt het verschil merken. Vooral bult op, maar ook over het algemeen is de druk veel constanter. Ik kreeg hierdoor meer last van spierpijn in mijn benen, doordat je spieren continu belast worden.
Nu heb ik weer klikkers erop en merk ik eigenlijk totaal niet meer wat ik toen ervaarde. Ik denk dat je met klikkers eigenlijk zelf het effect van de oval(constantere druk) creëert. Het voordeel van klikkers is dat je sommige spieren ook af en toe rust kunt geven door niet te duwen of trekken op je pedalen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit hier van. Iemand ervaring met dit merk kettingbladen?izzibram schreef:Ik heb afgelopen zomer mijn cyclocrosser omgebouwd naar 1x11 mbv een Absolute Black NW 38T (rond). Ketting is er niet af te krijgen, ook niet op een zeer hobbelig MTB parcours (getest in Horst en Overloon).
Dus ga binnenkort mijn MTB ook ombouwen van 3x10 naar 1x10. Nu kwam ik bij Ali xpres een 34T NW (rond) van Motsuv tegen voor 6 euro incl. verzenden.(De Absolute is 42 euro) Dus besteld en ben benieuwd naar de verschillen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
- Contacteer:
Geen ervaring met bladen uit China, maar heb wel Litouwen om in de mix te gooien. Bij Amber Bikes kun je kiezen uit een hoop verschillende BCD's en groottes. Ze zijn niet veel goedkoper dan 'de merken', maar hebben wel een breed aanbod. Er staat geen merk op de bladen, wat ik esthetisch wel wat vind hebben.
Zelf laatst een 48-tands NW in BCD 110 om goedkoop een 1x10 te kunnen maken van een 3x10 Deore crankstel. Als mijn 3x10 XT versleten is, ga ik daar ook de sprong mee wagen. Wel iets minder tandjes dan...
Zelf laatst een 48-tands NW in BCD 110 om goedkoop een 1x10 te kunnen maken van een 3x10 Deore crankstel. Als mijn 3x10 XT versleten is, ga ik daar ook de sprong mee wagen. Wel iets minder tandjes dan...
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7396
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Tja, voor 6 EUR kun je de gok natuurlijk eens nemen...jeroentjuh76 schreef:Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit hier van. Iemand ervaring met dit merk kettingbladen?
Ik heb er overigens een hele partij, welke tot op heden gewoon doen wat ze moeten doen. Maar...
1) over slijtage kan ik moeilijk wat zeggen omdat ik geregeld wissel afhankelijk van waar ik ga fietsen en geen administratie van de kilometers en condities bijhoudt,
2) eenderwelk NW rijd ik met kettinggeleider en taco (E.13 TRS) onder het mom van 'better safe than sorry'.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |