Handbuilt steel: Snowdon MK4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

25 november

Stel, je hebt twee gave fietsen, een vette fully en een mooie hardtail. Maar je bent dermate fietsverslaafd dat minstens 50% van je hersenactiviteit aan fietsgerelateerde zaken wordt besteed (vertel me niet dat ik hier de enige ben… ;-)).
Dan gaan er dus dagelijks allerlei plannetjes m.b.t. fietsen en alles wat daarmee samenhangt door je brein, veel daarvan worden niet uitgevoerd maar voor sommige ideetjes zie je wel mogelijkheden…

Een van die ideetjes was het laten overspuiten van mijn Cotic Solaris. Een fiets waar ik zeer tevreden over ben, maar op het matte “Duckegg” blauwe kleurtje begon ik een beetje uitgekeken te raken. Nu ken ik medeforummer Herman de Biker vrij goed en hij had recentelijk zijn derde frame gebouwd en zelf gespoten in een erg mooi ogend kwaliteitje…
Dus HdB maar eens gevraagd of hij het zag zitten mijn Cotic van een mooi laklaagje te voorzien. Dat bleek no problemo. Maar zet twee enthousiaste bikers bij elkaar en het gesprek eindigt niet na zo’n conclusie.
Lang verhaal zeer kort verteld: het nieuwe laklaagje komt er, maar er zit meteen een nieuw frame onder :D

Aangezien ik over de Solaris zoals gezegd heel tevreden ben wordt het ook een 29er hardtail en blijven we vrij dicht bij de geometrie van dat frame. Het inzetgebied wordt niet extreem, de balhoofdhoek blijft dan ook gelijk met 68 graden, de zithoek wordt iets steiler, er komt ruimte voor vet 2.6 rubber en er komt een invoer voor een stealth dropperkabel.
Omdat ik nogal hecht aan “KISS” (keep it simpel stupid) is de rest vrij conventioneel. BSA 73mm schroefdraadbracket, 44mm rechte balhoofdbuis, 142x12 achteras (ik had al wielen, maar die zijn geen boost). De kabels gaan buitenlangs: rem en achterderailleur onder de bovenbuis met de alombekende tie-rapnokjes. Voor de (stealth) dropper- en voorderailleurkabel gebruiken we schroef-kabelhoudertjes op de onderbuis die makkelijk verwijderd kunnen worden als ze niet nodig zijn, dat is mooier als loze tierap-nokjes. De voorderailleurkabel komt er in elk geval in eerste instantie niet op want ik ga eens een 1x11 setup proberen. Voor de dropper komt een kabelinvoer in de zitbuis.
Als framemateriaal wordt (uiteraard butted) Columbus Zona gebruikt.

Om genoeg ruimte voor een 2.6 band te krijgen bleek het toepassen van een yoke bij de chainstays noodzakelijk, een normale chainstay-buis is te dik om tussen band en voorblad te passen. Deze yoke is al deels gemaakt door HdB en zit zelfs al aan de bracketpot gehecht. We hebben ook al een idee om een mooi en functioneel detail te verwerken in de yoke.

De manier waarop HdB werkt is heerlijk rechtoe-rechtaan. Geen ge-CAD, geen ge-CNC-frees, maar oudhollands gezond technisch inzicht, een 1 : 1 tekening met alle maten en hoeken erop aan de muur en de buizen worden “gewoon” pas gezaagd en gevijld! Stukje vakwerk gevraagd, een keer te ver doorvijlen en je hebt een probleempje want eraf is geen punt maar eraan… :D

Zowel ik als jullie zullen wel wat geduld moeten hebben voor het eindresultaat er is, de afspraak is dat het project geen enkele haast heeft. Ik rijd de komende winter nog lekker even door op de Cotic, en HdB werkt aan project “Snowdon MKIV” op zijn eigen tempo. Een week geen zin is een week geen zin, twee weken geen zin is twee weken geen zin.

De naam Snowdon hou ik simpelweg aan omdat zijn eerdere frames ook zo heten (vernoemd naar de hoogste berg in Wales) en MKIV omdat MK de initialen van HdB zijn en het zijn vierde frame wordt. Leek me een passende naam voor deze build!

Hieronder alvast wat foto’s van de beginfase van het project.
De eerstvolgende ruimtes in dit topic reserveer ik voor latere updates. Die dus nog even op zich kunnen laten wachten, ik zeg het nog maar een keer ;-)

Even wat (niet de juiste) buizen op de tekening leggen om de verhoudingen te kunnen zien:
Afbeelding
Het laatste setje lichte 12mm dropouts dat de leverancier nog had liggen, met een extraatje erbij (ik lust geeneens beer... :D ):
Afbeelding
En de bestelde buizen zijn binnen!
Afbeelding
De stalen strip voor de yoke wordt gebogen, volgens mij bij pa HdB op het werk :)
Afbeelding
De yoke ligt op de tekening en past (uiteraard…) precies. De opgelaste dwarsverbinding is om de boel vervormingsvrij te houden bij het eraan lassen van de chainstays, dat gedeelte wordt later verwijderd:
Afbeelding
De jig is ingesteld op de maten van het te bouwen frame:
Afbeelding
HdB rost er even de (figuur)zaag overheen! :D (hierna komt uiteraard de vijl nog in actie).
Afbeelding
En zomaar een lade in de werkbank met wat tools, links onderin liggen de zelfgemaakte heatsinks om te grote hitte die bij het lassen kan ontstaan af te voeren:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door kermit op zo 26 november 2017, 11:42, 4 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn weer wat stapjes gezet.
Ik kreeg ineens een fotootje ge-appt van de crank die ik ter referentie had achtergelaten (voor de maten van het blad). Dat is een oudere Race Face Evolve, met de nodige slijtplekken. Die nu als sneeuw voor de zon verdwenen zijn! HdB wil geen afgesleten spul op zijn creaties, dat is wel duidelijk :D :-q
Afbeelding

En de yoke is verder afgelast en zit nu echt vast aan de bracketpot. De strips op de zijkant zijn van rvs, worden nog langs de randen gesoldeerd en daarna smaller gemaakt. Als het frame helemaal klaar en gespoten is maken we de zijkanten van de strips blank. Nou ja we, HdB doet al het werk. Ik praat alleen maar en geniet mee :)
Denk wel dat dat een fraai detail wordt!
Afbeelding

Gesoldeerd... moet nog netjes gemaakt worden natuurlijk. Ongelooflijk hoe groot het verschil vaak is tussen een vers gesoldeerd stukkie frame en het uiteindelijke resultaat.
Afbeelding

Volgende stap, netjes gemaakt:
Afbeelding

En weer nieuwe vorderingen (6-12): de dropouts, chainstays en yoke zijn nu aan elkaar gehecht.
De pizzasnijder die je op de tweede foto ziet is de ruim genomen afmeting van een 2.6 band. Die zit gemonteerd op een armpje dat aan de achteras zit en in lengte verstelbaar is (naargelang de gekozen wieldiameter) en zo komt dat precies op de goede plek. Dus er is een optie om dik rubber te monteren, wat ook meteen de reden voor het werken met deze yoke is: gewone buis-achtervorken passen niet tussen voorblad en band door.
(Uiteraard worden de doorstekende delen van de yoke nog verwijderd).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kermit op do 7 december 2017, 10:08, 5 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

9 december

Ik had voor dit weekend wat eh, zeg maar kloteweer besteld zodat HdB niks anders te doen had dan zijn schuurtje weer in te duiken ;-)

Dat heeft onderstaande vorderingen opgeleverd.
Nu begint het echt ergens op te lijken! Het frame is al voor een groot deel gehecht, alleen de seatstays ontbreken nog.

Mooi afgewerkte zitbuis, de aansluiting op bracketpot en onderbuis:
Afbeelding

De bovenkant van dezelfde buis, moet uiteraard nog een zaagsnede in:
Afbeelding

Ingang voor de dropperkabel:
Afbeelding

En de mof die er aan de bovenkant overheen gesoldeerd is, geeft ook een stevige basis om de seatsays aan vast te lassen. De "S" heeft HdB zelf ge-etst, een of ander trucje met een beetje stroom, een badje en een stukje folie...:
Afbeelding

En dit begint toch echt wel op een (heel mooi) frame te lijken!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelf heb ik niet veel meer te doen dan vast wat onderdelen regelen... :D
Syntace stuurtje, Ergon grips, NX-shifter, RF Turbine dropper, NC17 pedalen, GX derailleur en de XTR remmen die eerder dienst hebben gedaan op de Morewood en Banshee:
Afbeelding

Wielen met DT350 naven en Easton Arc35 mm velgen. Vooralsnog een paar Michelins erom (dus niet de Schwalbes op de foto), maar dat zal nog wel een keer wat anders worden. En een gigantische cassette...
Afbeelding

Hoeveel tandjes heeft-ie dan?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door kermit op za 9 december 2017, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

update 30 december, er staat een min of meer compleet frame! :-D :tong

Helemaal af is het nog niet: klein lasje bij de rembevestiging, kabelgeleiders erop, paar kleine puntjes bijwerken, strips op de yoke afronden, frame checken op rechtheid, checken/nabewerken balhoofdbuis, bracket en zitbuis, headbadge... dus echt nog wel wat werk te doen.
Maar daarna kan in principe het spuitwerk beginnen. Contact met de drukker over de spuitdecals loopt, de lakken zijn (grotendeels ;-)) binnen. Nog even kijken wat een goede plek is met spuiten ivm temperatuur, afzuiging, stof... waarschijnlijk ditzelfde schuurtje met een hele hoop lakens over het gereedschap :)

Ik vind het nu al echt mooi geworden, de yoke maakt dit frame toch onderscheidend t.o.v. andere hardtails. Voorzover nodig bij een handgebouwd frame natuurlijk, want dat feit op zich is al onderscheidend. Maar ik heb al met enige regelmaat visioenen van het frame met de "wine fire" rode lak die we voor ogen hebben erop en dan is "mooi" echt geen toereikende term meer. Dan moeten er superlatieven van stal gehaald worden :D :wink:

Twee plaatjes van vanochtend om een indruk van de stand van zaken te krijgen:
Afbeelding

Afbeelding

12 januari, de strips op de yoke zijn helemaal af:
HdB heeft eind vorig jaar zijn schouder geblesseerd en dat herstel duurt even.
Desondanks heeft hij zich toch niet helemaal in kunnen houden :roll: :D en de verstevigings-strips op de yoke zijn nu netjes afgewerkt. De bovenste is om estethische redenen iets korter gehouden dan de onderste en ze zijn nu mooi afgerond aan het eind.

Afbeelding

Die lasjes zien er wel netjes uit of niet dan :-q
Afbeelding

16 januari, nabewerken...
Zijn blessure weerhoudt HdB er niet van om verder te gaan met het frame. Inmiddels zijn de kabelnokjes er dan ook op gelast, bracket en balhoofd gefreesd en de zitbuis geruimd. En dat niet alleen, hij maakt er ook nog foto's van ;-)
Waarschijnlijk wordt vandaag het frame grondig gechecked of alles wel mooi recht gebleven is bij het heetstoken van al die buizen.

De gleuf wordt pas gezaagd na het ruimen van de zitbuis:
Afbeelding

Als het er scheef uitziet is dat gezichtsbedrog ;-)
Afbeelding

Mooi parallel frezen:
Afbeelding

17 januari: het frame is gechecked op rechtheid en we hebben er wat onderdelen aan gehangen om een beeld te krijgen van het eindresultaat...

Opgespannen op een vlakke tafel om nauwkeurig te kunnen meten:
Afbeelding

Afbeelding

Om een idee te krijgen.... (nee, het zadel staat niet recht. Nee, die zadelpen komt er niet in. En er klopt nog wel meer niet ;-))
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

19 januari: ad hoc beslissing, de achterkant alsnog naar 148mm gezet zodat we een boost-wielset kunnen monteren:
Afbeelding

3 februari: het is een fiets!
Nog niet gespoten, maar wel opgebouwd om alles te checken. Als er nog zaken aangepast moeten worden, beter nu dan als het frame gespoten is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo, de laatste vooraf gereserveerde post ga ik gebruiken voor het lak-gebeuren.
Nadat de fiets opgebouwd is heb ik er een paar ritjes mee gereden om te checken of alles oké was. Twee keer Dorst, twee keer Heuvelrug, keertje Loonse en Drunense Duinen...
Dat was zeker het geval, hij zit en rijdt echt superfijn! Maar er moet natuurlijk wel een keer een kleurtje op komen dus de boel weer gedemonteerd en het frame terug naar zijn schepper gebracht ;-)

Vooral vanwege te lage temperaturen om te kunnen spuiten in een schuurtje met slechts een klein kacheltje was het (voor ons allebei) wat geduld oefenen, maar op zondagochtend 25 maart kreeg ik een leuke verrasssing:
Ik zit aan een relaxed ontbijtje met mijn vriendin en mijn telefoon laat het welbekende whatsapp-geluidje horen. Het blijkt om een berichtje van HdB te gaan, of ik mijn Snowdon-topic nog gezien had?
Niet dus, maar uiteraard meteen even gekeken en wat blijkt: terwijl ik zaterdag lekker aan het fietsen was bij Lage Vuursche (het Where The Streets Have No Name evenement) heeft hij het frame geschuurd, ontvet en van de grondlaag voorzien. Ik zeg: goed bezig! :-q

Dus stap 1 van het lakproces is gezet :)
En het frame hangt er nu zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rvs delen alvast even blank gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Update 8 april:

Gisteren is HdB een groot deel van de dag in de weer geweest met allerlei spuitbussen en afplakfolie. Met onderstaande plaatjes als resultaat.

Eerst de metallic zilver baselayer:
Afbeelding

Vervolgens de "belettering" afplakken voor de eerste kleurlaag: wine fire red. Deze tint is iets harder/meer magenta dan de wat warmere candy apple red en doen we daarom eerst. Daarmee voorkomen we dat de lichtere delen te "roze" blijven, die delen krijgen immers maar één laag rode lak. Op deze manier wordt dat dus candy apple red.
Afbeelding

Vervolgens gaat er een laag wine fire over het zilver heen. Beide kleurlagen, zowel de wine fire als de cany apple zijn licht transparant waardoor de onderliggende lagen nog zichtbaar zijn in het eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

De folie gaat eraf:
Afbeelding

En de tweede laag rood, nu dus candy apple, gaat er overheen:
Afbeelding

En als ook de blanke 2k laag erop zit ziet het er dan zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

update 11 april, rvs delen weer blank gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De hints waren duidelijk en het verhaal inmiddels ook al vernomen. Goede keuze in geometrie :-q

Ik ben heel benieuwd.
kermit schreef:... Maar je bent dermate fietsverslaafd dat minstens 50% van je hersenactiviteit aan fietsgerelateerde zaken wordt besteed (vertel me niet dat ik hier de enige ben… ;-)). ...
Zo weinig?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er staat "minstens" ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Had topic van HdB ook gezien. Wat vet zeg. Bofkont ben je Kermit ;) Dit lijkt me toch wel de ultieme droom van een mtb en materiaal liefhebber. Tenminste die van mij wel. Je moet flink wat in huis hebben om dit te kunnen.

Weet je al in welke kleur ie wordt gespoten?

Ga dit topic maar eens volgen. Biertje erbij, zonder die mooie opener, en genieten maar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtbpie schreef:Ga dit topic maar eens volgen. Biertje erbij, zonder die mooie opener, en genieten maar.
Gezien de haast van dit project kun je van de opbrengt van het statiegeld tegen die tijd dat het frame af is ook een handgemaakt frame kopen :wink:


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Moet ik uit deze opmerking conclusies trekken over het tempo waarin jij bierflesjes leegt??
:D ;-)

@ mtbpie, de kleur is wel bekend, dat was de aanleiding tot het hele project. We gaan iets in de richting candy apple red doen, het design heb ik ook al in mijn hoofd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

GAAF, tof hoe iets zo kan verlopen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Ga je hem met starre vork rijden of geveerd zoals je cotic??
Laatst gewijzigd door Dutch op zo 26 november 2017, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat zal vast en zeker weer een mooi fietsje worden, daar twijfel ik niet aan. Krijgt je Cotic nu ook nog een ander jasje of is dat nu van de baan?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, de Cotic komt tzt te koop, denk zelfs dat ik zoveel spullen over heb dat ik hem (bijna) als complete fiets kan aanbieden.
@ Dutch, de Yari die nu in de Cotic zit komt hierin. Ik bouw hem dan om van 120 naar 130mm, de airshaft ligt al klaar. We hebben de geo op basis van die 130mm Yari getekend.

Wat ik van plan ben erop te schroeven:
- Yari 130mm.
- wielen Syntace 29mm inwendig of DT/Easton 35mm inwendig (wat niet in de Snowdon komt gaat in de Banshee).
- Race Face crank met 32nw blad.
- Sunrace 11-50 cassette.
- Sram GX long derailleur met NX gripshifter.
- Race Face Turbine 150mm dropper (stealth).
- Banden moet ik nog beslissen, NN & Rock Razor of Michelin Force AM & Wildracer. Of misschien meteen al naar 2.6 rubber, al vind ik het zonde om de banden die ik al heb liggen te laten verstoffen.
- XTR race remmen 180/180 schijven. Hopelijk staan de gepolijste remmen een beetje bij de verder zwarte afmontage...
- Stuurpen 50mm met 740mm stuur. Nog even kijken hoeveel rise ik nodig heb, we hebben iets meer stack op deze fiets als op de Cotic. Ik heb een Pro met veel rise en een Syntace met minder rise liggen.
- Fabric Scoop zadel.

Het wordt echt de vervanger van de Cotic, met een mooier kleurtje en kleine aanpassingen. Als je toch custom gaat kun je de details ook naar wens maken :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Lars TB schreef:
mtbpie schreef:Ga dit topic maar eens volgen. Biertje erbij, zonder die mooie opener, en genieten maar.
Gezien de haast van dit project kun je van de opbrengt van het statiegeld tegen die tijd dat het frame af is ook een handgemaakt frame kopen :wink:


:bier:
Hehe, ik heb geleerd dat teveel statiegeld verzamelen een aanslag is op je conditie. En om nou m'n mountainbike meer en meer in de vitrine te zetten...


kermit schreef:Moet ik uit deze opmerking conclusies trekken over het tempo waarin jij bierflesjes leegt??
:D ;-)

@ mtbpie, de kleur is wel bekend, dat was de aanleiding tot het hele project. We gaan iets in de richting candy apple red doen, het design heb ik ook al in mijn hoofd.
Dik. Wil je de XTR remklauwen (of andere details) niet meespuiten? :bier: Of blijft de rest mooi zwart?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, de remmen ga ik niet laten spuiten. Dan zou ik ze eerder verkopen en zwarte remmen terugkopen.
Maar we twijfelen nog wel over de vork (deels) spuiten. Dat is echter weer een extra klus en daarmee wordt-ie ook min of meer onverkoopbaar los van het frame.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie