Ja inderdaad, ferry good idea!Kapitein Iglo schreef:Beter idee: ga erheen! Schuin tegenover de destilleerderij is een prima camping, en de ferry naar Arran is al een avontuurtje op zich!

Moderator: Pat.
Die Amrut Fusion ga ik eens opzoeken. Thanks!Wiel-Maat schreef:Ja ik heb de Islay sinds een jaar of wat ook echt in de armen gesloten, was daarvoor altijd wat terughoudend maar je moet het ergens leren waarderen. Verbaasde mij uiteindelijk hoe zoetig deze nog kunnen zijn en hints van vanille zeker ook terug te vinden zijn. Op dit moment van dat genre Ardbeg en Talisker in huis - Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren. Verder ook een Amrut Fusion, een Indiase whisky en zeer goed te drinken! Zeker een alom gewaardeerde distilleerderij inmiddels. Deze Fusion kreeg ook 97 punten in de Whisky Bible. Hij heet fusion omdat er geturfd gerst uit Schotland gemengd wordt met ongeturfd gerst uit India. Dit geeft een zeer speciale mix; het turvige accent is zeker aanwezig maar wel anders en wat subtieler dan de islay whiskies. Aanrader!vicvicvic schreef:Groot Islay liefhebber alhier. Omwille van persoonlijke veiligheid heb ik nooit meer dan 1 of 2 flessen in huisLaphroigh 10yr is een vaste fles in de kelder.
Een goede bourbon (Woodford Reserve, Dickel, Roughstock) gaat er overigens ook altijd in!
Dickel heb ik ook wel eens gehad ja... best lekker als bourbon, hoewel ik er geen 2e fles van zou kopen, en een stuk beter te drinken dan bv Jack (Daniels) wat ik vroegah wel dronk in de kroeg. Jack is overigens ook geen bourbon trouwens maar komt qua smaak wel in de buurt. De gebruikte 'charcoal mellowing' methode is ook hetzelfde, dat zal daarbij wel meespelen.
Het begon bij mij met een slokje van een €300,- dure Japanse whisky... .vicvicvic schreef:Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren
Ik denk dat we ongeveer dezelfde smaak hebben. Storm vond ik ook tegenvallen. Wat ook een aanrader is The Balvenie Single Barrel. Die is bij ons leeggeklopt tot de laatste druppel.vicvicvic schreef:Talisker is idd erg lekker! Kan wat mij betreft qua smaak goed meekomen met veel Islays. De Storm vond ik alleen wat tegenvallen. Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren
Graag gedaan. O ja wat dat betreft een tip: als je iets wil proeven maar je weet niet of je nou meteen een hele fles ervan wil: op de whiskysite van de Druiventuin in Leiden (mijn hofleverancier) kan je van heel veel whiskies online ook samples van 6 cl kopen, schenk je een flinke 'dram' uit (in het Glencairn whiskyglas bij voorkeur natuurlijk). Sturen ze gewoon keurig verpakt op.vicvicvic schreef:Die Amrut Fusion ga ik eens opzoeken. Thanks!Wiel-Maat schreef: Ja ik heb de Islay sinds een jaar of wat ook echt in de armen gesloten, was daarvoor altijd wat terughoudend maar je moet het ergens leren waarderen. Verbaasde mij uiteindelijk hoe zoetig deze nog kunnen zijn en hints van vanille zeker ook terug te vinden zijn. Op dit moment van dat genre Ardbeg en Talisker in huis - Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren. Verder ook een Amrut Fusion, een Indiase whisky en zeer goed te drinken! Zeker een alom gewaardeerde distilleerderij inmiddels. Deze Fusion kreeg ook 97 punten in de Whisky Bible. Hij heet fusion omdat er geturfd gerst uit Schotland gemengd wordt met ongeturfd gerst uit India. Dit geeft een zeer speciale mix; het turvige accent is zeker aanwezig maar wel anders en wat subtieler dan de islay whiskies. Aanrader!
Dickel heb ik ook wel eens gehad ja... best lekker als bourbon, hoewel ik er geen 2e fles van zou kopen, en een stuk beter te drinken dan bv Jack (Daniels) wat ik vroegah wel dronk in de kroeg. Jack is overigens ook geen bourbon trouwens maar komt qua smaak wel in de buurt. De gebruikte 'charcoal mellowing' methode is ook hetzelfde, dat zal daarbij wel meespelen.
Talisker is idd erg lekker! Kan wat mij betreft qua smaak goed meekomen met veel Islays. De Storm vond ik alleen wat tegenvallen. Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren
LeeggekloptReal Epic '89 schreef:Ik denk dat we ongeveer dezelfde smaak hebben. Storm vond ik ook tegenvallen. Wat ook een aanrader is The Balvenie Single Barrel. Die is bij ons leeggeklopt tot de laatste druppel.vicvicvic schreef:Talisker is idd erg lekker! Kan wat mij betreft qua smaak goed meekomen met veel Islays. De Storm vond ik alleen wat tegenvallen. Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren
Laat ze dat op zowel Islay als op Skye maar niet horen..... Ze hebben daar voor minder veldslagen gevoerdWiel-Maat schreef: Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren.
Tja, Schotten en veldslagen ...owwwwk schreef:Laat ze dat op zowel Islay als op Skye maar niet horen..... Ze hebben daar voor minder veldslagen gevoerdWiel-Maat schreef: Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren.![]()
Buiten het feit dat het Talisker ook van een eiland komt is het wat mij betreft qua smaak verre van vergelijkbaar met een klassieke Islay zoals Ardbeg, Bowmore, Lagavullin en zeker Laphroaig.
Wellicht dat een van de pittiger Bruichladdich speciale edities in de buurt komt van Talisker, die meer bij een Springbank in de buurt zit dan bij een Islay.
De meeste andere Islay’s zijn veel meer rokerig en soms bijna medicinaal (jodium?!) qua geur. Sommige lekker (Lagavullin; met name Distillers edition op PX vaten en een betere Bowmore. Bruichladdich is samen met Port Ellen wat mij betreft de meest uitzonderlijke Islay. Beide zijdezacht. Ooit een glaasje 30y Port Ellen mogen proeven![]()
; een fles kopen is mij wat te gortig....
Zelf heb ik liever een zachter en minder scherpe whisky dan Talisker; smaken verschillen. Bijvoorbeeld de Glenlivet Nadurra is ook vrij scherp maar die heb ik dan liever. Talisker distillers edition is iets rokeriger.
Prima. Die Glengrant is goed betaalbaar, no nonsense en toegankelijk, zeker lekker. Ik heb daar nu de 5 years van staan, die kan je hier niet krijgen maar kocht ik deze zomer in Frankrijk. Vrij lichtvoetige whisky en lekker van smaak. Schijnen ze voor mediterrane landen te bottelen omdat die met warm weer nog goed wegdrinkt.ultimateme schreef:Ik heb staan:
Glengrant (major's Reserve)
Dimple gold (blend)
The Macallen 10
Ben overigens geen fanatieke whisky drinker, na 1 glas vind ik t wel weer best. Het is al snel teveel zegmaar..