Whisky van de biker...

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef:Beter idee: ga erheen! Schuin tegenover de destilleerderij is een prima camping, en de ferry naar Arran is al een avontuurtje op zich!
Ja inderdaad, ferry good idea! :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

:-{ :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
vicvicvic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 15:07
Mijn mountainbike: 2013 Cube LTD Pro '29 - Leader/Aventon fixedgear

Wiel-Maat schreef:
vicvicvic schreef:Groot Islay liefhebber alhier. Omwille van persoonlijke veiligheid heb ik nooit meer dan 1 of 2 flessen in huis :) Laphroigh 10yr is een vaste fles in de kelder.
Een goede bourbon (Woodford Reserve, Dickel, Roughstock) gaat er overigens ook altijd in!
Ja ik heb de Islay sinds een jaar of wat ook echt in de armen gesloten, was daarvoor altijd wat terughoudend maar je moet het ergens leren waarderen. Verbaasde mij uiteindelijk hoe zoetig deze nog kunnen zijn en hints van vanille zeker ook terug te vinden zijn. Op dit moment van dat genre Ardbeg en Talisker in huis - Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren. Verder ook een Amrut Fusion, een Indiase whisky en zeer goed te drinken! Zeker een alom gewaardeerde distilleerderij inmiddels. Deze Fusion kreeg ook 97 punten in de Whisky Bible. Hij heet fusion omdat er geturfd gerst uit Schotland gemengd wordt met ongeturfd gerst uit India. Dit geeft een zeer speciale mix; het turvige accent is zeker aanwezig maar wel anders en wat subtieler dan de islay whiskies. Aanrader! :-q

Dickel heb ik ook wel eens gehad ja... best lekker als bourbon, hoewel ik er geen 2e fles van zou kopen, en een stuk beter te drinken dan bv Jack (Daniels) wat ik vroegah wel dronk in de kroeg. Jack is overigens ook geen bourbon trouwens maar komt qua smaak wel in de buurt. De gebruikte 'charcoal mellowing' methode is ook hetzelfde, dat zal daarbij wel meespelen.
Die Amrut Fusion ga ik eens opzoeken. Thanks!

Talisker is idd erg lekker! Kan wat mij betreft qua smaak goed meekomen met veel Islays. De Storm vond ik alleen wat tegenvallen. Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

vicvicvic schreef:Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren :)
Het begon bij mij met een slokje van een €300,- dure Japanse whisky... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2176
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

vicvicvic schreef:Talisker is idd erg lekker! Kan wat mij betreft qua smaak goed meekomen met veel Islays. De Storm vond ik alleen wat tegenvallen. Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren :)
Ik denk dat we ongeveer dezelfde smaak hebben. Storm vond ik ook tegenvallen. Wat ook een aanrader is The Balvenie Single Barrel. Die is bij ons leeggeklopt tot de laatste druppel.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

vicvicvic schreef:
Wiel-Maat schreef: Ja ik heb de Islay sinds een jaar of wat ook echt in de armen gesloten, was daarvoor altijd wat terughoudend maar je moet het ergens leren waarderen. Verbaasde mij uiteindelijk hoe zoetig deze nog kunnen zijn en hints van vanille zeker ook terug te vinden zijn. Op dit moment van dat genre Ardbeg en Talisker in huis - Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren. Verder ook een Amrut Fusion, een Indiase whisky en zeer goed te drinken! Zeker een alom gewaardeerde distilleerderij inmiddels. Deze Fusion kreeg ook 97 punten in de Whisky Bible. Hij heet fusion omdat er geturfd gerst uit Schotland gemengd wordt met ongeturfd gerst uit India. Dit geeft een zeer speciale mix; het turvige accent is zeker aanwezig maar wel anders en wat subtieler dan de islay whiskies. Aanrader! :-q

Dickel heb ik ook wel eens gehad ja... best lekker als bourbon, hoewel ik er geen 2e fles van zou kopen, en een stuk beter te drinken dan bv Jack (Daniels) wat ik vroegah wel dronk in de kroeg. Jack is overigens ook geen bourbon trouwens maar komt qua smaak wel in de buurt. De gebruikte 'charcoal mellowing' methode is ook hetzelfde, dat zal daarbij wel meespelen.
Die Amrut Fusion ga ik eens opzoeken. Thanks!

Talisker is idd erg lekker! Kan wat mij betreft qua smaak goed meekomen met veel Islays. De Storm vond ik alleen wat tegenvallen. Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren :)
Graag gedaan. O ja wat dat betreft een tip: als je iets wil proeven maar je weet niet of je nou meteen een hele fles ervan wil: op de whiskysite van de Druiventuin in Leiden (mijn hofleverancier) kan je van heel veel whiskies online ook samples van 6 cl kopen, schenk je een flinke 'dram' uit (in het Glencairn whiskyglas bij voorkeur natuurlijk). Sturen ze gewoon keurig verpakt op. :-q

En Japans...ja bv die Kavalan varianten zijn allemaal al vrij prijzig. Ik heb die nog niet gecheckt eerlijk gezegd, op het whisky festival in Leiden waren ze te krijgen maar na iets van 10 proefglazen vond ik het wel genoeg en waren de smaakpapillen lamgeslagen dus had het ook weinig zin meer. Ga dat zeker nog eens proeven want de verhalen zijn wel vrij lovend.

Qua Talisker heb ik nu de Distillers Edition staan, die proefde ik ook op datzelfde festival en daar was ik erg enthousiast over (eindrijping op sherryvaten) maar die laat ik nog ff dicht om hem pas te openen op een geschikte koude winteravond. ;) :bier:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Real Epic '89 schreef:
vicvicvic schreef:Talisker is idd erg lekker! Kan wat mij betreft qua smaak goed meekomen met veel Islays. De Storm vond ik alleen wat tegenvallen. Momenteel probeer ik wat meer de Japanse whisky's uit, maar dit loopt soms flink in de papieren :)
Ik denk dat we ongeveer dezelfde smaak hebben. Storm vond ik ook tegenvallen. Wat ook een aanrader is The Balvenie Single Barrel. Die is bij ons leeggeklopt tot de laatste druppel.
Leeggeklopt :lol: ...kwam de man met de hamer dat doen? :D

Maar The Balvenie staat overall ook hoog in mijn ranking...de 17 jaar Double Wood die ik nu heb staan is echt heeerlijk. :-q Wel jammer dat de betere flessen daarvan ook meteen ruim boven de 100 uitkomen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed idee :-q
Dit is wat er over is van mijn voorraad na de verhuizing.
Afbeelding
Hakt er flink in, zo'n verhuizing :bier:

vlnr
2x Glengoyne 1997 Chateau Palmer Cask (15yrs Higkland)
Glenrothes Select Reserve (Speyside)
Bowmore 100% Proof (57,1% alc !) (Islay)
The Glenlivet 15yrs French Oak Reserve (Speyside)
Duthies 13yrs (Isle of Arran, Arran Distillers)
Glenkinchie 12yrs (Lowlands)
Glen Grant - The Major's Reserve (Speyside)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Leuke verzameling TSTM, zo na de verhuizing; mooie flessen. Zoals je in m’n startpost kon lezen ben ik ook pas verhuisd, hakt er idd behoorlijk in. Ik mag (en kan) ook ff niks nieuws meer kopen van mezelf. Maar heb nog genoeg om op te drinken en jij kan er ook nog ff mee voort zo te zien. Hangt ook wel van je drinktempo af natuurlijk. ;)

Cheers! :bier:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Zo net weer een fles Jameson uitgeperst tot de laatste druppel... :((

Kunnen ze niet gewoon eindeloze flessen maken?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Wiel-Maat schreef: Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren.
Laat ze dat op zowel Islay als op Skye maar niet horen..... Ze hebben daar voor minder veldslagen gevoerd :lol:

Buiten het feit dat het Talisker ook van een eiland komt is het wat mij betreft qua smaak verre van vergelijkbaar met een klassieke Islay zoals Ardbeg, Bowmore, Lagavullin en zeker Laphroaig.

Wellicht dat een van de pittiger Bruichladdich speciale edities in de buurt komt van Talisker, die meer bij een Springbank in de buurt zit dan bij een Islay.

De meeste andere Islay’s zijn veel meer rokerig en soms bijna medicinaal (jodium?!) qua geur. Sommige lekker (Lagavullin; met name Distillers edition op PX vaten en een betere Bowmore. Bruichladdich is samen met Port Ellen wat mij betreft de meest uitzonderlijke Islay. Beide zijdezacht. Ooit een glaasje 30y Port Ellen mogen proeven :o :D ; een fles kopen is mij wat te gortig....

Zelf heb ik liever een zachter en minder scherpe whisky dan Talisker; smaken verschillen. Bijvoorbeeld de Glenlivet Nadurra is ook vrij scherp maar die heb ik dan liever. Talisker distillers edition is iets rokeriger.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Ik heb staan:

Glengrant (major's Reserve)
Dimple gold (blend)
The Macallen 10

Ben overigens geen fanatieke whisky drinker, na 1 glas vind ik t wel weer best. Het is al snel teveel zegmaar..
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

owwwwk schreef:
Wiel-Maat schreef: Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren.
Laat ze dat op zowel Islay als op Skye maar niet horen..... Ze hebben daar voor minder veldslagen gevoerd :lol:

Buiten het feit dat het Talisker ook van een eiland komt is het wat mij betreft qua smaak verre van vergelijkbaar met een klassieke Islay zoals Ardbeg, Bowmore, Lagavullin en zeker Laphroaig.

Wellicht dat een van de pittiger Bruichladdich speciale edities in de buurt komt van Talisker, die meer bij een Springbank in de buurt zit dan bij een Islay.

De meeste andere Islay’s zijn veel meer rokerig en soms bijna medicinaal (jodium?!) qua geur. Sommige lekker (Lagavullin; met name Distillers edition op PX vaten en een betere Bowmore. Bruichladdich is samen met Port Ellen wat mij betreft de meest uitzonderlijke Islay. Beide zijdezacht. Ooit een glaasje 30y Port Ellen mogen proeven :o :D ; een fles kopen is mij wat te gortig....

Zelf heb ik liever een zachter en minder scherpe whisky dan Talisker; smaken verschillen. Bijvoorbeeld de Glenlivet Nadurra is ook vrij scherp maar die heb ik dan liever. Talisker distillers edition is iets rokeriger.
Tja, Schotten en veldslagen ... ;)

Maar klopt idd, het is natuurlijk niet geheel hetzelfde.
Jij hebt wel aardig wat Islays geproefd lees ik; onderhand ik ook steeds meer maar je kan ook niet alles tegelijk willen en proefgelegenheid heb je zeker niet altijd van de betere flessen, dat komt dan vaak neer op festivals die meestal maar 1 x per jaar zijn. Of n proeverij natuurlijk, maar die zijn ook niet elke week. Op zo’n proeverij ook es een range aan Bowmore mogen proeven; dat was erg goed met als toetje de 25 years...genieten! En met n finish van n half uur zeg maar. :-q Heb naar aanleiding daarvan de Tempest gekocht, was destijds batch 4. Erg lekker voor de herfstdagen.

En van de Islay’s vind ik dan bunnahabhain eigenlijk de meest subtiele qua turvigheid, ligt nog redelijk ver van de meer jodium achtigen zoals jij al noemt. Dat jodium is daarin zeker terug te vinden; sommige noemen bv ook leer en tabak, dat is soms per persoon weer anders en zodoende niet vaststaand (wat mensen wel denken, ik móét dat er dus in proeven) maar meer n soort richtlijn, bv bij t maken van n keuze voor n aankoop.

Blijft n mooie hobby, whisky. :bier:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ultimateme schreef:Ik heb staan:

Glengrant (major's Reserve)
Dimple gold (blend)
The Macallen 10

Ben overigens geen fanatieke whisky drinker, na 1 glas vind ik t wel weer best. Het is al snel teveel zegmaar..
Prima. Die Glengrant is goed betaalbaar, no nonsense en toegankelijk, zeker lekker. Ik heb daar nu de 5 years van staan, die kan je hier niet krijgen maar kocht ik deze zomer in Frankrijk. Vrij lichtvoetige whisky en lekker van smaak. Schijnen ze voor mediterrane landen te bottelen omdat die met warm weer nog goed wegdrinkt.

En 1 glas is ook vaak wat ik drink op n avond hoor, soms vul ik em nog wat bij maar 2 of 3 drink ik zelden alleen. Ja met vrienden, dan gaat t harder he. ;)
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Inderdaad. Die Glengrant is lekker en ook nog goed te betalen. Die Macallen was een cadeau, zou zelf geen fles kopen uit die prijscategorie. Hij is overigens wel heeeeeel lekker.
Plaats reactie