Mooie fiets inderdaad en met een moderne demper werkt hij zeker heel behoorlijk. En het verschil in de wielmaat is nu niet van schokkend belang. Dus lekker door blijven fietsen!
woodsen schreef:Het zou alleen zonde van het geld zijn als ie echt niet stijver word door zo'n aanpassing.
Je bent niet de enige die alle vertrouwen heeft in steekassen. Naast dat de constructie van een hoop 'steekas'-systemen gewoon niet goed doordacht is en de functionaliteit daardoor al twijfelachtig, brengt het bij een achterkant uit 1 stuk (dus ook hardtails!!) eigenlijk niets. Want de linker en rechter helft van de achterbrug kunnen al nauwelijks bewegen ten opzichte van elkaar als er geen naaf tussen zit. Ja, naar elkaar toe of naar buiten toe. Maar omhoog of omlaag ten opzichte van elkaar is nauwelijks mogelijk. Zet er een naaf met qr tussen en ook uit elkaar gaat niet meer lukken, laat staan naar elkaar toe.
Pas als er ergens draaipunten gaan verschijnen in achterbruggen, dan voegt een goede steekas iets toe.
Het voordeel van een steekas op een hardtail of vaste achterbrug is uniformiteit, dat je de wielen met iedere andere mountainbike kunt uitwisselen (als de standaard overeenkomt...).
Overigens is Votec inmiddels 2x over genomen en ik denk dat de huidige eigenaren erg weinig met deze generatie fietsen van doen hebben... .