Hulp gevraagd na een wat impulsieve aankoop

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Lars TB schreef: Dus tenzij topic starter zelf 120 kg is en van plan is erg ruig te doen, zie ik het probleem niet om een 120 mm vork te monteren.
Laatste meting 82kg en erg ruig wordt het niet. Over het algemeen normaal rijgedrag over de standaard trails in NL en zo nu en dan een technische training met drops, klimmen en dalen.

Ik denk dat ik de vork voor de zekerheid wel terugzet naar 100mm en dan ga ik eens kijken wat 10 - 20% dag gaat doen.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Zojuist gemeten:
eye2eye: 150mm
Stroke: 35mm

Deze combinatie krijg ik niet gegoogled. Heb ik verkeerd ingesteld staan of toch verkeerd gemeten?
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Zal waarschijnlijk dan 152x31 (6"x1.25") zijn. De stroke word namelijk niet compleet gebruikt, en denk dat je gewoon niet helemaal correct gemeten hebt.
Die maat kom ik ook tegen in de 2005 manual van Fox op pagina 8.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

KevinBel schreef:Zal waarschijnlijk dan 152x31 (6"x1.25") zijn. De stroke word namelijk niet compleet gebruikt, en denk dat je gewoon niet helemaal correct gemeten hebt.
Die maat kom ik ook tegen in de 2005 manual van Fox op pagina 8.
Dat klinkt logisch inderdaad. In dat geval wordt het lastig deze te vervangen. Zie nog met name 6.5 x 1.5 inch shocks voorbij komen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is er iets mis met die demper? Want een RP3 is helemaal geen slechte demper. Misschien niet helemaal meer te vergelijken met een moderne kwaliteitsdemper, maar als je daar geld aan uit gaat geven is het snel gedaan met het "budget" gedeelte van je project ;-)
Mits in orde zou ik 'm gewoon laten zitten.

Ik kan je wel een ding zeggen: als deze fully je gaat bevallen zal een nieuwe volgeveerde fiets je helemaal blij maken. In dik tien jaar is er redelijk wat gebeurd, ook in vergelijking met een fiets die toen echt wel prima was.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

kermit schreef:Is er iets mis met die demper? Want een RP3 is helemaal geen slechte demper. Misschien niet helemaal meer te vergelijken met een moderne kwaliteitsdemper, maar als je daar geld aan uit gaat geven is het snel gedaan met het "budget" gedeelte van je project ;-)
Mits in orde zou ik 'm gewoon laten zitten.

Ik kan je wel een ding zeggen: als deze fully je gaat bevallen zal een nieuwe volgeveerde fiets je helemaal blij maken. In dik tien jaar is er redelijk wat gebeurd, ook in vergelijking met een fiets die toen echt wel prima was.
Volgens mij doet ie het nog prima. Volgens verkoper was het functioneren naar behoren. De verschillen in de propedal switch merk ik niet en ik kan deze in principe in de rondte draaien. Ook verschillen in rebound moet ik nog eens goed kijken of ik daar nog wat van merk.

Ik laat de RP3 dan mooi voor wat het is. Hoogstens een keer servicen ter lering en vermaak.

De Fully die ik als nieuw op het oog heb is er in maat M nog alleen in 29er uitvoering. Voorkeur ging uit naar 27,5 maar die verschillen worden steeds kleiner heb ik vernomen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FJP schreef:
Lars TB schreef: Dus tenzij topic starter zelf 120 kg is en van plan is erg ruig te doen, zie ik het probleem niet om een 120 mm vork te monteren.
Laatste meting 82kg en erg ruig wordt het niet. Over het algemeen normaal rijgedrag over de standaard trails in NL en zo nu en dan een technische training met drops, klimmen en dalen.

Ik denk dat ik de vork voor de zekerheid wel terugzet naar 100mm en dan ga ik eens kijken wat 10 - 20% dag gaat doen.
Als je twijfelt, dan moet je sowieso niet gaan rijden. Wat ik probeerde te zeggen is dat het complete onzin is zo een uitspraak te doen over de sterkte van het frame. Je kunt gerust met 120 mm gaan rijden. En die zou ik - net als een 100 mm vork - echt op 25% sag zetten om een goede werking te krijgen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Lars TB schreef:Als je twijfelt, dan moet je sowieso niet gaan rijden. Wat ik probeerde te zeggen is dat het complete onzin is zo een uitspraak te doen over de sterkte van het frame. Je kunt gerust met 120 mm gaan rijden. En die zou ik - net als een 100 mm vork - echt op 25% sag zetten om een goede werking te krijgen!
25% it will be. Ik denk dat ik sowieso al een tijd met te weinig sag reed. Ben benieuwd naar het effect!

Net de sag van de vork aangepast. Dit weekend uitproberen en voor de zekerheid vorkpomp in de rugzak. Verder lijkt ik toch wat te merken van de verschillende propedal standen bij testen van de shock.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Vandaag de ketting nog eens bekeken (ivm overslaan. ) nadat ik de demper leeg heb laten lopen. Deze bleek een aardig stukje te kort. De links had ik nog en heb ik terug gezet. Versnellingen afgesteld en bij een testrondje op straat slaat de ketting nu alleen over op een specifiek kransje van de cassette. Dat wordt dus cassette vervangen. En dan ben ik meteen de derailleurwielen mee.

Daarna weer lucht in de demper en geprobeerd deze weer op +/- 25% sag in te stellen. Het ging erg moeizaam, maar dat kan ook mijn pompje liggen. Ik kreeg er maar niet genoeg lucht en dag bleef rond 50% van de stroke.

Uiteindelijk lijkt erop dat ik de druk rond de 260psi heb ingesteld resulterend in +/-8mm sag bij +/-32mm stroke.

Kan iemand op basis van deze foto op het oog beoordelen of de sag goed is ingesteld? Bedankt maar weer.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat lijkt me een redelijk uitgangspunt. Je stelt toch iets bij naargelang voorkeur straks, dus misschien kom je uiteindelijk op ietsje meer of minder sag uit. Pompje mee, zeker de eerste ritten, is altijd een goed idee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

kermit schreef:Dat lijkt me een redelijk uitgangspunt. Je stelt toch iets bij naargelang voorkeur straks, dus misschien kom je uiteindelijk op ietsje meer of minder sag uit. Pompje mee, zeker de eerste ritten, is altijd een goed idee.
Vandaag de rit voortijdig gestaakt. Mijn cassette bleek meer versleten dan gedacht. Versnellingen 6 tm 8 slaan over. Dat is net de range die ik doorgaans gebruik. Dus duidelijk slijtage want de rest trapt als boter.

Uiteindelijk wat rondjes in een ander verzet en wat oefenen van wheelies (valt niet mee, maar dat zit voornamelijk tussen de oren :D ) op nabijgelegen track, zodat ik de afstelling van de vering en geometrie nog eens kon nalopen.

Uiteindelijk de shock nog wat meer lucht gegeven. Aangezien ik met wat bepakking rijd. 280psi ongeveer. Veel meer lukt ook niet want dan lijkt mijn pompje terug te schieten. Paar rondjes met gemiddelde drops, ups en downs. Zie hier de foto van positie van de o-ring. Is dit een bottom-out of gaat het goed zo?

Dan nog wat vragen over de geometrie. Ik ben 17,5” hardtail naar 18" Fully gegaan waarbij de stuurpen (90mm/6 graden) dus ook 1cm lager gemonteerd is. Ik merk dit nu wel in mijn schouders en nek. Ik ben voornemens om een andere stuurpen te halen. Iets hoger en dichterbij lijkt me prettig. Ik twijfel alleen tussen de volgende opties:
1. 70mm/35 graden
2. 70mm/17 graden
3. 80mm/17 graden

Ik weet dat de verschillen in geometrie al best snel kunnen optreden dus ik neig naar optie 2. Iemand tips?
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Mooi dat het gelukt is met je demper, afgaande van je laatste foto, word je veerweg nu goed benut en bottom je net niet uit. Dus dat is goed. Lekker even zo laten en rijden, voelt het toch niet helemaal lekker kan je het altijd nog aanpassen, eventueel een volume spacer erin kan ook nog altijd.
FJP schreef: Ik ben 17,5” hardtail naar 18" Fully gegaan waarbij de stuurpen (90mm/6 graden) dus ook 1cm lager gemonteerd is.
Waar baseer je dit precies op?
Want dat ligt puur een beetje aan de reach en stack in combinatie met de spacers onder de stuurpen die je voorheen gebruikte en wat je nu hebt.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

KevinBel schreef: Waar baseer je dit precies op?
Want dat ligt puur een beetje aan de reach en stack in combinatie met de spacers onder de stuurpen die je voorheen gebruikte en wat je nu hebt.
Ik ging alleen uit van de spacers. Voorheen 3 spacers onder stuurpen en nu 1 (en dat is ook de max). De headtube is wat hoger bij de Fully.

Ik zit dus te denken om van 90mm naar 70mm te gaan alleen vraag ik me af of de rise van 35gr dan niet de veel van het goede is, en ik dus beter voor 17gr kan gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou het toch even nameten. Want ten opzichte van de grond staat het zadel ook een paar centimeter hoger bij een dubbel geveerde fiets.

Aan de andere kant, als je er op gaat zitten zakt een geveerde fiets ook achter in en een hardtail alleen voor. Uiteindelijk moet je dus meer op je gevoel af gaan hoe je nu het lekkerst zit.

Als jij het over 1 cm verschil hebt, dan is een 2 cm kortere stuurpen meteen wel een grote stap. En een 35 graden stuurpen ook wel heel steil (en nog korter dan 70 mm, want de daadwerkelijke lengte langs de pen wordt gemeten, niet hoever het stuur weg komt te staan!).
Ik zou dan voor 80 mm en 17 graden gaan, maar ik kan er natuurlijk alleen maar een gooi naar doen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie