34 kettingblad wisselen met 30 voor toertocht met 1000hms?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wel even proefrijden he?
Onderdelen wisselen voor een leuke tocht zonder proef te rijden of alles goed zit, is gewoon onhandig.
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

Elvander schreef:Wel even proefrijden he?
Onderdelen wisselen voor een leuke tocht zonder proef te rijden of alles goed zit, is gewoon onhandig.
spreek je uit ervaring? :wink: Ga zeker eea uittesten. dank.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5838
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Mario070 schreef:30T op een 46 is 0.65 en dan is het goed te doen :-D :-q
Daar heb je een . Mario 007 :lol:
In dit gebied en gezien de afstand/tijd op de fiets een mooi verzet(je)
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5838
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5838
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5838
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Leuk je weer gezien te hebben....thanx dat je mij vanmorgen een grote voorsprong hebt gegeven :lol: :wink: maar ik had na jou gezien te hebben nog een stille hoop om op die 18.5 te blijven, maar helaas met het laatste stuk en al dat klimmen (laatste 20 km denk ik) ben ik terug gevallen naar een 17.8 gemiddeld. nu zorgen dat ik van m'n griepje af kom en dan gaat het vanzelf weer beter :-D :-q[/quote]

Heb nog 2 bifi's + 1 banaan op je gewacht bij P2, dacht neem m op sleep door RW.
Maar je kwam maar niet. Dacht al, die is kaput ! Toch knap voor je eerste mtb jaar :-q

On topic weer:
Ben ook wel benieuwd ja. Dacht in RW nog, had ik maar een ietsiepietsie kleiner tandwiel voor nu vandaag. Heb er trouwens veel (mee :lol: ) zien harken op t end.
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5838
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

Mario070 schreef:
Macpele schreef:hi bikers,

sinds kort rij ik een 1x11. 10-42 achter met en 34 tanden kettingblad. Dit is prima voor voor mijn normale ronden (bijv Drunen). Zondag rij ik de Reichswald/Mookerhei toertocht 70km met 1000 hoogtemeters, veel klimmen dus (1 klim van 26%).

Ik overweeg voor zondag de 34 met een 30 te wisselen. Ik heb nooit eerder met dit ratio gereden. Is een 30 kettingblad voor zondag overdreven? Ik heb een goede conditie en kan meestal goed klimmen.

Als ik de 34 wissel met de 30 moet ik waarschijnlijk de ketting inkorten. klopt dit? Aangezien het voor een rit is wil ik dit niet als het niet noodzakelijk is. Ik heb een SRAM GX derailleur, zou de clutch de slack opvangen?

dank alvast.
Gewoon uit eerlijke belangstelling...., waar ben je mee vertrokken vandaag en en hoe is het gegaan :-D
ik heb toch de 30 opgezet. Of het hierdoor komt weet ik niet maar ik had een top dag. Alle klimmen ging vrij makkelijk en vooral soepel. Wat me steeds opviel was dat ik veel rustige kon klimmen en mijn ritme blijven houden. Tijdens een klim, als iemand voor mij abrupt ging stoppen kon ik nog gewoon terugschakelen, mijn balance houden en weer gaan. Met de 34 zat ik vaak op mijn limiet waardoor 1 klein foutje betekende dat ik mijn ritme kwijt raakte. Ik heb ook het gevoel minder vermoeid te zijn na afloop. Met 1 lange afdaling kwam ik wel wat snelheid tekort waardoor ik als een gek moest trappen om bij te blijven.

Nogmaals wellicht had ik een keer mijn dag en was dit met de 34 ook gelukt.

Hoe dan ook een 1x11 is voor mij een verademing. Ik vraag me nu wel af, al is het wel prachtig spul, wat zou ik aan Eagle hebben? (in nederland dan)
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Macpele schreef:Hoe dan ook een 1x11 is voor mij een verademing. Ik vraag me nu wel af, al is het wel prachtig spul, wat zou ik aan Eagle hebben? (in nederland dan)
De grotere range maakt dat je op meer terreinen uit de voeten kan zonder te wisselen. 34x50 is kleiner dan 30x42, je had dus even vlot de hellingen kunnen nemen én in die ene afdaling niks tekort gekomen.
Als je in Nederland blijft lijken me de voordelen van 1x12 behoorlijk beperkt ja. Koop een Eagle en verleg je horizon :P
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Macpele schreef: Nogmaals wellicht had ik een keer mijn dag en was dit met de 34 ook gelukt.

Hoe dan ook een 1x11 is voor mij een verademing. Ik vraag me nu wel af, al is het wel prachtig spul, wat zou ik aan Eagle hebben? (in nederland dan)
Ik denk dat veel mensen meer hebben aan soepel draaien. Daar helpt die 30T echt bij. (Er zijn er ook genoeg die een langzamere zwaardere tred heerlijk vinden, maar die zijn, denk ik, bij de Regular Guys vooral, in de minderheid)

De 12sp Eagle kan van meerwaarde zijn als je een langzame klimmer bent, maar toch ook regelmatig topsnelheden > 40km/u rijdt. Dat laatste kan zowel een langere snelle afdaling zijn als stukken op hardere wegen. Dat is meer gear-ratio nuttig.

Heb jij niet het idee dat je met de 30T vaak >37km/u rijdt en een versnelling mist ..... dan zou ik niet upgraden :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb 1x11, met een 28T ovale Absolute Black voor, icm een 9-46 E13 cassette. Dat bereik is een tik groter dan van een vergelijkbare 30T met 10-50 Eagle cassette set up.
Het bereik had van mij nog een ietsiepietsie groter gemogen om aan zware versnellingen helemaal niets meer tekort te komen (qua lichtste verzet ben ik prima tevreden zo).
En met 1x11 trap ik heel soms of net te zwaar, of net te licht, mis ik iets ertussen in. Met 1x12 heb je 12 stapjes ipv 11, dus dat zal iets uit kunnen maken. Ik heb dat met name op lange vlakke of onveranderlijke stukken qua stijgingspercentages, maar die kom ik in heuvelachtig Limburg niet zo vaak tegen gelukkig. Dan trap ik maar even wat zwaarder of spin ik wat lichter. Het bereik was voor mij van groter belang bij de keuze 1x11 versus 1x12. En zo zal iedereen moeten kijken wat hem of haar het beste past.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij een setup met enkel blad gebruik je voor al snel een vrij klein blad om een licht genoeg verzetje te hebben als het steil wordt. Dat betekent dat je op de vlakkere NL rondjes heel vaak op de kleinste kransjes van de cassette zult rijden, niet ideaal qua slijtage en kettinglijn.

Hoe groter het grootste kransje op je cassette, hoe groter je je voorblad kunt kiezen met eenzelfde lichtste verzet ter beschikking. Maar ja, hoe groter het verschil tussen maximaal zwaar en maximaal licht, hoe groter de stappen tussen de versnellingen.
Keuzes dus. Keuzes die je moet maken met jouw vermogens, jouw routes en jouw voorkeuren.

Als het gaat om combineren van maximaal bereik met fijne tussenstappen is een setup met meer dan één voorblad altijd nog de betere optie. Een single ring setup dwingt je meer tot het maken van een (hopelijk bewuste) keuze.

Ik ga het single ring rijden over een tijdje wel proberen, een 34 blad icm een 11-50 11-speed cassette.
(Bevalt het om wat voor reden niet goed ga ik zeker weer terug naar 2 x 11...)

Ik heb trouwens wel het idee (maar dat ga ik tzt vanzelf wel of niet bevestigd zien) dat je met een double voor misschien nog wel sneller terug kunt naar een licht verzetje bij een snelle wisseling van dalen naar (steil) klimmen. Tsjak, met één tik meteen een flinke stap terug. Eenzelfde sprong kost je achter meerdere kransjes overbruggen.
Duurt toch net wat langer, of niet?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5838
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie