Verschil kilometers Garmin en Mio?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
fspanjer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 november 2011, 12:51

Hallo,

Ik MTB vaak met mijn vaste groepje.
Als GPS heb ik een Mio 505 en een vriend van me een Garmin Edge 1000.
Opvallend is dat er steeds na een rit van een kilometer of 50, er een aantal kilometers (pakweg 3-4) op zijn Garmin staan dan op mijn Mio. Ook de gemiddelde snelheid is lager (logisch).
Na het uploaden naar Strava, wat we allebei doen, was dat verschil er nog steeds. Ook viel me vandaag op dat anderen die ik volg die dezelfde tocht gereden hebben, ongeveer zelfde kilometers hadden als ik had. Lijkt dus alsof die Garmin minder registreert ...
Actieve tijd was wel ongeveer hetzelfde ...

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je logt ook met dezelfde frequentie...? De automatische setting van Garmin om het aantal punten dat gelogd wordt te reduceren werkt waarschijnlijk aardig wanneer je voornamelijk rechtuit rijdt maar met MTB'en werkt het af en toe toch echt niet... Zo heb ik een switchback afdaling (10~15m van bocht naar bocht en dat een keer of 12) in een praktisch rechte lijn zien veranderen. Loggen met 1Hz (bij een Etrex een instelling) voorkomt dat...

Wanneer je de files op punt voor punt kunt visualiseren, moet je dat overigens kunnen zien.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

... en misschien rijt de een of ander met een snelheidsmeter. Mijn ervaring met meerdere toestellen is dat de afstand op basis van GPS ca 3%-5% te kort is. Geldt voor Garmin, Polar en o-synce.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
fspanjer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 november 2011, 12:51

Thanks Cheeta, dat zou het kunnen zijn. Logfrequentie is op Garmin dus in te stellen? Ik zal volgende keer bij hem checken.
fspanjer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 november 2011, 12:51

Snelheidsmeter rij ik niet mee en mijn maat ook niet volgens mij ...
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

cheeta schreef:Je logt ook met dezelfde frequentie...? De automatische setting van Garmin om het aantal punten dat gelogd wordt te reduceren werkt waarschijnlijk aardig wanneer je voornamelijk rechtuit rijdt maar met MTB'en werkt het af en toe toch echt niet... Zo heb ik een switchback afdaling (10~15m van bocht naar bocht en dat een keer of 12) in een praktisch rechte lijn zien veranderen. Loggen met 1Hz (bij een Etrex een instelling) voorkomt dat...

Wanneer je de files op punt voor punt kunt visualiseren, moet je dat overigens kunnen zien.
Ook bij bochten zonder afdaling speelt dit. Als de log niet frequent genoeg is, gaat het GPS de bochten 'afsnijden', dit resulteert in een kortere afstand. Daarom heb ik op mijn Egde aangegeven dat de snelheidsmeter maatgevend is. Als ik op een andere fiets rijd, moet ie luisteren naar het GPS-signaal voor de snelheid (ander profiel).
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Ik heb dat verschil ook met mijn strava-op-de-telefoon en mijn wiel-snelheidsmeter.
Het komt inderdaad meestal door het loggings interval, waardoor je soms bochten mist op de GPS als dit te groot is, kleiner zetten als dit kan.
Als je meer gaat meten dan komt dit waarschijnlijk door een onnauwkeurige GPS, waarbi de punten langs de rechte lijn komen te staan en je dus virtueel meer km's maakt.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Plaats reactie