Iets is mis waardoor de B-schroef niks doet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Beste techneuten,

Enige tijd geleden heb ik mijn racefiets geupgrade met een Shimano ultegra 6800 groep. Daarna heb ik er slechts een maal op gefiets daar het seizoen ten einde kwam (waarbij ik merkte dat er iets niet helemaal 100 zat), en ik dit jaar eigenlijk niet op de weg gefietst heb (want offroad is zoals we weten beter ;) )

Vandaag eens gekeken of ik het probleem wat ik bij de vorige rit ervaarde kon herleiden. En ik denk dat ik het gevonden heb, maar geen idee wat de oplossing is.

Ik merkte dat de B-schroef niks deed toen ik hieraan draaide wanneer alles gemonteerd zit. Wanneer ik het wiel eruit haal werkt deze wel en kan ik de derrie op en neer bewegen door de schroef te draaien. Echter wanneer het achterwiel er in zit (en dus de hele aandrijflijn compleet is incl. cassette), doet de b-schroef niks meer. Het metale plaatje wat wordt bewogen door de B-schroef komt niet meer tegen het nokje van de derrie aan, waardoor deze niet van plek veranderd. Hierdoor heeft de derrie een vrije slag aan op-en-neer-beweging, waardoor de hele aandrijflijn meer lijkt te trillen dan normaal (wat ik ervaarde tijdens de laatste rit).

Wanneer het wiel er in zit zie ik het volgende gebeuren:

Met de B-schroef zo ver mogelijk UIT geschroefd is dit de afstand tussen met metale plaatje en het nokje van de derrie:
Afbeelding

Wanneer ik de B-schroef dan verder naar binnen schroef gaat het plaatje verder van het nokje staan:
Afbeelding

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt wordt? Kan het zoiets simpels zijn als een te korte ketting, waardoor er op de een of andere manier teveel aan de derrie getrokken wordt? Het schakelen gaat alle kanten op verder prima, zelfs de extreme groot-groot combinatie kan belaald worden (niet dat ik zo fiets hoor haha).

Afbeelding

Dus als iemand idee'en heeft, hoor ik het heel graag :)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Is je derailleur wel goed gemonteerd?
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Ik zou niet weten hoe hij anders zou moeten :p de bschroef duwt wel tegen het derrie-pad aan op de plek waar dit zou moeten..
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Ik zie niets abnormaals aan je derailleur. Je geeft zelf ook al aan dat alles werkt en goed schakelt.

Zet hem vooraan maar eens op het kleine blad en achter op het grootste kroontje, dan zal je zien dat je met de b-spanningsschroef de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste kroontje kan veranderen.
En dat is dan ook de functie van dat schroefje: hoe dichter het bovenste derailleurwieltje bij de kroontjes staat, hoe beter en sneller het schakelen gaat. Maar te kort en dan gaat het ratelen op het grootste kroontje.

Ik zou wel een stukje van het overtollige kabeleind aan de voorderailleur afknippen. Of misschien heb je radio op je fiets en doet dat dienst als antenne? :wink:
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Op klein voor groot achter doet de schroef ook niks (weet dat je hem in die vertanding moet instellen). Maar maximaal in of uit schroeven verplaatst de derrie geen milimeter dichter of verder van de cassette :(
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Kun je ook een foto maken van de andere kant?
Dus waar de b-schroef zit en waar deze zich tegen af moet zetten?
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Niks mis mee. Met de b-tension schroef span je een veer wat strakker (die de ketting opspant en de positie vd derailleur mede bepaalt) maar je verandert niet rechtstreeks de positie vd derailleur.
Everybody bought a new bike!
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Raar, want als je het schroefje indraait dan ga je inderdaad de veer meer opspannen waardoor de derailleur naar achter word getrokken en daardoor gaat de kooi iets verder naar onder komen (van de kroontjes weg).

Als je het schroefje uitdraait (linksom: dus los) zit het dan nog wel tegen het nokje op de derailleurpat?
Misschien zitten de scharnierpunten wat vast? Als je de derailleur duwt, springt hij dan vlot en volledig terug?

Als het schroefje tegen het nokje zit en je draait dat schroefje dan verder in dan moet de derailleur zowiezo naar achter draaien. Zie je dat?
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

RaymonMTB schreef:Raar, want als je het schroefje indraait dan ga je inderdaad de veer meer opspannen waardoor de derailleur naar achter word getrokken en daardoor gaat de kooi iets verder naar onder komen (van de kroontjes weg).

Als je het schroefje uitdraait (linksom: dus los) zit het dan nog wel tegen het nokje op de derailleurpat? Ja
Misschien zitten de scharnierpunten wat vast? Als je de derailleur duwt, springt hij dan vlot en volledig terug? voor zover ik zie wel

Als het schroefje tegen het nokje zit en je draait dat schroefje dan verder in dan moet de derailleur zowiezo naar achter draaien. Zie je dat? Nee, de derrie blijt op dezelfde plek, het metale dingetje waar de bschroef dóórheen gaat (wat de schroef vast houd) draait wel naar achter (om zn as), maar de derrie blijft op zijn plek hangen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Probeer het eens zonder spanning op de kabel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zie het probleem al: het is een racefiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Jamis Diablo schreef:Probeer het eens zonder spanning op de kabel.
Zal ik morgen eens proberen, al zou in mijn ogen niet de oplossing mogen zijn, zou met en zonder kabel moeten werken.
Lars TB schreef:Ik zie het probleem al: het is een racefiets.
Scherp ;)
Mario070 schreef:http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RD0003-09-ENG.pdf
werkplaats handboek :-D :-q
Staat helaas niks meer in dan: "draai ene kant op om dichter bij de sprocket te brengen, en andere kant om verder er vanaf"
kovan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 april 2011, 05:43

Is uw derri compatibel met uw cassette/kettingbladen?
M.a.w. korte kooi/lange kooi?
Plaats reactie