SPD Pedaal Kraakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Mijn linker SPD pedaal kraakt tussen schoen en trapper.....en ik krijgt het niet opgelost

Situatie
- Shimano XT pedalen
- Linkerplaatje: SM-SH56 --> zat bij de pedalen
- Rechterplaatje: SM-SH51 --> oud plaatje
- Links zat eerst ook de SM-SH51, maar ook gekraak

Wat is het niet
- Niet de cranck, lagers oid.
- Hoe weet ik dat?
- Als ik trekkend trap, dan geen gekraak
- Als ik spanning op het spd-plaatje geef door bv. voet naar links te draaien en mijn voet dus niet beweegt tijdens fietsen, dan geen gekraak

Tips/Tricks?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Had het laatst bij m,n racefiets. Dat pedaal kon ik de as uithalen en vol vet proppen en het gekraak was over. Net even bij een xt-pedaal gekeken, denk dat die ook losgehaald kan worden dmv die zeskantige moer.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb het ook soms op 1 pedaal.
Volgens mij is het de schoenbodem die kraakt. Plaatje zit wel goed vast in de schoen.
Ja, doei !
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik weet niet of het hetzelfde is, maar het lijkt er wel op.
Ik heb het met mijn linkervoet, de schoenzool op het pedaal kreunt/kraakt. Als je er bijvoorbeeld WD40 of siliconenspray op spuit, dan is het tijdelijk weg.

Een blijvende oplossing heb ik nog niet gevonden. Ik zit nog te denken om de stand van het plaatje aan te passen, ik heb het idee dat mijn linkervoet een beetje slingert tijdens het fietsen, wat wrijving veroorzaakt en daarbij het krakende geluid laat horen.

Schoenen met het probleem:
Specialized MTB Comp
Giro Privateer
NW winterschoen

Pedalen:
XT / XT trail
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ik heb er ook last van bij mijn XTR 9000 pedalen en mijn vorige XT 780.
Teflonspray op het veermechanisme spuiten verhelpt het kraken tijdelijk. Definitieve oplossing heb ik ook niet.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

nielsvo schreef:Ik heb er ook last van bij mijn XTR 9000 pedalen en mijn vorige XT 780.
Teflonspray op het veermechanisme spuiten verhelpt het kraken tijdelijk. Definitieve oplossing heb ik ook niet.
idem hier
Ik ben mij er eentje...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ook gehad. Met 520's, vooral in de winter als de contactoppervlakten wat gingen corroderen. Schoonmaken en inspuiten met WD40 was voldoende voor een maandje of twee fluisterstilte.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Naast de ketting is dit het enige onderdeel op de bike waar ik de remmen van de luchtspuit met 10bar losgooi.
Maar dan alleen op de zichtbare spiraalveren die je zo ziet zitten, laat 'm daar maar tekeer gaan die spuit.
Wel even je ogen dichtdoen op het moment dat je spuit, er wil weleens een kruiwagen vol zand in de richting van je oog vliegen en dat is niet fijn.
Vervolgens olie op die veren wat je een nacht lekker in laat trekken.
Volgende dag weer de luchtspuit er door om 'losse' olieresten weg te stormen, deze keer niet volle bak blowen maar wat meer gedoseerd.
Tenslotte de boel droogboenen en flossen met een poetsdoek.

1, misschien 2x per jaar.
Hoe druk kun je zijn met SPD's maar wel gegarandeerd weer vele km's muisstille pedalen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Iw@n schreef:Mijn linker SPD pedaal kraakt tussen schoen en trapper.....en ik krijgt het niet opgelost

Situatie
- Shimano XT pedalen
- Linkerplaatje: SM-SH56 --> zat bij de pedalen
- Rechterplaatje: SM-SH51 --> oud plaatje
- Links zat eerst ook de SM-SH51, maar ook gekraak

Wat is het niet
- Niet de cranck, lagers oid.
- Hoe weet ik dat?
- Als ik trekkend trap, dan geen gekraak
- Als ik spanning op het spd-plaatje geef door bv. voet naar links te draaien en mijn voet dus niet beweegt tijdens fietsen, dan geen gekraak

Tips/Tricks?

Even de pedalen uit elkaar halen , schoonmaken en genoeg lager vet erin , goed afstellen dat kogellagers soepel rollen en niet te veel speling hebben , Werkte bij mij , links geen probleem, rechts wel.

Uit elkaar halen is vrij simpel, even demonteren , en de grote zeskant aan de uitgaande as los draaien, schrik niet op een gegeven moment gaat het wat zwaarder , daarna haal je de as met lager eruit , aan de anderzijde kan je het lager afstellen, dmv de moer.

Suc6
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Onlangs op beide pedalen vergelijkbare geluiden gehad. Uiteindelijk de schoenen eens los (zonder deze aan te hebben dus) in de pedalen geklikt, en toen zag ik dat het rubber van de zool tegen het pedaal aan zat. De minimale beweging tussen schoen en pedaal zorgde hier voor een krakend/knarsend geluid.

Hierop heb ik met een stanleymes de onderkant van mijn (Shimano) schoenen iets bewerkt, zodat deze het pedaal niet meer raken, en mijn spd-pad dus het enige contact-vlak is. Kraken is tot op heden weg!

Onderhoud aan de pedalen beperk ik tot het schoon-blazen met de compressor. Soms wat dry-lube op de veren en draai/scharnier-punten. Ik kies hier voor dry-lube zodat hier geen zand aan blijft plakken.
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Dank...ik ga maar eens flink schoonmaken en met WD40/Teflon aan de slag. Als dat niet lukt de as er maar uit
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

bob. schreef:Onlangs op beide pedalen vergelijkbare geluiden gehad. Uiteindelijk de schoenen eens los (zonder deze aan te hebben dus) in de pedalen geklikt, en toen zag ik dat het rubber van de zool tegen het pedaal aan zat. De minimale beweging tussen schoen en pedaal zorgde hier voor een krakend/knarsend geluid.

Hierop heb ik met een stanleymes de onderkant van mijn (Shimano) schoenen iets bewerkt, zodat deze het pedaal niet meer raken, en mijn spd-pad dus het enige contact-vlak is. Kraken is tot op heden weg!

Onderhoud aan de pedalen beperk ik tot het schoon-blazen met de compressor. Soms wat dry-lube op de veren en draai/scharnier-punten. Ik kies hier voor dry-lube zodat hier geen zand aan blijft plakken.
Hier ook gepiep door de zolen, maar ik houd toch graag de zool op het het pedaal zodat die schoen wat stabieler op het pedaal staat.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik had het sinds carbon zolen met Lake schoenen. Irritant maar niets ernstigs oid. Zool-pedaal frictie en na verloop van tijd was het weg.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Nespresso schreef:Hier ook gepiep door de zolen, maar ik houd toch graag de zool op het het pedaal zodat die schoen wat stabieler op het pedaal staat.
Ik moet zeggen dat ik in stabiliteit geen verschil heb opgemerkt na de aanpassing aan de schoenen.
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Ik had hier ook last van en met verschillende schoenen.
Als ik m'n hak iets naar buiten draaide, was het geluid weg.
Heb hierop de schoenplaatjes onder de schoen iets aangepast en geluid was weg.
Plaats reactie