Advies gevraag over een MTB (nieuw lid hier)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
FransSijbrandij83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 september 2017, 12:10

Heren en Dames,

Ik ben nieuw hier op het forum en zou graag wat advies over een mtb.

Wat uitleg over mijn situatie om het advies makkelijker te maken.
Ik ben redelijk lomp in bouw en omgang met spullen.
100 kg, 1.88.
Hobby's motorcross en windsurfen

Door mijn huidige hobby's heb ik een zwakke linkerknie (is momenteel ook goed stuk). Mijn onderrug is ook een zwakke plek. Heb besloten om te stoppen met windsurfen en heb al het materiaal verkocht. Daardoor heb ik denk ik een mooi budget voor een mtb, tussen de 1750 en 2500 euro. Vanmiddag een doktersbezoek en ik hoop dat ik over 6 weken kan gaan fietsen.

Ik heb zelf wat huiswerk gedaan, maar het blijft heel erg lastig omdat er ontelbaar veel merken en onderdelen en soorten zijn. Ik ben er wel uit dat het een fully moet worden ivm een zwakke onderrug en knie. Ik heb vaker op een hardtail mtb gezeten (geleend) en dit gaf problemen in de onderrug soms na 30 minuten al.

Nu zijn dit de vragen die ik heb:
Fully of toch niet?
27,5 of 29?
Nieuw of een gebruikte bike?
Welke groep minimaal (kan lomp kracht zetten...conditie is wel wat minder :-D )

Ik zag wat hele mooie gebruikte bikes op marktplaats en sommige hebben carbon velgen, maar blijft dat wel heel bij mij?

Wellicht kunnen jullie mij een beetje op weg helpen en adviseren.

Heel erg bedankt alvast!
FransSijbrandij83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 september 2017, 12:10

Extra info:

Ik woon in Provincie Groningen, dus zal de bekende banen gaan fietsen in Groningen, Friesland, Drenthe. Familie in Gelderland, dus daar wellicht ook een keer een baan. Vrienden van me gaan ook weleens naar bijvoorbeeld Winterberg...dus daar moet de bike ook geschikt voor zijn.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Je vraagt wel een breed bereik hoor, Groningen en eventueel ook WInterberg. Dat gecombineerd met een zwakkere rug, zou ik voor een fully gaan, waarbij je kan twijfelen tussen een XC of een AM (crosscountry of allmountain). Een XC is meer dan genoeg voor de Nederlandse routes, een AM geeft meer plezier in Zuid-Limburg en buitenland (heuvels/bergen), mits je de trails opzoekt. Ga je vooral voor gassen op bredere paden, kijk dan naar een XC. Wil je ook de technische trails opzoeken (en gezien je intro, lijkt me het van wel), dan geeft een AM je meer plezier.
Voor je budget: Nieuwe AM-fully in die range, dan kom je uit bij bijvoorbeeld een Cube Stereo 140 mm veerweg ( https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... ange-2018/" onclick="window.open(this.href);return false; ), een Canyon Neuron ( https://www.canyon.com/en-nl/mtb/neuron ... l-8-9.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) en nog veel meer.
Veel keuze, veel opties. Ga je voor een 27.5 of een 29er? Ligt aan je voorkeur. Ga voor dat budget vooral naar een lbs en test een fiets!

Succes.
FransSijbrandij83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 september 2017, 12:10

Hoi drpaul,

Mezelf kennende vind ik technische banen leuker dan lang gestrekte paden. Af en toe een jump is zeker mooi. Dan kom ik dus uit op allmountain (weer wat geleerd).

Ik heb goede verhalen gehoord over 29'ers, mijn gevoel ligt eerder daarbij dan bij een 27,5''...maar heb er geen echte onderbouwing voor.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Frans, 27.5 wielen blijven langer heel bij lomp gebruik door zware rijders (als verder alles gelijk blijft) dus wat dat betreft is 27.5 de veilige/betere keuze ;)
Zelf ben ik wel gecharmeerd van 29", rolt net weer wat makkelijker over obstakels en los zand.
Vanwege je knie en rugklachten is een FS ook wel in het voordeel, hoewel niet direct noodzakelijk in jouw (directe) omgeving.
Maar als je van MX houdt, dan ben je wel wat gewend en zal je snel meer uitdaging zoeken, een FS past daar dan beter bij.

Veel plezier met de voorpret!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je voor een gebruikte fiets gaat (is niet heel veel op tegen), dan is 29" iets minder geschikt. Zoals TSTM hierboven al aangeeft zijn de wielen wat zwakker en slapper. Maar ook de vork en het frame zijn minder stijf. En pas bij de laatste generatie 29ers zitten wat modellen die je 'speels' kan noemen. Dat heeft zeker met de stijfheid te maken, maar ook met de bouw (geometrie) van de fietsen. Bij de 2016/2017 modellen van veel fabrikanten zijn wel veel leuke 29ers te vinden.

Aan de andere kant, het aanbod 27,5" bikes met pakweg 130-150 mm veerweg is nog steeds een stuk groter en de kans dat je daarbij iets gaat vinden is dus ook groter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zou een YT Jeffsy (27,5 of 29) nix zijn? Een AL2 valt binnen budget.
Moderne geo, 150mm voor en achter en redelijk hufterproof volgens mij?
FransSijbrandij83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 september 2017, 12:10

Ik ben zelf ook nog even aan het zoeken geweest. Gister heeft een maat van mij ook nog wat advies gegeven. Die fietsen vaak in een groep en hij zei het volgende. Met die groep zal ik dan ook wat vaker meegaan.

Single tandwiel voor is vrijwel altijd voldoende voor waar zij fietsen.
29''' is wel echt prettig, maar inderdaad wel met een wat nieuwer model.

We hebben op Mp gekeken en kwamen wat verschillende bikes tegen. Zie hieronder:

https://link.marktplaats.nl/m1200814216" onclick="window.open(this.href);return false;

https://link.marktplaats.nl/m1203817053" onclick="window.open(this.href);return false; (net boven budget eigenlijk)

https://link.marktplaats.nl/m1203739950" onclick="window.open(this.href);return false;

https://link.marktplaats.nl/m1196219108" onclick="window.open(this.href);return false;

https://link.marktplaats.nl/m1195804114" onclick="window.open(this.href);return false; (hier ben ik zelf wel gecharmeerd van)

Wat denken jullie? Zit ik zo op de goeie weg...ik hoor het graag.
FransSijbrandij83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 september 2017, 12:10

TenZNL schreef:Zou een YT Jeffsy (27,5 of 29) nix zijn? Een AL2 valt binnen budget.
Moderne geo, 150mm voor en achter en redelijk hufterproof volgens mij?
Had ik nog nooit van gehoord, mooie bikes om te zien! Zal dit zeker in de gaten houden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

FransSijbrandij83 schreef:Ik ben zelf ook nog even aan het zoeken geweest. Gister heeft een maat van mij ook nog wat advies gegeven. Die fietsen vaak in een groep en hij zei het volgende. Met die groep zal ik dan ook wat vaker meegaan.

Single tandwiel voor is vrijwel altijd voldoende voor waar zij fietsen.
29''' is wel echt prettig, maar inderdaad wel met een wat nieuwer model.

We hebben op Mp gekeken en kwamen wat verschillende bikes tegen. Zie hieronder:

https://link.marktplaats.nl/m1200814216" onclick="window.open(this.href);return false;

https://link.marktplaats.nl/m1203817053" onclick="window.open(this.href);return false; (net boven budget eigenlijk)

https://link.marktplaats.nl/m1203739950" onclick="window.open(this.href);return false;

https://link.marktplaats.nl/m1196219108" onclick="window.open(this.href);return false;

https://link.marktplaats.nl/m1195804114" onclick="window.open(this.href);return false; (hier ben ik zelf wel gecharmeerd van)

Wat denken jullie? Zit ik zo op de goeie weg...ik hoor het graag.
Ja, dat zijn allemaal wel fietsen die in dezelfde categorie (trail/AM) zitten, enkel de onderste (stereo 120) lijkt meer een XC marathonfiets met z`n rockshox SID en 120mm veerweg achter.
Wat voor fietsen rijden ze in dat groepje?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vergeet die Cube Stereo 120 HPC meteen. Dat is voor jouw gewicht een zwabberbak!! Zoek op voorvorken met een binnenpoot diameter van minstens 34 mm!!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je regelmatig Winterberg gaat meepakken zou je een Enduro kunnen overwegen. Groningen zelf kent in de buurt ook nog een downhill park. Dus dan zou je daar ook nog terecht kunnen.
Hou er rekening mee dat 2e hands zelden garantie kent op de fiets. Je bent niet de lichtste en sommige merken kun je dan echt beter overslaan.

En wat Lars ook al aangeeft. De voorvork en vooral de dikte van de poten maakt heel veel uit qua sterkte. Zelfde met wielen. Check echt even op het Internet tot welke gewicht ze gaan....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op zich is een trail-achtige fiets een goede keuze: vaak 34/35mm vorken, fijne geo, comfortabele vering, kan wat meer hebben dan typisch xc-spul.
Maar.... als jouw groepje een (typisch Nederlands) sportief knallend xc-groepje is met lichte ht's en fullies ga je wel hard moeten werken om bij te blijven op de vlakkere paden. Pas in uitdagender terrein gaat zo'n trailfully voordelen geven.

Dilemmaatje dus: ga je vooral voor snel, of toch voor wat meer reserves.
Gezien je eigen omschrijving zou ik iig echt lichtgewicht xc-materiaal links laten liggen, de kans dat je dat kapot rijdt is redelijk groot.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou zeker niet vasthouden aan fully ivm je rug, het is nog maar de vraag of dat iets oplevert. Training, zithouding en klappen leren opvangen is veel belangrijker. Ik vond met 95kg een fully weinig opleveren, behalve een dweilerig gevoel. Stevige hardtail met brede banden/velgen zou ik eerder kiezen. 29" blijft vlgs mij eerste keuze voor jouw lengte, je rijdt wrsch 95% vd tijd in je eigen omgeving en wil je maatjes bij kunnen houden. Sterker wiel bij 27.5 ??? Waarom zijn we dan allemaal van de 26" afgestapt? Je kunt alle wielmaten dubbelvouwen, maar elk goed wiel blijft gewoon heel bij fatsoenlijk gebruik. Kijk evt eens naar een moderne 29er/27.5 plus hardtail; met 29er wielset voor Nederland en evt 27.5 plus wielset voor het ruigere werk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef:Ik zou zeker niet vasthouden aan fully ivm je rug, het is nog maar de vraag of dat iets oplevert. Training, zithouding en klappen leren opvangen is veel belangrijker. Ik vond met 95kg een fully weinig opleveren, behalve een dweilerig gevoel. Stevige hardtail met brede banden/velgen zou ik eerder kiezen. 29" blijft vlgs mij eerste keuze voor jouw lengte, je rijdt wrsch 95% vd tijd in je eigen omgeving en wil je maatjes bij kunnen houden. Sterker wiel bij 27.5 ??? Waarom zijn we dan allemaal van de 26" afgestapt? Je kunt alle wielmaten dubbelvouwen, maar elk goed wiel blijft gewoon heel bij fatsoenlijk gebruik. Kijk evt eens naar een moderne 29er/27.5 plus hardtail; met 29er wielset voor Nederland en evt 27.5 plus wielset voor het ruigere werk.
Dat is net zo iets als hem vertellen dat 'ie in Nederland beter met een Suzuki GSX-S125 kan gaan crossen.

Ik denk dat 'ie nu aan 30 cm veerweg gewend is en dat het met dat 'dweilerige' gevoel wel mee valt.

Daarbij is het gewoon een feit dat een vergelijkbaar gebouwd 27,5" wiel sterker is dan een 29" wiel. En ja, 26" is nog sterker inderdaad. Wat niet weg neemt dat hij prima met een 29" wiel uit de voeten kan, maar dat hij dan goed moet gaan opletten op de bouwkwaliteit.

Overigens ligt de geometrie van 27,5" en 29" inmiddels zo dicht bij elkaar bij merken die beide maten in hetzelfde model leveren, dat je inmiddels ook niet meer kunt zeggen dat een 29" beter in verhouding is.


Het is alleen dus zo dat je met zijn lengte en gewicht meer keuze hebt uit geschikte 27,5" dan uit 29ers. Dat wil dus zeggen dat de juiste 29er er ook wel is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie