Staat ons zadel goed?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
baswijdenesdotcom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 september 2017, 07:45

Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik zijn net begonnen met Mountainbiken en voor nu werken we nog aan onze conditie.
We hebben meerdere filmpjes bekeken hoe je zadel moet staan, maar we vragen ons beide af of wij wel goed zitten.

Als we een heuvel afrijden dan hebben we beide het gevoel dat we over ons stuur heen vallen als we remmen (dus we remmen niet, maar als beginner is het toch wel eng).

Ik heb een gifje gemaakt van ons.
http://imgur.com/a/qav4J" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan iemand beoordelen of we goed zitten ja / nee?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jullie zit lijkt best aardig, zo te zien redelijk ontspannen. Ik denk dat het OTB-gevoel (over the bar) eerder aan het feit ligt dat jullie de juiste (rem)technieken nog niet beheersen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Op zich lijkt er met jullie houding op de fiets niets mis. Voorzover ik het kan beoordelen staat het zadel niet te laag of hoog(al is fine tuning soms in halve cm's en dat kan ik zo niet zien) en is de frame maat goed. Ik denk eerder aan rijtechniek/onwennigheid; omdat je zadel relatief hoog staat t.o.v. je stuur, heb je in een afdaling zomaar het gevoel dat je over je stuur dreigt te gaan. Je moet sowieso gaan staan en je gewicht naar achteren(kont achter het zadel) verplaatsen. Je zwaartepunt verplaatsen dus, waardoor je de druk op het stuur/voorwiel vermindert. Een clinic zou ik zeker aanraden, daar leer je omgaan met dit soort zaken. En anders vind je op youtube genoeg filmpjes; gewoon zoeken op "afdalen met mtb" Veel plezier! :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Xfries schreef:Je moet sowieso gaan staan en je gewicht naar achteren(kont achter het zadel) verplaatsen.
Investeren in een dropper. Dit maakt afdalingen zoveel makkelijker.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat Xfries zegt: in een afdaling niet blijven zitten, maar gaan staan en waar nodig je gewicht iets naar achteren brengen. Maar ook niet klakkeloos overal wanhopig naar achteren gaan hangen, zorg altijd dat je armen iets gebogen zijn zodat zowel naar voren als achteren nog kan compenseren voor oneffenheden in het terrein.
En een dropper is fantastisch, maar ik zou eerst je rijtechniek goed krijgen voor je gaat investeren in nieuw materiaal. Met jullie fietsen moet je elke nederlandse route prima kunnen fietsen.

Mooi voorbeeld van hoe je op een Xc fiets zou moeten dalen: Ontspannen houding, gewicht centraal op de fiets, NIET op het zadel zittend, armen gebogen om klappen op te vangen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door suravida op ma 11 september 2017, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baswijdenesdotcom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 september 2017, 07:45

Xfries schreef:Op zich lijkt er met jullie houding op de fiets niets mis. Voorzover ik het kan beoordelen staat het zadel niet te laag of hoog(al is fine tuning soms in halve cm's en dat kan ik zo niet zien) en is de frame maat goed. Ik denk eerder aan rijtechniek/onwennigheid; omdat je zadel relatief hoog staat t.o.v. je stuur, heb je in een afdaling zomaar het gevoel dat je over je stuur dreigt te gaan. Je moet sowieso gaan staan en je gewicht naar achteren(kont achter het zadel) verplaatsen. Je zwaartepunt verplaatsen dus, waardoor je de druk op het stuur/voorwiel vermindert. Een clinic zou ik zeker aanraden, daar leer je omgaan met dit soort zaken. En anders vind je op youtube genoeg filmpjes; gewoon zoeken op "afdalen met mtb" Veel plezier! :-q
Wellicht is zoeken op youtube op 'afdalen met mtb' beter dan zoeken op zadel hoogte! Thanks!
baswijdenesdotcom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 september 2017, 07:45

Googlen op dalen met mtb is beter dan Googlen op zadelhoogte! Bedankt voor de tip. Hier komen we verder mee :-)
Onze rijtechniek is nog niet goed genoeg en we hebben het er gisteren ook over gehad om naast het zelf oefenen misschien een cursus te volgen.

Ik ben nog niet bekend met een dropper maar met een quick google search ziet het er interessant uit!

hier komen we verder mee, bedankt allemaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baswijdenesdotcom schreef:... misschien een cursus te volgen. ...
Ten zeerste aan te raden! In een paar uurtjes leer je enorm veel en je hebt meestal ook nog een ronduit leuke dag!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

suravida schreef:Afbeelding
Dit is ook wel een plaatje om hoogtevrees van te krijgen :lol:
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Als beginnerscursus is de Start2Bike van NTFU misschien wel iets. Kost slecht 37,50 en in 4 lessen leer je de basistechnieken van mtb. Dalen en klimmen is daar ook onderdeel van.

Ik heb die cursus een paar jaar geleden ook gevolgd en nog best wat technieken geleerd die erg handig zijn tijdens mtb-en. :D
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

De antwoorden over dalen zijn hier al gegeven maar ik vind dat je wel behoorlijk kort op je stuur zit, de instapmodellen van Cube zijn ook wel gekend om hun korte bovenbuis. Misschien een iets langere stuurpen proberen zodat je stuur voor je zit ipv onder je. Bij haar vind ik de houding beter, iets langer en ook wat dieper.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

NoChain schreef:De antwoorden over dalen zijn hier al gegeven maar ik vind dat je wel behoorlijk kort op je stuur zit, de instapmodellen van Cube zijn ook wel gekend om hun korte bovenbuis. Misschien een iets langere stuurpen proberen zodat je stuur voor je zit ipv onder je. Bij haar vind ik de houding beter, iets langer en ook wat dieper.

Dat is ook een beetje waar ik aan zit te denken
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bonzaiking schreef:
NoChain schreef:De antwoorden over dalen zijn hier al gegeven maar ik vind dat je wel behoorlijk kort op je stuur zit, de instapmodellen van Cube zijn ook wel gekend om hun korte bovenbuis. Misschien een iets langere stuurpen proberen zodat je stuur voor je zit ipv onder je. Bij haar vind ik de houding beter, iets langer en ook wat dieper.

Dat is ook een beetje waar ik aan zit te denken
Dan versterk je wel het effect van te veel op je voorwiel te zitten... Ik zou het niet doen.

Wat ik eventueel eerst zou proberen is jouw zadel 1 cm hoger zetten en het zadel zelf iets naar achteren schuiven. Dan zit je sowieso al iets 'langer' en ook meer achterop.
Je vriendin zit wel helemaal uitstekend op de fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik vind beide inderdaad behoorlijk kort zitten, vooral bij hem, zit bijna rechtop.
Ik kan me wel voorstellen dat je dan het gevoel krijgt dat je over het stuur gaat.
Zadel een stukje naar achteren scheelt al veel.
Bij haar staat het zadel overigens in verhouding lager dan bij hem.
Als je voet beneden is zie je het verschil, bij haar meer gebogen, daar zou ik het zadel iets hoger zetten.
Hebben jullie de fietsen bij een fietsenmaker gekocht?
Heeft hij het met jullie afgesteld?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef:...
Bij haar staat het zadel overigens in verhouding lager dan bij hem.
Als je voet beneden is zie je het verschil, bij haar meer gebogen, daar zou ik het zadel iets hoger zetten.
Maar zij trapt mooi met de bal van haar voet en is de strekking van het been voldoende. Ze heeft ook dikkere hardloopzolen (wat dus de vraag oplevert waarmee gefietst gaat worden?). Hij heeft dunnere zolen en trapt met het midden van zijn voet. Het vertekent dus een beetje. Ik zou alleen op het mannelijke model actie ondernemen voor nu.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie