De ideale trailbike-kwestie

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Weet niet hoe lang je bent, maar zag gister toevallig een mooie Kona Process 111 in het Te Koop forum (http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=134589" onclick="window.open(this.href);return false;). Heb er in het verleden een paar rondjes op gemaakt (niet op deze), en heeft mijns inziens een heel fijne geometrie. Niet te lomp, leent zich daarom uitstekend voor lol op rondjes in NL, en kan ook prima lichte bikeparks als Winterberg aan.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En er staat ook nog een Cannondale Habit (L) op het forum: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=134633" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Ik ben 187 cm dus een L (Cube Stereo misschien XL) zal meestal goed zijn. Ja die Kona en Cannondale zien er allebei geweldig uit, en er staat op Marktplaats ook nog een Specialized Camber (maar die is XL). Er is dus best wat te koop maar mijn probleem is: wat zet ik bovenaan die shortlist en wat onderaan. Maar misschien is dat wel een onmogelijke vraag omdat dat teveel van persoonlijke voorkeuren afhangt. Impulsief zou ik voor de Kona gaan vanwege de 'looks' en de reviews, maar misschien is die Camber of Habit veel geschikter voor de rondjes hier en het klimmen daar...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Eea is natuurlijk ook nog te tunen. Je kan een achterdemper altijd harder zetten of locken bij het klimmen. Relatief vlakke NL rondjes als Dorst rij ik vaak in z`n geheel op de "firm" setting. Als ik zo je wensen- en gebruikslijstje zie dan denk ik dat je iets in de XC+ c.q. trail-light categorie zoekt.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die Process 111 is wel een fiets die ik zou kopen als ik 1 allrounder zocht. Heb er zowel in NL als in de Alpen even van mogen proeven en was vrijwel meteen verliefd. Ool niet gek, aangezien het eigenlijk een Honzo met een achterdemper is.
Verder ben ik erg gecharmeerd van de Santa Cruz 5010, heb hem op de Heuvelrug gereden en dat was dikke lol, maar ik zou er best wat serieuzer terrein mee willen rijden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik weet niet waar je woont, maar als je een beetje aan de oostkant van ons land woont is er nog een hele markt over de grens:

http://bikemarkt.mtb-news.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gerardvv schreef:Bij een testdag heb ik wel op een Neuron en een Fuel EX gereden, de eerste viel wat tegen qua sturen (minder zeker, mijn techniek zal niet perfect zijn, misschien wennen?), de tweede was overtuigend maar voor hier wel 'veel vering'. Daarna in Italië een Focus Jam gehuurd en dat was leuk naar beneden, maar toch echt minder naar boven. Ik vrees dat de Trek dus ook minder 'licht' naar boven zal fietsen.
Even terug naar je start post. Nu is het vooral zo dat een fullsuspension anders aanvoelt dan een hardtail. Dat begint al bij de zithouding bij zo een demo fiets. Dat heeft zeker invloed op hoe efficiënt je trapt. En omdat het een andere fiets is zal die wat sturen betreft ook anders aanvoelen, op de ene fiets moet je daar mee aan wennen dan op de andere. Dan voelt het veersysteem minder direct aan. Alleen kost die vering echt geen energie. Het is dus echt alleen een ander gevoel. Het enige wat telt is dat je fiets iets zwaarder is en dat dat iets mee kan tellen.

Dan zijn XC fullies vaak stugger afgesteld om een beetje het hardtail gevoel te geven. Waar 120 mm bikes al afgesteld zijn om zo efficiënt mogelijk te veren voor tractie en comfort.
Gerardvv schreef:Sinds een paar jaar pak ik met mijn zoon (nu 15) regelmatig een trail in NL en in de vakantie gaan de fietsen mee naar de Alpen, waar we dan ook graag technische afdalingen doen. We willen ook Winterberg, Eifel en Ardennen gaan bezoeken. ... Hoewel we niet met strava fietsen en vooral voor de fun, denk ik dus toch dat de veerweg en geometrie niet te ver van XC moeten afwijken als we ook leuk naar boven en in NL willen fietsen. En 29 inch.
Je hebt XC fietsen. Die hebben pakweg 100 mm veerweg en zijn zeer sportief gebouwd. En dan heb je trail bikes. Die hebben zeg maar 110-130 mm veerweg en zijn van sportief tot gemoedelijk gebouwd. Met die bouw bedoel ik dan vooral de hoeken van de fiets, de manier waarop de fiets stuurt. De zithouding kun je namelijk dusdanig aanpassen dat je op al deze fietsen hetzelfde zit. Maar zit je gemoedelijk op een XC fiets, dan stuurt deze nog steeds iets zenuwachtiger en geeft toch nog minder vertrouwen bij het afdalen. In dat opzicht zou ik zeggen dat je die XC fietsen snel moet vergeten. Uit je 'shortlist' blijkt ook wel dat je dat gedaan hebt.

Je benadrukt dat het je meer om fun dan om snelle tijden gaat. Dat is dan weer in tegenstelling tot wat je zegt over het omhoog fietsen en in NL fietsen. Dus ergens moet je je perceptie iets aanpassen. Als ik volle bak op een hardtail of op mijn 120 mm fully omhoog knal, dan zit daar bovenaan geen 5 seconden verschil. Op een vlakke klim van pakweg 3 minuten. Pas op mijn 14 kg 140 mm bak ben ik iets van 20 seconden langzamer. Merk ik daar iets van als ik alleen rijd? Nee. Op een kortere klim met een paar boomwortels ben ik op de 120 mm even snel als op de HT. Nu ontken ik niet dat een goed getrainde rijder op de anderhalve kilogram hardtail waarschijnlijk in NL meestal wel sneller is, maar voor de gemiddelde recreant geldt dat verschil minder.

Dus het verschil in NL is gewoon gering. En als je 2 uurtjes op de Utrechtse Heuvelrug gaat fietsen zal je waarschijnlijk zelfs sneller zijn op die trail bike, vanwege de vering! Daarbij biedt de trail bike meer controle en ben je op de slingerpaden niet alleen sneller, maar heb je ook meer lol. Dan heb je het over het buitenland. Laat een Alpenklim 10 minuten langer duren. De fun begint pas op die technische paden en de afdalingen. Die trailbike geeft je veel meer controle, niet alleen door de vering, maar ook door de bouw.

Kortom, meer veerweg is niet of nauwelijks langzamer, maar wel vooral leuker (in jouw geval).
Gerardvv schreef:Mijn 'short'list :oops: tot nu toe:
Trek Fuel Ex
Canyon Neuron
Cube Stereo
Specialized Camber
Cannondale Habit
Stevens Jura
Radon Skeen
Focus Spine (hoewel 27,5")
Hier zitten al wat verschillen tussen de fietsen. Nu wordt het lastig bepalen wat voor jou de beste fiets is. De Cube, Specialized, Stevens en Radon voelen allemaal wat sportiever aan. Gedeeltelijk door de afstelling van de vering, maar ook de bouw. De Trek, Cannondale en Focus neigen wat gevoel betreft al naar nog dikkere bikes, wederom zowel wat vering als bouw betreft. De Canyon zit daar mooi tussenin. Maar die Specialized bijvoorbeeld, die voelt wel sportiever, maar als je in de Alpen naar beneden aan het raggen bent, dan merk je opeens dat die helemaal niet onder doet voor de Trek. Ergens heeft Specialized dat ding erg goed voor elkaar. Pas als je met warpspeed door een heel ruig stuk rijdt, dan maakt de Trek echt het verschil. De Cube stuurt dan weer sportief als bijna een XC fiets, wat in NL weer erg lekker is, maar hij veert weer heerlijk soepel, waardoor je wat langer in het zadel kunt blijven zitten dan bij sommige andere modellen. Met de nadruk op NL zeg ik de Stereo of de Camber. Maar als ik maar 1 fiets zou pakken, dan pak ik de Trek. Die nodigt het meest uit overal plezier te hebben. De Focus en de duurdere uitvoeringen van de Neuron zijn de beste compromissen.
Gerardvv schreef:En 29 inch.
Je hebt er zelf al stiekem een 27,5" tussen gezet. Inmiddels zijn de verschillen tussen de wielmaten erg klein. Je wint hier en daar iets met de ene of de andere maat, maar het maakt geen groot verschil. Trek bewijst dat ook een 29er zeer speels kan zijn, maar van Cube heb ik de 27,5" en 29" naast elkaar gereden en daar maken de kleinere wielen de Stereo een net wat betere allrounder dan de 29" versie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gerard is al aan het flirten met de Proces :lol:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En terecht!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef:Gerard is al aan het flirten met de Proces :lol:
suravida schreef:En terecht!
Niet helemaal meer...

3 jaar geleden was de 111 een revolutie, nu is het een tamme Fuel EX...

Neemt niet weg dat het nog steeds ook een hele leuke fiets is en best op de shortlist mag staan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gaat om de leuk toch? Of iets 3 jaar geleden een revolutie was en nu niet meer is niet bijster interessant voor TS, zolang de fiets maar past in zijn wensenplaatje. En in mijn ervaring past de 111 daar erg goed in.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik bedoel vooral dat het terecht is dat de 111 op de shortlist staat. Maar hij valt nauwelijks meer op tussen de andere fietsen op die lijst. Waar het dus een aantal jaar geleden een regelrechte revolutie was!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Daar heb je een punt maar ten opzichte van z`n huidige Cube zal het nog steeds een revolutie zijn, lijkt me?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef:Ik bedoel vooral dat het terecht is dat de 111 op de shortlist staat. Maar hij valt nauwelijks meer op tussen de andere fietsen op die lijst. Waar het dus een aantal jaar geleden een regelrechte revolutie was!
Andere manier van kijken ;-) Een Kona valt mij eigenlijk altijd wel op in een lijstje van ofwel generieke Duitse grootgrutters of the big Three. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

@ Lars TB: dank voor de uitgebreide uitleg! Eerlijk gezegd kom ik ook vaak weer bij de Trek uit en ook in testen wordt ook steeds gezegd dat hij een grijns op je gezicht op je gezicht tovert, en dat is de bedoeling :-D Vergeleken bij sommige merken is de Trek wel duur of heeft een wat lagere afmontage voor dezelfde prijs.
Tja en wat die Kona erg leuk maakt is het karakter en dat je die niet zo vaak ziet (zegt een Cube LTD-rijder :oops: hoewel ik daar nooit spijt van heb gehad).
Plaats reactie