Hoe zie je of je de juiste kettingpons gebruikt?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik heb een multitool met kettingpons. Gekocht net voor 11 speed uitkwam.

Maar door de jaren heen kregen we steeds smallere kettingen. Dus: hoe weet ik zeker dat mijn tool voor 11 (of voor anderen zelfs 12) speed geschikt is?
Na een paar jaar kan je geen specs terugvinden (gekocht net voor 11 speed uitkwam).
Vooral bij een kettingpons lijkt het me dat je bij verkeerd gereedschap simpelweg je (nieuwe) ketting direct kan beschadigen.

Ook als je naar de verkrijgbare multitools kijkt zie je niet vaak erbij staan voor hoeveel speed deze geschikt is.

Ditzelfde verhaal geldt ook voor kettingzwepen
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De pennen van de ketting is niet anders bij 11 speed, alleen de breedte van de ketting.
Dus jouw pons is geschikt en hoe meer speed hoe minder je hoeft te ponsen. :)
v_schultinge

Dat dus.

Als aanvulling: Ik moet met mijn normale kettingzweep wel even 'frunniken' om hem netjes om mijn XX1 cassette te krijgen omdat de ketting van de kettingzweep wat dikker is dan een 11-speed ketting. Ik heb daar verder geen last van.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Als je een kettingpons hebt en een stukje ketting, is dat probleem zó opgelost...
Vorsprung durch Pedantik.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Freewheeler schreef:Ik heb een multitool met kettingpons. Gekocht net voor 11 speed uitkwam.

Maar door de jaren heen kregen we steeds smallere kettingen. Dus: hoe weet ik zeker dat mijn tool voor 11 (of voor anderen zelfs 12) speed geschikt is?
Na een paar jaar kan je geen specs terugvinden (gekocht net voor 11 speed uitkwam).
Vooral bij een kettingpons lijkt het me dat je bij verkeerd gereedschap simpelweg je (nieuwe) ketting direct kan beschadigen.

Ook als je naar de verkrijgbare multitools kijkt zie je niet vaak erbij staan voor hoeveel speed deze geschikt is.

Ditzelfde verhaal geldt ook voor kettingzwepen
Ketting pons zal niet het probleem geven. Ketting bladen zijn even dik gebleven alleen de buitenkant van de ketting is dunner. (Ik gebruik nog de Tacx uit het 8sp tijdperk.) Wat wel van belang is dat je de juiste bevestiging pennen, powerlink of masterlink bij je hebt. Bij verlengen van de ketting met een stuk oude pers ik meestal de schakels kapot. Vanaf 9speed eigenlijk niet meer aan te raden.

https://mymtb.guide/nl/reparaties/ketti ... op-een-mtb" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wel vaker de discussie gezien of je een ketting weer aan elkaar mag/kan ponsen met de originele pinnen, ik deed dit vroeger ook, tot ik een keer lelijk onderuit ben gegaan met een gebroken ketting (overigens ook nog gewoon 8 speed). Als noodreparatie in het bos uiteraard prima, maar ik zou dan niet meer vol aanzetten. Bij normaal klussen/onderhoud gewoon met de juiste linkjes of pinnen werken
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Prulleman schreef:Als noodreparatie in het bos uiteraard prima, [...]
Als je dan toch een kettingpons meeneemt, stek dan meteen één of twee van die pennetjes (sluitschakels) bij je. Dat beetje extra gewicht ga je niet merken, hoor.
Vorsprung durch Pedantik.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Wij hebben op een toertocht eens iemand geholpen die een kettingpons had met twee verschillende diktes van pen warmee je de pin in de ketting eruit drukt. Had de dikke erin zitten, die was dus te dik en zat muurvast. Met de tang van multitool kunnen loskrijgen. Daarna dunne pen erin en toen ging het wel goed.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

En daarom moet je een multitool dus altijd thuis testen, zodat je onderweg niet voor verrassingen komt te staan.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie