Nieuwe fiets: direct opnieuw volledig laten smeren?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ben ik blij dat de lbs waar mijn fiets ( en mijn vorige ) vandaan komt hem hellemaal naloopt en tevens een gratis beurt geeft na een maand en dan nog een keer naloopt.
Hoort bij het afleveren vind ik.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

baron062 schreef: Ik zou reageren op dit voorstel met:

"Blijkbaar erken je met dit voorstel dat er te weinig vet zit in de lagers. Daarom lijkt het mij de meest logische keuze om dit nu kosteloos voor de klant al te doen om geldverslindende schadeclaims in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen"

Ofzo.
Dan heb je toch echt pech, als de FM bij aankoop aangeeft dat er te weinig vet in de lagers zit, dan heb je geen enkel recht op een claim als je daar niets aan (laat) doet.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Kapitein Iglo schreef:... want jij trekt vervolgens zelf de boel helemaal open om dat te controleren :bier: ?
Nope. Niets dan goede ervaringen met die mannen (en dat al een jaar of 20!) :D .
StAlTiCa
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

owwwwk schreef:
Kapitein Iglo schreef:... want jij trekt vervolgens zelf de boel helemaal open om dat te controleren :bier: ?
Nope. Niets dan goede ervaringen met die mannen (en dat al een jaar of 20!) :D .
Ha, maar dan weet je dat dus niet zeker :lol: :wink:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Echt te gek voor woorden om extra voor een splinternieuwe-fiets-smeerbeurt te moeten betalen bij een LBS.
Belachelijk en een grote belediging voor een merk.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

guko schreef:Een LBS biedt bij aankoop, en adviseert, een soort van rijklaar-maken-beurt aan: fietst volledig uit elkaar en de boel opnieuw smeren. Het argument van de LBS is dat vanuit de fabriek een minimale hoeveelheid smeer/vet/olie gebruikt wordt omdat de fabriek, naar verluidt, schoon moet blijven en de fietsen er schoon en goed presenteerbaar uit moeten blijven zien voor de verkoop. Echter het minimale gebruik van smeermiddelen vanuit de fabriek zou de levensduur van de fiets en onderdelen niet ten goede komen.

Klinkt als een broodje aap verhaal. Wat is jullie mening?
Je LBS hoeft/moet hier helemaal niet over praten met de klant.
Hij hoort de fiets deugdelijk af te leveren aan de klant, maar mag dit niet doorberekenen aan de klant.
Dit hoort in mijn ogen bij het kopen bij een LBS. Alle fietsen die ik in mijn leven gekocht heb voor mij en mijn gezin, werden voor aflevering goed nagezien, en daarnaast afhankelijk van stadsfiets of mountainbike nog een aantal gratis beurten om de zoveel maanden.
Hiervoor ga je naar een LBS, en de LBS kan zo toch slijtagedelen verkopen en andere zaken met betrekking tot garantie voor je regelen.
Het lijkt mij dat ie extra geld wil verdienen aan een beurt.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

japie carbon schreef:
baron062 schreef: Ik zou reageren op dit voorstel met:

"Blijkbaar erken je met dit voorstel dat er te weinig vet zit in de lagers. Daarom lijkt het mij de meest logische keuze om dit nu kosteloos voor de klant al te doen om geldverslindende schadeclaims in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen"

Ofzo.
Dan heb je toch echt pech, als de FM bij aankoop aangeeft dat er te weinig vet in de lagers zit, dan heb je geen enkel recht op een claim als je daar niets aan (laat) doet.
Wat de Fm dus feitelijk aangeeft is dat hij jou een ondeugdelijk product verkoopt en tegen extra betaling maakt hij er een deugdelijk product van. Ik ben benieuwd wat ze daar bij Trek eigenlijk van vinden.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat geeft hij inderdaad aan ja. Ik denk eerlijk gezegd dat er maar heel weinig zaken zijn die alle lagers ect in vetten voor verkoop.

Ikzelf doe het overigens ook niet voor mezelf. Ik ga niet alle lagers open trekken om ze te smeren.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Even een lagercheck dan maar.

Wielen? 6 van de 10 (of meer zelfs) draaien op industrielagers. Worden niet gecontroleerd. Ook niet
bij de scharnieren. Elk lagertje open peuteren met een mesje en kapje oplichten om te
smeren? Als hij zegt van wel geloof ik er geen snars van.

Crankstel? Draait op industrielagers. Vet toevoegen niet nodig. Weinig wassen en met
water wegblijven aanbevolen.

Balhoofd? 6 van 10 (of meer) draaien op industrielagers. Vet toevoegen dus ook niet nodig.

Bij kogellagers in de wielen en bij het balhoofd het vet controleren snap ik.

Goede ervaring trouwens met Trek en Bontrager onderdelen. Mijn laatste Trek Fully
draaide 5 jaar op dezelfde lagers in de achterbrug zonder centje pijn en onderhoudt.
Maar helaas gaan de meeste lagers kapot door water icm. wasmiddel. Het extra vet
toevoegen valt dan onder de logica van:"Waar vet zit, komt geen water." En daar
is dan wel weer wat van te zeggen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie