Nieuwe fiets: direct opnieuw volledig laten smeren?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
guko
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:27

Een LBS biedt bij aankoop, en adviseert, een soort van rijklaar-maken-beurt aan: fietst volledig uit elkaar en de boel opnieuw smeren. Het argument van de LBS is dat vanuit de fabriek een minimale hoeveelheid smeer/vet/olie gebruikt wordt omdat de fabriek, naar verluidt, schoon moet blijven en de fietsen er schoon en goed presenteerbaar uit moeten blijven zien voor de verkoop. Echter het minimale gebruik van smeermiddelen vanuit de fabriek zou de levensduur van de fiets en onderdelen niet ten goede komen.

Klinkt als een broodje aap verhaal. Wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat voor merk fiets? Er zijn namelijk inderdaad merken die erg zuinig zijn, maar dat geldt niet voor alle merken. Vooral de merken die veel waar voor je geld bieden hebben nog wel eens de neiging om op de onzichtbare plekken te bezuinigen.
Laatst gewijzigd door suravida op di 8 augustus 2017, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Bij mijn weten is dat geen broodje aap verhaal maar echt waar. Dat smeren echter vind ik dan wel weer iets dat je LBS uberhaupt zou moeten doen. (Ook al zie ik veel vaker dat een lbs een fiets voor ‘internet-prijs’ aanbiedt, zonder dergelijke beurt, en een ‘gewone-prijs).
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
guko
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:27

suravida schreef:Wat voor merk fiets?
Trek
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het hang er ook een beetje vanaf wat de lbs verstaat onder "volledig uit elkaar" en wat hij er dan voor rekent. Dat over "presenteerbaar" is natuurlijk onzin. Want als het volproppen met vet zó gebeurt dat het er volledig uit komt druipen, zit er toch echt teveel in.

Maar het nalopen van naven en balhoofd, en bij een fully misschien de draaipunten, kan geen kwaad.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De meeste lagers op een moderne mtb zijn afgedichte industrielagers. Daar zit inderdaad af-fabriek vaak weinig vet in maar ik vermoed dat dat meer een kosten-achtergrond heeft (op miljoenen lagers bespaar je dan toch genoeg geld...)
Ik denk echter ook dat geen fietsenmaker die lagers gaat openmaken om er extra vet bij te proppen.

Maar ik begrijp dat je lbs (= fietsenmaker) extra rekent om de fiets goed af te leveren?
Naar mijn mening hoort dat gewoon bij het verkopen van een fiets. De boel goed afstellen op de koper, fiets nalopen op onzorgvuldigheden als niet perfect op spanning staande spaken e.d. en dat corrigeren.

Als hij de fiets uit de doos pakt en hem zo aan z'n klant meegeeft lijkt mij de meerwaarde van het bij hem kopen t.o.v. kopen bij een internetshop nihil. De meeste lbs-en zijn wat duurder dan internetshops. Prima, maar daar moet dus ook iets tegenover staan. Zoals de fiets perfect afleveren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik vind dat Panevino een terecht punt maakt.
Als het echt klopt dat deze Trek niet goed gesmeerd is bij aflevering en de lbs is daarvan op de hoogte, is het dan sowieso niet zijn taak om dat bij aflevering in orde te hebben?
Als je het niet doet en met euvels terugkomt vanwege te weinig smering dan zit de lbs met garantiegevallen. Dat is toch ook niet de bedoeling.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

En het merk met een slechte naam omdat alles snel kapot draait. Ik kan me niet voorstellen dat een gerenomeerd merk 10 tallen miljoenen uitgeeft aan promotie en dan het risico gaat lopen om een slechte reputatie te krijgen voor een euro besparing .
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou je denken, maar haal maar eens een willekeurig lager open van een nieuwe fiets.
Of een cup-conuslager van een Shimano naaf.

Het lijkt wel alsof kogellagervet van goud gemaakt is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je ervoor moet betalen, dan is het vreemd.
Zoals gezegd, je mag ervan uitgaan dat de fiets goed is gemonteerd en gesmeerd voordat jij 'm in handen krijgt.
En als dat niet het geval is, dan mag je er van uitgaan dat het bij de aflevering alsnog in orde wordt gemaakt.
Je koopt een nieuwe fiets, geen bouwpakket. Het is geen IKEA.
Dit klinkt een beetje als de kosten voor het rijklaar maken van een nieuwe auto.
Ook zo'n cashcow vd dealer.
kermit schreef:Dat zou je denken, maar haal maar eens een willekeurig lager open van een nieuwe fiets.
Of een cup-conuslager van een Shimano naaf.

Het lijkt wel alsof kogellagervet van goud gemaakt is ;-)
Dacht ik ook altijd, maar het is toch niet zo heel vreemd.
Genoeg is genoeg, teveel vet komt naar buiten.
Buiten zitten tegenwoordig de schijfremmen, wie wil er overtollig lagervet op z'n remschijf ?
Verder heeft Shimano een open verbinding tussen de wiellagers en de vrijloop.
Teveel vet in het lager van het achterwiel loopt zo de vrijloop in, waar het 's winters zorgt voor klevende pallen doordraaiende vrijlopen enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Een fiets op de juiste manier afleveren hoort bij het werk van de LBS en moet gewoon in de aanschafprijs zitten. Als mijn LBS een fiets aflevert is die iig altijd perfect afgesteld en voorzien van juiste hoeveelheid smeermiddel op de juiste plek.
StAlTiCa
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

... want jij trekt vervolgens zelf de boel helemaal open om dat te controleren :bier: ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

jimbo schreef:En het merk met een slechte naam omdat alles snel kapot draait.
Nee hoor, want lagers en tandwielen etc rekent een beetje LBS tot slijtage delen, en vallen dus niet onder de garantie, alsus de LBS. Bespottelijk natuurlijk.

Ik zou reageren op dit voorstel met:

"Blijkbaar erken je met dit voorstel dat er te weinig vet zit in de lagers. Daarom lijkt het mij de meest logische keuze om dit nu kosteloos voor de klant al te doen om geldverslindende schadeclaims in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen"

Ofzo.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Met een nieuwe fiets moet je lekker gaan fietsen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Het hangt samen met de prijs wat mij betreft. Als je LBS internetprijzen of vergelijkbaar hanteert kan ik me voorstellen dat je voor extra service extra betaalt. Is hij duurder dan online, dan betaal je in feite al voor de meerwaarde van een 'echte' winkel. Ik vind het zelf geen probleem om meer te betalen als ik weet dat daar extra service tegenover staat.
Plaats reactie