'Oude' Voerstreekroute, ultieme route Zuid Limburg/Blg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Aurelius, super dat je deze oude route zo aanprijst. Ik keek er al lang naar uit om deze route te kunnen rijden. Vorige week een gps device gekocht en natuurlijk als eerste deze route proberen!

Klote start bij camping de Bosrand doordat de klim na het ijzeren poortje aan twee zijden volledig overwoekerd was door brandnetels... jeukt nu nog. Daarna alleen maar genieten van vooral zware natte klimmen met veel ~5cm keien.

Afbeelding

Na een pittige 517hm in de eerste 19,5km helaas een allesbepalend geluid gehoord dat je niet wil horen tijdens een klim (nooit eigenlijk):
Afbeelding

Geen idee of het een scherpe steen of een stuk glas o.i.d. was, maar reddeloos verloren dus. Maar dat mag de pret niet drukken, na twee uur wandelen was ik weer bij de auto en een nieuwe achterband zit alweer op de fiets :bier:.

Ik kom snel terug voor de hele ronde want het was 19,5km volop genieten!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Sodeju man! Das een flinke snee :o
Heeft dit Vittoria bandje nog zijwand protectie? Of een lichtgewicht type?
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

KevinBel schreef:Sodeju man! Das een flinke snee :o
Heeft dit Vittoria bandje nog zijwand protectie? Of een lichtgewicht type?
Dit is een lichtgewicht type, niet gehinderd door enige zijwandprotectie. En al had ik die gehad... dit gebeurde gewoon in een rustige klim, moet toch echt een vlijmscherp voorwerp zijn geweest om een dergelijke snee als resultaat te krijgen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Pffff... béétje latex had dat gedicht. Slap excuus om daarom terug te gaan hoor. :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Kom net uit de voerstreek. Het ligt er voor de voerstreek doen super bij. Nagenoeg droog.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wat voor band is dat dan ?
Zelf een tijdje terug deze route ook weer eens gedaan.
Toen lekker glibberen, het wordt dan best een uitdaging.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Vittoria Peyote TNT 29x2.1 was dit, lag er pas zo'n 200km op
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Rijdt daar zelf ook mee, alleen in 2.25.
Maakt op mij een stevige indruk, zeker steviger als een schwalbe snakeskin band.

Gevalletje veel pech denk ik.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... icm de nodige Vuursteen? Zonde, wat een pech! Maar zeker nog eens terugkomen. Brandnetel kan inderdaad hinderlijk zijn, bramentakkentijd breekt ook weer aan. Het is ook geen onderhouden route, he. Puur natuur :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Oftewel een route waarvan je ‘s avonds in bed nog steeds van kan genieten ..... (door de krassen en het tintelende gevoel) :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Vandaag de oude voerstreek route gereden samen met PIJNJOH.

TOP dag gehad, met name door het erg mooie landschap, kleine singletracks, leuke afdalingen. Maar voornamelijk de uitzichten. Eigenlijk moet je deze route niet voor de snelheid proberen te rijden, zonde gewoon. Ondanks dat we niet treuzelden lag ons gemiddelde onder ons gemiddelde.

We zijn gestart in Teuven ivm logistieke planning, dus eigenlijk midden op de route, auto bij de kerk geparkeerd, plek zat, komt toch niemand. Daarna de route gereden rechtsom. Als je in Teuven begint kom je er op het laatst achter dat er nog een paar steilen lange hellingen in het laatste stukje zitten (voor Teuven dus)
Het 1e lusje bij Moerslang ook rechtsom (had linksom gemoeten als ik andere tracks op het web zie), Rechtsom maakt het iets daar makkelijker, eerst een lange klim en daarna via de trappen omlaag. We dachten rij eerste omlaag, dan weer stukje terug omhoog om het moeilijk te maken (nee hoor, afslag gemist over der trap).
De 2e lus die zit achter Nurop, hebben we aan de rechterkant gereden (dus geen lus), daar zit (zoals op pagina 1 beschreven) een soort trappetje, die komt je niet zomaar naar boven en naar beneden over de wortels!

Verder totaal geen last gehad van meidoorns aan de zijkanten van de weg of op het pad. Zonder krassen thuis. We zijn ook niet gevallen, dus ook geen krassen op ons ego. En geen last van vuursteen (ik heb de banden nog niet bekeken op slijtage, maar niet lek gereden. Ik zelf rij met binnenbanden, munne maat Dhr PIJNJOH heeft latex en heeft 1 doorn verwijdert want het takje bleef mee rondgaan en daar hoor je. Ze zijn er dus wel die prikkers.

Algemeen: als je deze route wilt rijden laat je niet afschrikken door de reacties op dit forum, op zich is het goed te doen, wel opletten met afdalingen want er kunnen in de geulen grote brokken steen liggen. Of een flinke afstap door een wortel, ik heb zelf 1 x gestopt voor zo'n wortel-afstapje bij een steile afdaling, het was me gewoon te smal en te steil om te vallen (vallen kan ik beter op nat gras doen). Bij de wortelen-trap als hierboven beschreven is alleen te fietsen als je zeer bedreven bent in downhillen (ook al is het maar 10 meter omlaag in een gat springen). En verder hooguit 5 x voetje aan de grond gehad. Gewoon met beleid rijden dus, remmen erop als je niet harder durft, kan gewoon. Fully is ook niet nodig. Extra grote remschijven kun je ook thuis laten. Kun je MH2D, dan kun je dit ook (oja, nog een ECHTE MH2D pijl gescoord, die hing er nog)

Gewoon een dag vrij nemen, water en brood mee, vrijwillig jezelf pijnigen met klimmen en genieten van met de uitzichten.

Verder: hier is de strava log (if it's not on STRAVA it didn't happen)
https://www.strava.com/activities/19121 ... 80b3d7be0f
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Gaaf! Ik ga hem morgen dan rijden. Even voor de duidelijkheid, de route uit de eerste post is nog up to date?
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Ja!
deze hebben wij gebruikt (eerste dus) https://trackprofiler2.appspot.com/trac ... treekroute
Het kleine fiepeltje linksboven bij de camping uiteraard niet, de lus is het begin.
Verder is alles goed berijdbaar, de tweede lus hebben we zoals aangegeven via de rechtertak (zuidelijke route) gereden.
Succes! en laat horen wat je er van vindt.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Zoals ik gisteren zei heb ik hem vandaag vanaf de camping gereden. Wat een gave route is het! Het was wat druk met wandelaars ivm de vakantie denk ik maar met een enthousiaste goedemorgen of pardon kon ik er zo langs! Het wortel dropje herkende ik gelijk en de eerste stapte ik ook af omdat het niet bekend terrein is. Het grappige is dat ik de volgende in de wat langere afdaling volle bak nam met een jump zonder erbij na te denken... de wortel met de trap erachter is een stuk uit de BBC. Je komt dan net over een beekje en ook ik liep hem naar beneden. Dit is gewoon te riskant. De klim erna heb ik wel 4x gedaan, gave klim als je de lijnen goed pakt. Voor de rest is het een gave route welke goed te rijden is. Wel vond ik veel dode takken langs de route wat me geen fijn gevoel gaf. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ik kom zeker weer terug!
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Ja hoe enthousiaster je groet, hoe leuker anderen dat vinden, en ook plaats willen maken. Vandaag was ikzelf wandelaar en groette de mtb-ers met veel warmte zal ik maar zeggen. Sommigen keken beetje raar op.....maar fietsten ook vrolijk verder. Werkt dus.

Met zulke berichten wordt de oude route nog druk straks. Leuk.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Plaats reactie