Moutainbiken in de ardeche

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Mtb-Vinnie
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 28 november 2012, 10:31
Mijn mountainbike: 990RSL 2016 Custom, GT Zaskar 9R Sports 2013, 2 x 10 speed

Ik zit van 12 t/m 26 augustus op de camping naast je. Lijkt me zeker leuk om samen een rondje te fietsen.[/quote]

Haha ik zie nu pas dat ik reageer op een bericht uit 2016[/quote]


haha inderdaad ben ik daar vorig jaar geweest. leuk fietsen mits het niet te warm is pffffff zweten ;-)

fijne vakantie alvast.
"Love The Ride"
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Zitten nu op camping in Sampzon. Al enkele mooie toertjes gemaakt. Terrein is zeer gevarieerd. Enkele zeer mooie maar heftige afdalingen gemaakt. Zeker niet geschikt voor beginners en of XC fiets. Veel grote losse stenen, met stevige drops in de singletracks. Klimmen soms zeer moeilijk tot ondoenbaar op deze single tracks. Dus de bredere paden naar boven en dan hoppa via mooie single tracks weer naar beneden.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

E10 schreef:Zitten nu op camping in Sampzon. Al enkele mooie toertjes gemaakt. Terrein is zeer gevarieerd. Enkele zeer mooie maar heftige afdalingen gemaakt. Zeker niet geschikt voor beginners en of XC fiets. Veel grote losse stenen, met stevige drops in de singletracks. Klimmen soms zeer moeilijk tot ondoenbaar op deze single tracks. Dus de bredere paden naar boven en dan hoppa via mooie single tracks weer naar beneden.
Hmm, nu slaat de twijfel toch weer toe.. wij zitten weliswaar iets noordelijker (grofweg tussen Aubenas en Privas in) maar het terrein zal vergelijkbaar zijn. Mijn 100mm hardtail is geen geboren downhillbak, maar juist de singletracks trekken me wel.

Rijd jij routes, of zoek je zelf de paden op?
The Pwep
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 SL

Ik zit volgende week ook in Sampzon en vraag me ook af je daar zelf wat routes kan fietsen of dat je gps nodig hebt? Vanaf welke camping fiets je?
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Wij zitten op camping Soleil Vivarais. Tussen Ruoms en Vallon Pont D'Arc. Het terrein varieert sterk, vanochtend en leuke doorsteek gemaakt richting Lagorce. Die was zeer goed te doen met XC fiets. Had twee onervaren dames bij me op de Duracell MTB. Die hebben wel enkele stukjes gelopen maar voor de rest ging het prima. Vanuit Sampzon de brug over, rechtdoor en dan bij de manege naar links de veldweg in. Iets eerder links is overigens een fietspad richting Ruoms.

Voor de afdalers, bergop richting de Roche, bovenaan bij de kerk rechts naar beneden richting le Bastide is gaaf. En anders iets voor de top links aanhouden richting Vallon.

Ik heb de GPS bij me en heb enkele toertjes gemaakt met gpx bestanden die ik vooraf gedownload had en heb aangepast qua beginpunt. Voor de rest kies ik een richting en zie wel waar ik terecht kom. Dat betekent dat je soms moet omdraaien of lopen. Er zijn paadjes die echt niet omhoog of naar beneden te fietsen zijn, ook niet met 140/160mm veerweg op de fully, en ik ben echt niet bang aangelegd. Dat hoort erbij in deze regionen.

Ik zou zeker eens bij de plaatselijke VVV gaan kijken. Vaak hebben die routes liggen. Laat je dus niet ontmoedigen, het terrein iets noordelijker richting Aubenas wijkt overigens wel af van de omgeving hier. Er is echt wel genoeg fietsplezier te beleven. Bepaal, en misschien nog wel belangrijker, ken je eigen grenzen en pas je routes hierop aan.

Zorg ervoor dat als je alleen fietst zoals ik vaak doe, je een manier hebt om je te oriënteren middels gps of kaart en kompas. Het is hier allemaal iets uitgestrekter en voor je weet rij je een andere vallei/gorge in moet je kilometers omrijden of terug rijden omdat er geen doorsteek mogelijk is. Ik zet ook altijd de tracking functie van mijn gps aan zodat mijn achterban kan achterhalen waar ik zit mocht er iets gebeuren. Gsm dekking is relatief goed op orde hier maar er is geen garantie dat je overal bereik hebt.

Alvast veel fietsplezier een een fijne vakantie. Wij vertrekken donderdag weer richting Nederland helaas. Aan alles komt een eind zeggen ze.........
John 69
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: do 28 februari 2013, 23:22
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon 2

Hoi E10 misschien een beetje laat maar morgen is er een toertocht vanuit Ruoms.
Vertrek vanuit 107 avenue du Vallon.
Misschien treffen we elkaar nog.
The Pwep
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 SL

John 69 schreef:Hoi E10 misschien een beetje laat maar morgen is er een toertocht vanuit Ruoms.
Vertrek vanuit 107 avenue du Vallon.
Misschien treffen we elkaar nog.
Zou je, als je de mogelijkheid hebt, deze route op kunnen nemen? En deze dan als gpx file via een PB door kunnen sturen?

Bedankt voor je tips E10. Ga ik zeker gebruik van maken.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

E10 schreef:Wij zitten op camping Soleil Vivarais. Tussen Ruoms en Vallon Pont D'Arc. Het terrein varieert sterk, vanochtend en leuke doorsteek gemaakt richting Lagorce. Die was zeer goed te doen met XC fiets. Had twee onervaren dames bij me op de Duracell MTB. Die hebben wel enkele stukjes gelopen maar voor de rest ging het prima. Vanuit Sampzon de brug over, rechtdoor en dan bij de manege naar links de veldweg in. Iets eerder links is overigens een fietspad richting Ruoms.

Voor de afdalers, bergop richting de Roche, bovenaan bij de kerk rechts naar beneden richting le Bastide is gaaf. En anders iets voor de top links aanhouden richting Vallon.

Ik heb de GPS bij me en heb enkele toertjes gemaakt met gpx bestanden die ik vooraf gedownload had en heb aangepast qua beginpunt. Voor de rest kies ik een richting en zie wel waar ik terecht kom. Dat betekent dat je soms moet omdraaien of lopen. Er zijn paadjes die echt niet omhoog of naar beneden te fietsen zijn, ook niet met 140/160mm veerweg op de fully, en ik ben echt niet bang aangelegd. Dat hoort erbij in deze regionen.

Ik zou zeker eens bij de plaatselijke VVV gaan kijken. Vaak hebben die routes liggen. Laat je dus niet ontmoedigen, het terrein iets noordelijker richting Aubenas wijkt overigens wel af van de omgeving hier. Er is echt wel genoeg fietsplezier te beleven. Bepaal, en misschien nog wel belangrijker, ken je eigen grenzen en pas je routes hierop aan.

Zorg ervoor dat als je alleen fietst zoals ik vaak doe, je een manier hebt om je te oriënteren middels gps of kaart en kompas. Het is hier allemaal iets uitgestrekter en voor je weet rij je een andere vallei/gorge in moet je kilometers omrijden of terug rijden omdat er geen doorsteek mogelijk is. Ik zet ook altijd de tracking functie van mijn gps aan zodat mijn achterban kan achterhalen waar ik zit mocht er iets gebeuren. Gsm dekking is relatief goed op orde hier maar er is geen garantie dat je overal bereik hebt.

Alvast veel fietsplezier een een fijne vakantie. Wij vertrekken donderdag weer richting Nederland helaas. Aan alles komt een eind zeggen ze.........
Top, dank voor je informatie! De paden die je zelf opzoekt, zijn dat in principe wandelpaden? Met andere woorden, is het OK als ik op de bonnefooi een leuk uitziend pad opduik?

Ik ga nog even op zoek naar beefy banden, vooral mijn huidige achterband is niet rotsbestendig :)
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Te laat voor tocht in Ruoms. Even off topic: Vandaag in superleuk klimpark in Grospierres geweest. Kun je je prima een hele dag vermaken met de kids.
Ö
Voor wat betreft de paden rij ik gewoon wat ik tegenkom. Dus wandelroutes, veldwegen, asfalt enz. Let op met smalle paadjes. Struiken hier zijn zeer taai door de droge omgeving. Dus geven niet erg mee zoals bij ons. Ook lekker voorzien van doornen soms. Dus kans op schrammen op benen en armen is aanwezig als je even denkt door te raggen. Spreek uit ervaring.......

Beefy banden zeker aan te bevelen met al die stenen hier. Kies wel iets met extra side wall protection.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

E10 schreef:... Kies wel iets met extra side wall protection.
Dat vind ik een lastige hoor. Ik zou twee Maxxis Aggressors kunnen nemen, maar zeker de achterband gaat er thuis direct weer af. Dan heb ik samen met de huidige Nobby Nic 3 voorbanden op voorraad, tikje overdreven misschien.

Iemand tips voor deze omgeving die portemonee vriendelijk zijn? ;)
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Bokmaaa schreef:
E10 schreef:... Kies wel iets met extra side wall protection.
Dat vind ik een lastige hoor. Ik zou twee Maxxis Aggressors kunnen nemen, maar zeker de achterband gaat er thuis direct weer af. Dan heb ik samen met de huidige Nobby Nic 3 voorbanden op voorraad, tikje overdreven misschien.

Iemand tips voor deze omgeving die portemonee vriendelijk zijn? ;)
Nobby Nic gaat zeker volstaan voor dit terrein aan de voorzijde. SnakeSkin uitvoering is natuurlijk te prefereren, maar zonder gaat ook. Wat ligt er nu achterop?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Een Racing Ralph white stripe 2.3. Een racing Racing Ralph dus ;) Verder heb ik nog een Nobby Nic liggen, maar net als de voorband is dat niet de snakeskin uitvoering.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Gewoon Nobby Nic erop leggen en fietsen. Er zijn genoeg sportzaken in de buurt waar je nieuwe banden kunt scoren mocht je er ene stuk rijden.

Ik had nog een rock razor liggen en die achterop gelegd. Voor Hans Dampf. Achter heeft hij flink geleden op het loopvlak (paar flinke beschadigingen die moeilijk dichtgingen met latex), achteraf spijt dat ik niet mijn Maxxis high roller erop had laten liggen. Hogere noppen zorgen ervoor dat de scherpe kanten niet zo snel het loopvlak beschadigen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

E10 schreef:Gewoon Nobby Nic erop leggen en fietsen. Er zijn genoeg sportzaken in de buurt waar je nieuwe banden kunt scoren mocht je er ene stuk rijden.

Ik had nog een rock razor liggen en die achterop gelegd. Voor Hans Dampf. Achter heeft hij flink geleden op het loopvlak (paar flinke beschadigingen die moeilijk dichtgingen met latex), achteraf spijt dat ik niet mijn Maxxis high roller erop had laten liggen. Hogere noppen zorgen ervoor dat de scherpe kanten niet zo snel het loopvlak beschadigen.
Dank voor de adviezen en ervaringen :) Donderdagochtend gaan we in een paar dagen die kant op, heb er zin in! Vanavond pik ik een fietstas op, en mogelijk 2 downhillbanden. Die gaan dan mee als reserve, mochten de Nobby Nics toch niet volstaan. Ik rijd niet tubeless, dus dat is nog wel even een dingetje. We gaan het meemaken, wordt vast mooi :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Latex in je binnenbanden helpt wel tegen doorns, dus wellicht is dat nog een idee ?
De dunne latex van Vittoria (pitstop) die de Decathlon verkoop gaat bijvoorbeeld heel goed door het ventiel en beschermt goed tegen doorns.
Of zo'n spuitbusje, volgens mij zit daar hetzelfde spul in.
Spuitbusjes van Lidl werken ook goed.
(spuitbusje dus ook preventief gebruiken, niet pas als je lekt staat)
Als je de biba leeg laat lopen met het ventiel op 10 of 14 uur, dan loopt er geen zooi uit en kan je vrij eenvoudig de banden wisselen.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 21 augustus 2017, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie