Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Op MTBR lees ik wat positieve ervaringen over het rijden met normale 26"binnenbandjes, zoals Schwalbe 14 Extralight - 26".
Nu m'n tubeless weapons of choice niet leverbaar zijn lijkt me dit een simpele en goedkope manier om 250gr. per wiel te besparen!
Wat zijn de ervaringen hier?
!! 26inch en dikke banden !!
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Knerbert schreef:Op MTBR lees ik wat positieve ervaringen over het rijden met normale 26"binnenbandjes, zoals Schwalbe 14 Extralight - 26".
Nu m'n tubeless weapons of choice niet leverbaar zijn lijkt me dit een simpele en goedkope manier om 250gr. per wiel te besparen!
Wat zijn de ervaringen hier?
Met 26x4.0 kun je prima gebruik maken van Schwalbe 13F binnenbanden.
Voor 4.6 en groter zijn deze haast niet te gebruiken doordat ze teveel moeten oprekken.
Tip, gebruik geen compressor
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

EL Maroq schreef:
Knerbert schreef:Op MTBR lees ik wat positieve ervaringen over het rijden met normale 26"binnenbandjes, zoals Schwalbe 14 Extralight - 26".
Nu m'n tubeless weapons of choice niet leverbaar zijn lijkt me dit een simpele en goedkope manier om 250gr. per wiel te besparen!
Wat zijn de ervaringen hier?
Met 26x4.0 kun je prima gebruik maken van Schwalbe 13F binnenbanden.
Voor 4.6 en groter zijn deze haast niet te gebruiken doordat ze teveel moeten oprekken.
Tip, gebruik geen compressor

Je kunt deze binnenbanden inderdaad gebruiken, maar bij mij was er een zeer snel gescheurd.
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Prima! Ik ga het erop wagen .13f, geen extralights...
!! 26inch en dikke banden !!
Erkelens197
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 juli 2017, 23:27

Even voorstellen:

Nieuw op dit forum, 28 jaar oud en uit de omgeving van Cuijk. Al een paar jaar in het bezit van een Specialized Stumpjumper (26er). Normaal gesproken wat meer actief in het motocross wereldje, maar door het vaderschap staat alles al anderhalf jaar op een zeer laag pitje. Om toch een beetje fit te blijven wil ik het fietsen weer een beetje oppakken, dat is wat toegankelijker dan de motorsport, iets wat nog meer tijd vraagt. Ben nooit een magere geweest maar wil het niet te gek laten worden met 1.90 en 110kilo op dit moment.
Pas heeft mijn vrouw een nieuwe mamafiets uitgezocht en toen ik bij de dealer een fatbike zag staan was ik stiekem al meteen een beetje verliefd. Dus niet veel later kocht ik ook een andere dikke bike, namelijk een Trek Farley 5. Zat ook te kijken naar een Scott Big Jon of een Cube Nutrail, maar uiteindelijk is het toch de Trek geworden.

Afbeelding

Normaal gesproken dus een beetje in de buurt van Cuijk te vinden. Heb er nu nog maar een paar random ritjes opzitten om ook het een en ander met bandenspanning te proberen, maar de fiets bevalt me tot nu toe super. Dikke fun met die tractor. Wil wat routes in de buurt gaan verkennen, maar eerst even dit topic en de rest van het forum doorkijken!
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Veel plezier met de Trek fatbike :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Dikke fiets , goeie smaak heb je :-q
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Ik ben opzoek naar meer druk op het voorwiel.
Heb nu al 2 x schuifertje gemaakt (1 x gered, 1 x onderuit)die ik wijt het aan de relaxte / korte toptube van mij fatbike en 60mm korte stuurpen en de dikke banden die het mogelijk maken over van alles en nog wat, waar ik met 29x2,25 voor zou remmen of omheen zou sturen, heen dender. Dat doe ik dan ietswat te ver naar achter geleund waardoor ik voor grip verlies.

Oplossing ligt in mijn fietshouding, die ik actiever ipv afwachtend moet maken. Wat helpt hier het meeste bij:
* langere stuurpen,
* stuurpen gelijk houden maar eronder spacers weghalen,
* iets anders?
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
jan old skool
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Giant Anthem Pro

Afbeelding

Gisteren weer n rondje gedaan Bergen-Schoorl en stukje parcours op de Beargrease. Ketting en tandwielen vernieuwd. Voor nu n 30 ovaal en achter 10-42. Ander zadel en zadelpen. Crank brothers pedaal stamp large. Plus hier en daar wat kleine zaken. Leuk om te doen. Super tevreden met de fat bike. Lekker relaxed rijden en n hoop positieve reacties.

Qua banden zie ik veel in dit topic de Jumbo Jims. Op deze Fatbike zitten Dillinger 45nrth. 4.00. Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal wat is verschil van mijn banden met de JJ ?
Laatst gewijzigd door jan old skool op za 29 juli 2017, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed man. Prima
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Knerbert schreef:Ik ben opzoek naar meer druk op het voorwiel.
Heb nu al 2 x schuifertje gemaakt (1 x gered, 1 x onderuit)die ik wijt het aan de relaxte / korte toptube van mij fatbike en 60mm korte stuurpen en de dikke banden die het mogelijk maken over van alles en nog wat, waar ik met 29x2,25 voor zou remmen of omheen zou sturen, heen dender. Dat doe ik dan ietswat te ver naar achter geleund waardoor ik voor grip verlies.

Oplossing ligt in mijn fietshouding, die ik actiever ipv afwachtend moet maken. Wat helpt hier het meeste bij:
* langere stuurpen,
* stuurpen gelijk houden maar eronder spacers weghalen,
* iets anders?


Ik ben zelf nog niet het veld in geweest met de DUDE.
Maar ik heb er al wel meteen een andere langere stuurpen op gezet van 80mm. Daarnaast alle spacers verwijderd, zodat de zit wat dieper is.

Met welke bandenspanning rij je rond?? Dat kan ook een wezenlijk verschil in grip maken.
Rij vooral niet met teveel druk in de banden.

Mijn ervaring met de fatbikes die ik goed ken (Specialized Fatboy en Salsa Beargrease) is dat je deze onwijs hard door de bocht kunt duwen zonder dat bike ook maar enigszins wil uitbreken.

Volgende week komt mijn 32 tandjes kettingblad binnen en dan zal ik mijn ervaringen hier ook delen.
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

jan old skool schreef:Afbeelding

Gisteren weer n rondje gedaan Bergen-Schoorl en stukje parcours op de Beargrease. Ketting en tandwielen vernieuwd. Voor nu n 30 ovaal en achter 10-42. Ander zadel en zadelpen. Plus hier en daar wat kleine zaken. Super tevreden met de fat bike.

Qua banden zie ik veel in dit topic de Jumbo Jims. Op deze Fatbike zitten Dillinger 45nrth. 4.00. Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal wat is verschil van mijn banden met de JJ ?
Ik heb de carbon Beargrease, maar wat blijft het een mooie fiets in deze kleur :-q .
Heb geen ervaringen met de Dillinger bandjes, maar wel met de Hüsker Dü 4.00. Deze hadden wat minder grip in de bochten dan de JJ.
Daarnaast liepen de banden wat zwaarder dan de JJ's.
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

speedrider schreef:Ik ben zelf nog niet het veld in geweest met de DUDE.
Maar ik heb er al wel meteen een andere langere stuurpen op gezet van 80mm. Daarnaast alle spacers verwijderd, zodat de zit wat dieper is.

Met welke bandenspanning rij je rond?? Dat kan ook een wezenlijk verschil in grip maken.
Rij vooral niet met teveel druk in de banden.

Mijn ervaring met de fatbikes die ik goed ken (Specialized Fatboy en Salsa Beargrease) is dat je deze onwijs hard door de bocht kunt duwen zonder dat bike ook maar enigszins wil uitbreken.

Volgende week komt mijn 32 tandjes kettingblad binnen en dan zal ik mijn ervaringen hier ook delen.
Bandenspanning is max. 10 psi, heb al gemerkt dat 8 of 10 veel verschil maakt.
Vergelijk met de geo van mijn 29er ht laat zien dat ik prima wat lager en langer kan zitten op de Dude. Aanpassen dus!
Je schrijft het al: "de bocht door duwen" en dus niet de bocht door surfen hangend boven het achterwiel ;)
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Lees net dat Salsa de Beargrease 2018 alleen als 27,5x3,8 inzet..

Is er ergens al een vergelijk tussen 26x5,0 / 4,8 / 4,4 / 4,0 en 27,5x3,8.
Mbt gewicht, grip, contactoppervlak, rolweerstand en componenten keuze?
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Knerbert schreef:Lees net dat Salsa de Beargrease 2018 alleen als 27,5x3,8 inzet..

Is er ergens al een vergelijk tussen 26x5,0 / 4,8 / 4,4 / 4,0 en 27,5x3,8.
Mbt gewicht, grip, contactoppervlak, rolweerstand en componenten keuze?

Trek hanteerd deze maten al. Wellicht daar eens zoeken en kijken.
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb gisteren bij 12go een Trek fatbike met 27,5 inch in mij handen gehad. Superlicht 11,5kilo, maar nog wen beetje te duur naar mijn zin. Met Bluto zal ie wel wat zwaarder worden, maar die grote wielen trekken wel. Waren overigens 27,5x4,5 of nog breder. Fijn dat Salsa dat nu ook oppakt l, want ik wil wel een paar kilo kwijt.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie