Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Voor mij blijft het fiets nummer één. De fietsen met dunnere banden en een verende vork kunnen me niet echt meer boeien.
Life is short.....................enjoy it!!!
Karvan Cevitam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:38
Mijn mountainbike: ????? ??????

Speed :-q

Een klein vraagje hopelijk wat ik hier even doe als het niet erg is :
Brakes ; Tektro Novela Mechanical Disc, 180/160mm
Handles ; Tektro alloy

Ze remmen wel ok .. maar daar blijft het bij.
Ik ben de moeilijkste niet , en wil niet teveel geld ertegen aan smijten , eerst gewoon lekker fietsen een lange tijd..
Maar aangezien elke fietswinkel met aanbiedingen gooit .. wat zou een duidelijke upgrade zijn voor een set? (
Vereist dat ook nieuwe schijfremmen zelf)
En dat hoeft echt niet top of the top te zijn .. maar er moet wel een heel Gewicht tot stilstand komen :oops:
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Shimano Deore, de M615 geven het meeste ''bang for the buck''
Ik heb ze ook op de fatbike, met 203mm voor en achter.

Jij kunt de voorste schijf naar achteren verplaatsen, en voor de voorkant een nieuwe 203mm bestellen.
Ook heb je 2 adapters nodig voor de grotere schijven, geen idee of de voorste zo naar de achterkant kan verzetten.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

ArjanR1 schreef:Shimano Deore, de M615 geven het meeste ''bang for the buck''
Ik heb ze ook op de fatbike, met 203mm voor en achter.

Jij kunt de voorste schijf naar achteren verplaatsen, en voor de voorkant een nieuwe 203mm bestellen.
Ook heb je 2 adapters nodig voor de grotere schijven, geen idee of de voorste zo naar de achterkant kan verzetten.

Eens. Deore is prijs/kwaliteit niet te overtreffen. Mijn schijfjes zijn echter wel een stuk kleiner hoor. 160 mm voor en 180 mm achter.
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Achter groter dan voor?
Maar aangezien de wielen vaak erg zwaar zijn, vind ik 203mm aan de voorkant geen overbodige luxe.

Op mijn vorige fully had ik ook de M615, 203 en 180 aan schijven en daar remde de set echt agressief.
Op de fatbike remmen ze natuurlijk ook super, maar het agressieve is er niet. Komt mijn inziens puur door het roterende gewicht.

Ben er ook mee op het bikepark van Winterberg geweest, dat deed ze niks :D
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

speedrider schreef:
ArjanR1 schreef:Shimano Deore, de M615 geven het meeste ''bang for the buck''
Ik heb ze ook op de fatbike, met 203mm voor en achter.

Jij kunt de voorste schijf naar achteren verplaatsen, en voor de voorkant een nieuwe 203mm bestellen.
Ook heb je 2 adapters nodig voor de grotere schijven, geen idee of de voorste zo naar de achterkant kan verzetten.

Eens. Deore is prijs/kwaliteit niet te overtreffen. Mijn schijfjes zijn echter wel een stuk kleiner hoor. 160 mm voor en 180 mm achter.
schijfjes andersom inderdaad :winkie:
Life is short.....................enjoy it!!!
Karvan Cevitam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:38
Mijn mountainbike: ????? ??????

Dankje voor de tips !
Zal wel even duren voor ik ze heb , heb genoeg ideeen voor wat ik erbij kan verzinnen :lol:
Gebruikersavatar
erikdenv
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 maart 2007, 21:16

Ik rijd met Deore XT op de Farley, 180 mm voor en achter, ik ben 95 kilo en remmen gaat prima. Deore is misschien meer value voor money maar ik heb ook XT remmen op twee andere fietsen en daar was ik al zeer tevreden mee.
Orbea OIZ M30, Orbea Terra M30, Trek Emonda SL6, Trek X700
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Nog tips voor "fijne hoog volume pompjes voor onderweg"?
Vereiste is luchtslang, zodat ik niet alle kracht op het ventiel zet.
Prettig is framebevestiging, of zadelpen, zodat ik de pomp ook zonder rugzak kan meenemen
!! 26inch en dikke banden !!
HenkRick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 24 december 2015, 08:58
Mijn mountainbike: Specialized Crave, Specialized Fatboy

Ik heb een Lezyne pompje, deze kan niet aan het frame of zadelpen bevestigd worden.
Het is wel een klein licht pompje met slang.
Afbeelding
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ArjanR1 schreef:Achter groter dan voor?
Maar aangezien de wielen vaak erg zwaar zijn, vind ik 203mm aan de voorkant geen overbodige luxe.

Op mijn vorige fully had ik ook de M615, 203 en 180 aan schijven en daar remde de set echt agressief.
Op de fatbike remmen ze natuurlijk ook super, maar het agressieve is er niet. Komt mijn inziens puur door het roterende gewicht.

Ben er ook mee op het bikepark van Winterberg geweest, dat deed ze niks :D
dus grotere schijf helpt wel voor het wat meer agressievere gevoel?
heb nu 2 x 180 shimano schijven met m8000 remmen, en vind het niet echt super remmen.
vooral het agressieve mis ik.

zat zelf al te kijken naar sram guide R(S) remmen, met centerline schijven.
nu heb ik centerlock op mijn naven, en sram heeft de centerlock versie van de schijven tot 180mm
als ik voor 200mm wil gaan moet ik er een 6-hole/centerlock adapter bij nemen is dit de moeite/geld waard?
en blijft het beetje degelijk geheel met zo'n adapter
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Ik zal in jouw geval eerst de schijven aanpakken, voordat je de remmen zelf gaat vervangen.
De M8000 is XT, die staan een stuk boven mijn instap Deore 615 en moeten echt voldoende zijn.

Er zijn gewoon 203mm schijven met centerlock te koop.
Gebruikersavatar
erikdenv
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 maart 2007, 21:16

https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... lock-79403" onclick="window.open(this.href);return false;
Orbea OIZ M30, Orbea Terra M30, Trek Emonda SL6, Trek X700
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

1e ervaring met de Dude (26x4,0 / 7 & 8psi / star)
Rolt snel en soepel, stuurt snel en biedt veeeeeel comfort!
Dit alles in vergelijking met mijn trail hardtail: Kona Taro met 130mm vork en 29x2,25 / 2,4 banden

Na een rondje Driebergen-Zeist had ik meer energie over, kon nog flink aanzetten op mijn uitrijstukje: de singletrack vanaf Arnhemse Bovenweg tot oversteek met Grensweg.
PR op de hele ronde zal er niet inzitten, wel op de wat meer hotseknots segmentjes!

Nergens het gevoel de fiets op gang te moeten trekken. Wat ik met de Kona nog wel eens had na wat krappe bochten achter elkaar en vervolgens te weinig snelheid om het korte, steile klimmetje te nemen.
Het is makkelijker om op snelheid (zonder remmen, of erger nog bijremmen wanneer de rand van de bocht nadert) de bochten te nemen.
Overdwarse wortels boeien niet, hop eroverheen zonder het voorwiel te hoeven liften, de achterkant volgt vanzelf en absorbeert.

Ik ben er blij mee, gevoel "dit had ik eerder moeten doen" is zeer sterk aanwezig ;)
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Knerbert schreef:1e ervaring met de Dude (26x4,0 / 7 & 8psi / star)
Rolt snel en soepel, stuurt snel en biedt veeeeeel comfort!
Dit alles in vergelijking met mijn trail hardtail: Kona Taro met 130mm vork en 29x2,25 / 2,4 banden

Na een rondje Driebergen-Zeist had ik meer energie over, kon nog flink aanzetten op mijn uitrijstukje: de singletrack vanaf Arnhemse Bovenweg tot oversteek met Grensweg.
PR op de hele ronde zal er niet inzitten, wel op de wat meer hotseknots segmentjes!

Nergens het gevoel de fiets op gang te moeten trekken. Wat ik met de Kona nog wel eens had na wat krappe bochten achter elkaar en vervolgens te weinig snelheid om het korte, steile klimmetje te nemen.
Het is makkelijker om op snelheid (zonder remmen, of erger nog bijremmen wanneer de rand van de bocht nadert) de bochten te nemen.
Overdwarse wortels boeien niet, hop eroverheen zonder het voorwiel te hoeven liften, de achterkant volgt vanzelf en absorbeert.

Ik ben er blij mee, gevoel "dit had ik eerder moeten doen" is zeer sterk aanwezig ;)

Iedereen onderschat de mogelijkheden van een fatbike :wink: :wink:
Life is short.....................enjoy it!!!
Plaats reactie