Hoe vaak loopt jullie GPS vast?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien was ik niet duidelijk.
Mijn 60csx, mijn Etrex10, 30, 35 en mijn Edge810 lopen nooit vast.
Tot die ene keer dat ik dus die OSM kaart er op had gezet, toen vil mn gps telkens uit als ik het centrum van Mierlo naderde.
(waarmee ik niet wil zeggen dat OSM de oorzaak van vastlopers is, maar ik heb proefondervindelijk vast gesteld dat er wel eens foutjes in zitten die je toestel doen vastlopen)

Andere oorzaken van vastlopen bij Garmin zijn:
Meerdere routeerbare kaarten tegelijk inschakelen.
De voorgeïnstalleerde topokaart in de nieuwere modellen is ook routeerbaar!
Zet die dus uit als je een OSM product of een betaalde topokaart gebruikt. (of City Navigator enz.)
Ik heb gemerkt dat het soms zelfs noodzakelijk is om tussen het wisselen van kaart de gps een keer uit en weer aan te zetten.
En vanwege de snelheid is het sowieso onhandig om meerdere kaarten tegelijk ingeschakeld te hebben.
Dus altijd maar 1 kaart tegelijk inschakelen. (uitzondering is de Worldwide DEM, die mag wel ingeschakeld blijven)

Sommige tracks of routes laten de Garmin vastlopen.
Meegemaakt dat we een knooppunten route gingen fietsen die voorgebakken van internet kwam.
Zowel de Edge810 als de Etrex30 liepen vast nog voor we onze oprit hadden verlaten...
De gpx in Basecamp geladen en opnieuw opgeslagen als .gpx en het probleem was opgelost.
Blijkbaar is de ene gpx de andere niet.

Defecte microSDkaarten kunnen ook je toestel doen vastlopen.
Da's makkelijk te achterhalen. SD er uit en kijken of je gps dan wel blijft werken.

Verder zijn er nog wat schijn vastlopers.
Het toestel is dan op de achtergrond met iets anders bezig, waardoor het lijkt alsof er niets meer gebeurd.
Uiterst hinderlijk en iemand met weinig geduld, of eerdere slechte ervaringen op dit gebied zal het toestel dan ook snel uit het raam gooien.
Voorbeeld hiervan is het verwijderen/editen van een track of waypoint via het menu.
Wanneer deze zich bevind in een gpx file met daarin meerdere tracks en/of waypoints, dan lijkt het toestel hier moeite mee te hebben, kan gerust tientallen seconden duren.

Als laatste de USB aansluiting.
Garmin werkte voorheen met een bridge, daar was een speciale usb driver voor nodig.
Dit had veel nadelen, maar het grote voordeel was dat je de stekker er gewoon uit kon trekken.
Nu is het toestel ook te gebruiken als USB geheugen (default).
Dit werkt iets sneller, bied meer mogelijkheden omdat je toestel rechtstreeks met de pc of mac is verbonden.
Echter, het filesysteem van je pc/mac heeft nu ook rechtstreeks toegang tot het interne geheugen van je gps!
Wanneer je pc/mac bezig is op je gps (virusscanner, indexeren enz) dan is dus de data of programmatuur op je gps verminkt!
Vastlopen is dan een kwestie van tijd.
Dus altijd je gps uitwerpen/ontkoppelen voordat je de usb kabel verwijdert !!!
Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden, Garmin verwijst er volgens mij ook niet naar in de handleiding, of uiterst summier, maar dit is echt van levensbelang!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

Ik gebruik altijd de laatste versie van de op OSM gebaseerde OpenFietsmap Benelux (OFM) op mijn Touring Plus. Een tijdje gehad dat de Touring vastliep op altijd hetzelfde punt in Boskoop. Van alles geprobeerd (ongeveer alle suggesties die hierboven ook staan), niets hielp en ook niet afhankelijk van alleen loggen (staat wel altijd aan bij mij), laten routeren, opslaan op de SD-kaart of intern, zonder SD-kaart, etc.. Was ook op het punt afscheid te nemen van het apparaat. Wat schets mijn verbazing... het probleem is vanzelf verdwenen! Ik vermoed toch dat het ligt aan een fout in het kaartmateriaal en niet aan de firmware of zo (ik zet er altijd de nieuwste versie op - nu versie 4.2).
De OFM kaart wordt ongeveer wekelijks vernieuwd en wordt gegenereerd met behulp van Mkgmap. Hiervan verschijnen ook regelmatig updates en het zou best zo kunnen zijn dat na een van de laatste updates de bug verdwenen is. Het lag in mijn geval niet aan een fout in het OSM kaartmateriaal zelf op genoemde locatie in Boskoop.
Mijn Touring Plus gedraagt zich momenteel zoals je ervan kan verwachten met de kleine omissies die het ding nu eenmaal heeft.
Suggestie: probeer eens een andere kaart en zorg er dan voor dat dat de enige kaart is die actief staat (enabled). PS. De wereldwijde niet-routerende Basiskaart mag je altijd als enige - en zelfs liever - daarnaast aan laten staan.
Beetje MTB-er, meer racefietser
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heb nu 5 ritten zonder SDkaart gereden, voorlopig nog geen freezes maar het is nog te vroeg om te juichen. Het synchroniseren gaat nu wel sneller. Voorheen had Connect soms de grootste moeite om het device te vinden, gaat nu praktisch instant.

Mss toch een rotte SD? Het is een Sandisk, persoonlijk heb ik daar nog nooit problemen mee gehad (en er liggen er aardig wat in de kast voor diverse apparatuur). Maar goed, alles kan.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Edge 800, viel vandaag spontaan uit tijdens het rijden van een koers TCX.

Ik rijd niet vaak een koers maar de keren dat de Garmin spontaan uitviel is beide keren gebeurt tijdens het rijden van een koers.

Overigens kon ik na aanzetten gewoon de rit incl. koers hervatten :)
Blijf het een goed ding vinden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

TenZNL schreef:Heb nu 5 ritten zonder SDkaart gereden, voorlopig nog geen freezes maar het is nog te vroeg om te juichen. Het synchroniseren gaat nu wel sneller. Voorheen had Connect soms de grootste moeite om het device te vinden, gaat nu praktisch instant.

Mss toch een rotte SD? Het is een Sandisk, persoonlijk heb ik daar nog nooit problemen mee gehad (en er liggen er aardig wat in de kast voor diverse apparatuur). Maar goed, alles kan.
Nou... van het weekend toch weer een vastloper, zonder SDkaart. Ik word er een beetje moedeloos van :roll:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou eens contact opnemen met Garmin.
Maar eerst nog een vraag.
Je hebt de SD kaart er uit, maar wat staat er in het interne geheugen vd Garmin ?

Onze Garmins (Edge en Etex) zijn beide tegelijkertijd al eens vastgelopen door een foute route.gpx.
Mijn Etrex liep telkens vast als ik met OSM kaart reed in de bebouwde kom van Mierlo.
Ik zeg dit niet als excuus, maar om de zaken scherp te blijven zien ;)
Foute data kan je gps vast laten lopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Da`s een goeie, net ff gecheckt:
Garmin Express zegt 28% gebruikt geheugen.
Daarna via de PC de files bekeken en 6 oude koersen gevonden en verwijderd.

Voorlopig maar weer testen (zonder SD), eens zien of het aan die koersen ligt :)
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Toen ik nog de OpenMTB-kaart gebruikte liep mijn etrex 35 touch steeds vast op het zelfde punt bij een rotonde in Uden. En soms ook op andere punten tijdens mijn tochten in het land.
Nu ik consequent de Openfietsmap gebruik heb ik geen vastlopers meer gehad.

Dit om het verhaal van TSTM te bevestigen dat foute kaartdata icm de software van de etrex (en misschien ook wel andere merken en typen) kan laten vastlopen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Opgelost!

Keb net een 820 met bundel gehaald :winkie:
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Werk nu een jaar met de Oregon 700 en tot nu toe geen enkele vastloper..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TenZNL schreef:Opgelost!

Keb net een 820 met bundel gehaald :winkie:
Als het aan de kaarten of aan de tracks/routes lag, dan loopt de 820 ook weer vast...
Maar als het aan het toestel lag (of aan de firmware), dan ben je nu vd ellende af.
fifty fifty dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja maar nu heb ik weer garantie :wink:
Ff zonder gekheid: ik denk dat het te maken had met de beperkte interne opslag (100mb). Aan de kaarten lag het iig niet, ik reed al een maand zonder en routes heb ik in die tijd ook niet gebruikt.
Plaats reactie