Specialized 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ben blij dat er voor mijn Enduro wel een yoke was :) Vorige week nog gezien bij de Specialized dealer, een 10 (of 9) jaar oude Sworks Epic (met die demper zo langs de seatstays) waarvan de demper totaal gaar was. Rest van het frame was nog wel op te lappen met nieuwe lagers. Maar Specialized kon geen demper meer leveren, niet eens meer een refurbished. Misschien als je goed zoekt op eBay ofzo. Maar de eigenaar kon dus een andere fiets uitzoeken (en zelf betalen natuurlijk). Volgens mij is ie wel gematst, maar het is wel meer dan 3000 euro uitgeven ipv 200 voor een andere demper. De huidige Epic is van 2009, dus grote kans dat er over 6 a 7 jaar geen dempers meer te leveren zijn, immers van de vorige versie zijn nu 7 jaar later ook geen dempers meer te krijgen. Dat ze bijvoorbeeld geen frame onderdelen hebben na verloop van tijd is vrij logisch, maar een demper is toch een beetje een slijtage deel. Hou dat dan aub een beetje standaard.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:Grappig trouwens te zien dat er opeens dus meer merken (nu ook Specialized) zijn die terug gaan naar een kleinere offset voor de vork:
https://www.pinkbike.com/news/transitio ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zinnige ontwikkeling. (Hoewel een grotere offset daarmee natuurlijk niet meteen onzinnig is.)
Ze worden eindelijk wakker. Ik rij al jaren met een kleinere offset. Ben het nooit eens geweest met Gary. :bier:

Quote;Transition Bikes thinks so, which is why they've unveiled their Speed Balanced Geometry, or SBG. It's a multi-faceted concept, but the main idea revolves around fork offset, or, more specifically, running forks with less offset than what is currently considered “normal,” along with slackening the bike's head angle and increasing the reach. The goal is to create a bike that remains even more stable and composed at high speeds and on steep terrain, but can still easily be navigated around tight turns while climbing up the trail.

Dit roep ik al jaren. Vooral de laatste regel na de comma is zo belangrijk.....
chamonix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 22:00

Vojomag presenteert hier de nieuwe Epic: http://www.vojomag.nl/presentatie-daar- ... ized-epic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Real Epic '89 schreef:
Lars TB schreef:Grappig trouwens te zien dat er opeens dus meer merken (nu ook Specialized) zijn die terug gaan naar een kleinere offset voor de vork:
https://www.pinkbike.com/news/transitio ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zinnige ontwikkeling. (Hoewel een grotere offset daarmee natuurlijk niet meteen onzinnig is.)
Ze worden eindelijk wakker. Ik rij al jaren met een kleinere offset. Ben het nooit eens geweest met Gary. :bier:

Quote;Transition Bikes thinks so, which is why they've unveiled their Speed Balanced Geometry, or SBG. It's a multi-faceted concept, but the main idea revolves around fork offset, or, more specifically, running forks with less offset than what is currently considered “normal,” along with slackening the bike's head angle and increasing the reach. The goal is to create a bike that remains even more stable and composed at high speeds and on steep terrain, but can still easily be navigated around tight turns while climbing up the trail.

Dit roep ik al jaren. Vooral de laatste regel na de comma is zo belangrijk.....

Misschien heel klein beetje off-topic, maar zit Scott, met de Spark, er dan toch een beetje naast? Ik bedoel, er zijn meerdere fabrikanten, waaronder Specialized (on-topic ;) ) en dus Transition, die het op deze manier doen, terwijl Scott (en vast anderen) het met een grotere offset en vlakkere balhoofdhoek doen.

"Wat is nou waar?", vraag ik me soms af.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:Misschien heel klein beetje off-topic, maar zit Scott, met de Spark, er dan toch een beetje naast? Ik bedoel, er zijn meerdere fabrikanten, waaronder Specialized (on-topic ;) ) en dus Transition, die het op deze manier doen, terwijl Scott (en vast anderen) het met een grotere offset en vlakkere balhoofdhoek doen.

"Wat is nou waar?", vraag ik me soms af.

Dat gaat inderdaad een heel uitgebreide off-topic worden...


Aan de ene kant is het een beetje welk effect je wilt bereiken en echt fout is niets, het is alleen anders. Maar in de praktijk vinden mensen (wij dus) een gemoedelijkere fiets uiteindelijk het lekkerst.

(een extremer voorbeeld dan de Scott is de nieuwe Scalpel met een offset van 55 mm. Door de relatief vlakke balhoofdhoek is die fiets vrij gemoedelijk, maar als je gaat sturen zijn de reacties haarscherp. Je hoeft je stuur niet meer zo krampachtig vast te houden, maar je moet wel de hele tijd scherp blijven. Ideaal voor wedstrijdrijders dus. Maar Specialized kiest dus voor een fiets waar je niet de hele tijd scherp hoeft te blijven, maar wel iets harder moet werken als je de bocht om moet. Zeg jij maar wat beter is... .)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

OK. Ik snap hem. Dank je voor de uitleg.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
chamonix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 22:00

Voor wie een voorproefje wil van de nieuwe Specialized Chisel: http://www.vojomag.nl/news/nieuw-specia ... stapmodel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:Maar Specialized kiest dus voor een fiets waar je niet de hele tijd scherp hoeft te blijven, maar wel iets harder moet werken als je de bocht om moet. Zeg jij maar wat beter is... .)
Denk dat je er eerst eens mee moet gaan rijden. Grote sprong met luie balhoofd hoek zijn op een gegeven moment niet meer mee bergop te rijden. Door met een kleinere sprong te gaan rijden kreeg ik de speelsheid van mijn 26" XC machine terug. Het wordt zeg maar een trail georiënteerde bike en niet eentje die alleen omlaag kon.

Als je het stukje goed leest en vooral het stuk uit 2015 ga je juist makkelijker de bocht om. De meeste bikers staren blind op de geometrie maar een kortere sprong geeft hetzelfde gevoel als een kortere stuurpen.
https://www.pinkbike.com/news/the-inter ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef:
Lars TB schreef:Maar Specialized kiest dus voor een fiets waar je niet de hele tijd scherp hoeft te blijven, maar wel iets harder moet werken als je de bocht om moet. Zeg jij maar wat beter is... .)
Denk dat je er eerst eens mee moet gaan rijden. Grote sprong met luie balhoofd hoek zijn op een gegeven moment niet meer mee bergop te rijden. Door met een kleinere sprong te gaan rijden kreeg ik de speelsheid van mijn 26" XC machine terug. Het werdt zeg maar een trail georiënteerde bike en niet eentje die alleen omlaag kon.

Als je het stukje goed leest en vooral het stuk uit 2015 ga je juist makkelijker de bocht om.
https://www.pinkbike.com/news/the-inter ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;
'Makkelijker de bocht om' is ook wat subjectief, maar klopt waarschijnlijk wel. Alleen technisch gezien reageert je wiel met een kleinere sprong dus trager. Wat in de praktijk misschien in preciezer is en met klimmen inderdaad gemoedelijker.

(overigens had je mij ook ettelijke keren kunnen quoten over een kleinere naloop in mijn reacties op 51 mm voor 29ers, waarbij ik meermaals heb gezegd dat ze waarschijnlijk beter af zouden zijn met de 46 mm versie)

Maar uiteindelijk gaat het om het grote geheel. Bovenbuis, zithouding, achtervorklengte, maat van de fiets... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:Makkelijker de bocht om' is ook wat subjectief, maar klopt waarschijnlijk wel. Alleen technisch gezien reageert je wiel met een kleinere sprong dus trager. Wat in de praktijk misschien in preciezer is en met klimmen inderdaad gemoedelijker zou ik directer van maken..

Maar uiteindelijk gaat het om het grote geheel. Bovenbuis, zithouding, achtervorklengte, maat van de fiets... .
Je voorwiel blijft korter bij je balhoofd dus de beweging die je maakt is ook korter. Zelfde als die stuurpen.

Voordat ik aan deze experimenten begon werdt ik ook gewezen op de verschillen tussen theorie en praktijk. Er zit meer aan een bike dan een geometrie. Het blijft natuurlijk een compromis.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef:
Lars TB schreef:Makkelijker de bocht om' is ook wat subjectief, maar klopt waarschijnlijk wel. Alleen technisch gezien reageert je wiel met een kleinere sprong dus trager. Wat in de praktijk misschien in preciezer is en met klimmen inderdaad gemoedelijker zou ik directer van maken..

Maar uiteindelijk gaat het om het grote geheel. Bovenbuis, zithouding, achtervorklengte, maat van de fiets... .
Je voorwiel blijft korter bij je balhoofd dus de beweging die je maakt is ook korter. Zelfde als die stuurpen.
Nee, want op dat punt gaat het er om wat de naloop is. En 'directer' zou dan juist vertalen in 'nerveuzer' bij een klim.

Wat dan wel zo is dat er bij precies dezelfde zithouding weer iets meer gewicht op het voorwiel drukt, wat ook meer stabiliteit oplevert.

Hoe het met het omklapeffect zit durf ik niet te zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Dit is de eerste Epic die ik nog eens zie zitten. Komt toch een stuk dichterbij een do-it-all bike voor mij met een ietwat slackere balhoofdhoek en ruimte voor een fatsoenlijke dropper post. Ik ben benieuwd wat voor effect dit heeft voor de verdere lijn van Specialized, en dan met name de Camber. Die nieuwe Epic gaat toch wel voor wat overlap zorgen denk ik.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:Nee, want op dat punt gaat het er om wat de naloop is. En 'directer' zou dan juist vertalen in 'nerveuzer' bij een klim.

Wat dan wel zo is dat er bij precies dezelfde zithouding weer iets meer gewicht op het voorwiel drukt, wat ook meer stabiliteit oplevert.

Hoe het met het omklapeffect zit durf ik niet te zeggen.
Die naloop heeft vooral invloed op snelheid. Bij langzaam rijden en manoeuvreren is een kortere sprong juist prettig.

Het nieuwe rijden (Meer met je bovenlichaam werken) is eigenlijk ontstaan door de luie geometrie met grote voorsprong. Om meer gewicht op het voorwiel te houden wordt dit geadviseerd. Je voorwiel zit nl. verder weg.

Omklap effect zal bij een kortere sprong groter zijn. Daarmee geef je al aan dat het onstabieler, directer/ nerveuzer is bij lage snelheid.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb veel gehad aan deze link http://blog.artscyclery.com/ask-a-mecha ... mm-offset/" onclick="window.open(this.href);return false; toen ik van een 51mm offset Fox naar een 44mm offset Formula overstapte op mijn Enduro. De eerste ritjes merk je heel duidelijk dat de fiets meer rechtdoor wil. Maar je went er erg snel aan en daarna is het 2de natuur.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

zonoskar schreef:Ik heb veel gehad aan deze link http://blog.artscyclery.com/ask-a-mecha ... mm-offset/" onclick="window.open(this.href);return false; toen ik van een 51mm offset Fox naar een 44mm offset Formula overstapte op mijn Enduro. De eerste ritjes merk je heel duidelijk dat de fiets meer rechtdoor wil. Maar je went er erg snel aan en daarna is het 2de natuur.
En wat was het verschil bergop? 42mm van Specialized is wel weer een hele stap verder.
Plaats reactie