Huttentocht Alpen 2017

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
SchuringaSander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 juli 2017, 13:18
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29

Hi all,

Zonder twijfel ben ik niet de eerste bij wie het volgende opkomt (ook al ben ik het idee nog niet tegengekomen op dit forum): ik wil met een vriend in september een dikke week een huttentocht door de Alpen rijden. Beiden hebben een Edge dus georganieerd is niet nodig. Echter, wanneer we via een organisatie doen is het stervends duur en betaal je voor dingen die we niet nodig hebben. Met andere woorden, de vraag is dus: heeft iemand ervaring of ideeën bij het zelf rijden van een huttentocht waarbij de bagage eventueel van A naar B naar C wordt gebracht? Daar moeten toch wel handige systemen voor zijn (via een Postbus ofzo)?

Kijk uit naar de reacties!

Bedankt... :)
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Vorig jaar met zijn tweeen tour du mont blanc gedaan met dezelfde gedachte!
-GPS track gevonden
-planning gemaakt
-hutten/hotel geboekt

't Was gaaf, maar zwaar! Veel gelopen. De GPS track was ook niet helemaal realistisch voor op de fiets.

Bagage rondsturen lijkt mij nu trouwens erg duur. Als je echt bagage wilt, dan moet je georganiseerd lijkt mij. Wij hadden alles op de rug mee. Dus gewoon heel licht pakken (30L rugzak max), pak geld op zak en accepteren dat je stinkt.

We zijn nu Chemins du Soleil aan 't plannen. 't Eerste deel gaat van meer van geneve naar grenoble. Dan terug met de trein. En weer licht pakken natuurlijk!
SchuringaSander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 juli 2017, 13:18
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29

Kijk, nuttig! Bedankt... Heb je nog tips t.a.v. de bepakking? Zat zelf te denken aan:

[*] Havaiana slippers,
[*] 2 setjes bike kleding,
[*] Long sleeves voor in de hut,
[*] Tandenborstel,
[*] ...
[*] ...

Ik ben momenteel een Google MyMaps tocht (incl. bike vriendelijke hut informatie) aan het maken voor een tocht in Zuid Duitsland / Oostenrijk. Ik zal hem delen als ik hem klaar heb.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Te veel! Niet dat ik weinig meeneem :).

1 set bike kleding aan (en daar ga je 't mee doen, anders was je 't maar tussendoor): korte fietsbroek, shirt, evt ondershirt, sokken, fietsschoenen waar je ook op kan wandelen, fietshandschoenen, helm, bril
camera met voldoende batterijen (draag ik in heuptas bij mij)

rugzak (max 30L), met daarin:
drinkzak 2L
extra fietskleding: arm en beenstukken, licht regenjasje, shirt lange mouwen (is evt ook gelijk je trui)
1 set lichte kleding: dunne afritsbroek, 1 paar sokken, 1 shirt, 1 onderbroek, evt nog fleecetrui
set thermokleding
stuk stevig plastic om op te kunnen zitten bij pauze (stuk puinzak, weegt niets)
hoofdlamp met verse batterijen (mocht je een keer in de schemer terecht komen)
mes, multitool met tangetje
afgekorte tandenborstel, mini tube tandpasta
mini zeepje
naaisetje met sterk garen
ebook met licht
powerbank (indien erg gps afhankelijk en onduidelijk of je kan laden) / usb stekker & snoer
cash & creditcard
wegwerp poncho (die je natuurlijk hergebruikt, snel te grijpen voor als 't gaat regenen)
zonnebrand
wat eten (repen, gels, droge worst, brood, stinkkaas, ... verzin maar)
reishanddoek (MSR packtowl)

Wat zit er op mijn fiets:
-grote sterke tubeless banden met profiel (zelf gebruik ik Nobby Nic 2.35" voor en Rock Razor 2.35" achter, snakeskin versie)
-draai nog even alles aan voor je gaat! (denk mn aan kettingbladboutjes, schoenplaatjes)
-dropper of quickrelease om zadel omlaag te kunnen zetten
-zadeltas met standaard tools: bandenlichters, plakkers, ook een grote plakker die je vast kan naaien bij een scheur in de band (zie naaisetje en tang), kettingpons, ketting linkje
-pompje
-1 lichte binnenband
-gps
-tiewrap/wat ducktape (je kan nooit zonder zitten)
-(nood)spaak en sleutel die erop past
-bergverzet
-licht kabelslotje
-klein busje olie
-derailleurhanger

Blijft thuis:
jas (regenjas is water en winddichte laag, warmte doe je met de rest van de laagjes)
slippers (dan maar even op blote voeten over de stenen)
extra buitenband (had ik wel mee, maar was erg onnodig)

Als je met meer bent kan je natuurlijk de tools verdelen. Maar 't is handig om wel je eigen band te kunnen plakken. Beetje jammer als degene met de plakset net vrolijk een afdaling is gaan doen en jij lek boven staat...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kijk eens bv bij Vasa sport, die georganiseerde tochten organiseert.
Op hun site vindt je oa paklijsten, tips over materiaal, en nog veel meer.

Ik zou of georganiseerd gaan, waarbij bagage wordt getransporteerd en er evt technische back up is bij pech, ziekte etc. Dan kan met gids, maar ook zonder gids, en alleen met GPS route vd organisator (goedkoper, want geen gids).

Of alleen gaan en dan alles zelf meenemen, zodat je alles bij je hebt als er onderweg iets gebeurt, als je moet afwijken van je plan.
Aan alleen een Edge heb je niet zoveel: je moet een realistische mooie route weten te vinden (kant en klaar of zelf bedenken), die past bij je niveau. Km's en hm's moeten haalbaar zijn.
Ervaring met fietsen in de bergen is een must, als je echt helemaal alleen gaat... als nieuweling zou ik op safe spelen en aan georganiseerd denken, met of zonder gids.

In welk gebied wilde je gaan fietsen?
Hoeveel km's/hm's ga je per dag afleggen? 1200hm, 1600hm, 2400hm, 3000hm (de niveau's groen-blauw-rood-en zwart bij bv Vasa)?
Hoeveel loopstukken mogen erin zitten?
Etc...

Succes met de planning, mooi avontuur :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je goedkoop wilt, dan moet je alles zelf doen, dus ook je bagage niet laten vervoeren.
Zoek een gps track van een route die al gefietst is, ga niet zelf zitten tekenen op de kaart en Google maps!
Zoek een gereden track op bijv. GPSies.com en gebruik Google Earth alleen om die te bekijken.
Hou rekening met je skills en je conditie.
Hoog-Alpine singletracks zijn heel mooi, maar voor de meeste van ons niet te fietsen, zeker niet een week achter elkaar.
Zet een goede kaart in je gps. bijv. de Reit Wanderkarte (gratis).
(De kaart die standaard in je Garmin zit doet niet veel voor je, want geen hoogtelijnen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SchuringaSander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 juli 2017, 13:18
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29

Zoek een gps track van een route die al gefietst is, ga niet zelf zitten tekenen op de kaart en Google maps!
Zoek een gereden track op bijv. GPSies.com en gebruik Google Earth alleen om die te bekijken.
Uiteraard... Ik ben een Google MyMaps aan het maken met alle 'MTB-vriendelijke' bekende hutten (incl. openingstijden, tarieven etc.) in Zuid DE en AU om vervolgens idd middels GPSies of andere sites routes te kunnen plotten tussen de verschillende hutten. En uiteraard maken we gebruik van topo-kaarten.

Wat betreft de prijs was ik verbaasd dat er geen 'service' bestaat voor enkel het vervoer van bagage. Ik hoef niet per sé op de allergoedkoopste wijze te biken maar de grootste obstacles en prijsopdrijvers bij een huttentocht (gids en bagagevervoer) is tegenwoordig voor het grootste deel al opgelost door gebruik te maken van Edge's. Aangezien de prijs van de hutten in verhouding klein is. Daarnaast is met bagage rijden direct een grote investering op fietscomfort.

Anyway, ik zal de MyMaps delen zodra deze klaar is... Bedankt voor alle reacties!!
SchuringaSander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 juli 2017, 13:18
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29

Ervaring met fietsen in de bergen is een must, als je echt helemaal alleen gaat... als nieuweling zou ik op safe spelen en aan georganiseerd denken, met of zonder gids.
Yes! Helemaal mee eens.. Gelukkig 20 jaar berg fiets ervaring. Maar wellicht interessant voor anderen om huttentochten (in GPX) te delen. Heeft iemand wel eens de Chamonix - Zermatt route gereden? http://www.ridethealps.com/holidays/cha ... o-zermatt/" onclick="window.open(this.href);return false;
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

Leuke topic om te volgen!
Zelf goeie ervaring met vasa (zonder gids) en ja, ook ik wil graag tzt selfsupported de alpen/dolomieten in.
Op vimeo zijn genoeg filmpjes te vinden over high-altitude bikepacking.

De route van Chamonix naar Zermatt oftewel de Haute-Route heeft ene Barry Godin gedaan en heeft 'r een leuk filmpje over gemaakt.
https://vimeo.com/183731533" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

-- goeie reis --
Laatst gewijzigd door bert l. op do 6 juli 2017, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Wat een bangmakerij.. de beste man fietst al 20 jaar in de bergen!
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

+1, wordt wel erg spannend gemaakt...

On topic, wij hebben een paar jaar geleden deze gebruikt:
http://www.mountainbike-tours.eu/41x20x0.xhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Was weliswaar een transalp maar wel zelf gepland dus geen standaard pakket. Wellicht een mailtje waard.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

DuReal schreef:Wat een bangmakerij.. de beste man fietst al 20 jaar in de bergen!
Waar staat dat in het verhaal van TS?
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

SchuringaSander schreef: Yes! Helemaal mee eens.. Gelukkig 20 jaar berg fiets ervaring. Maar wellicht interessant voor anderen om huttentochten (in GPX) te delen. Heeft iemand wel eens de Chamonix - Zermatt route gereden? http://www.ridethealps.com/holidays/cha ... o-zermatt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesonyourown
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 6 juli 2017, 15:49

Op http://www.bikepacking.com" onclick="window.open(this.href);return false; staat in ieder geval een gpx + verdere info over onverharde tochten door o.a. berglandschappen. Geloof ook de Tour du Montblanc. Heb nu al drie tochten van deze site gereden, allen goede gpx trails en prima zelfstandig te rijden (mits je wel een beetje oplet wat je meeneemt aan bagage...schone kledij is overrated)
Plaats reactie