Specialized 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De Epic staat op de site idd.
Vind de kleuren de laatste jaren wel minder geworden, zeker een andere ontwerper daar voor in dienst.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien kan TS van het kopje 'Specialized 2018' maken.

Want deze is ook erg interessant:
Afbeelding

https://www.bikerumor.com/2017/07/01/20 ... ore-165274" onclick="window.open(this.href);return false;

Lichtgewicht aluminium frame, vrijwel zeker dus betere eigenschappen dan de goedkopere (en keiharde) carbon frames. En betaalbaarder. Daar bovenop nog een mooi, klassiek uiterlijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En om nog even terug te komen op de Epic:
https://www.bikerumor.com/2017/07/01/cl ... ore-165225" onclick="window.open(this.href);return false;

Toont maar weer wat een ongelofelijke $%^&* (slimme jongens :roll: ) de heren in Morgan Hill zijn. Natuurlijk willen ze concurrenten buiten spel zetten en zelf zoveel mogelijk verdienen. En onder het motto 'lichter, stijver' (wat waarschijnlijk wel klopt) hebben ze nu dus de Brain(-leiding) in de yoke geïntegreerd. De jongens bij onder andere BikeYoke mogen weer aan de gang.

Flauw? Tja, valt genoeg vóór in te brengen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef:Misschien kan TS van het kopje 'Specialized 2018' maken.

Want deze is ook erg interessant:
Afbeelding

https://www.bikerumor.com/2017/07/01/20 ... ore-165274" onclick="window.open(this.href);return false;

Lichtgewicht aluminium frame, vrijwel zeker dus betere eigenschappen dan de goedkopere (en keiharde) carbon frames. En betaalbaarder. Daar bovenop nog een mooi, klassiek uiterlijk.
Nog even wachten en ze stappen weer helemaal over op staal :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
XNZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: do 18 september 2014, 10:57

Dat is wel een strakke machine zo!

Overigens van de week op een Allez S-Works Alu gereden maar dit viel mij echt alles mee qua stijfheid en gewicht. Het kan wel!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef:En onder het motto 'lichter, stijver' (wat waarschijnlijk wel klopt) hebben ze nu dus de Brain(-leiding) in de yoke geïntegreerd.
Niet alleen dat. De yoke en de demper shaft zijn 1 geheel. Zie daar over 10 jaar maar eens een vervangende demper voor te regelen als Specialized weer overgestapt is op een ander demper formaat.

Maar als je een andere yoke wilt, dan wil je ws ook een andere demper zonder brain. Dan is die olie leiding door de yoke niet meer nodig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef:
Lars TB schreef:En onder het motto 'lichter, stijver' (wat waarschijnlijk wel klopt) hebben ze nu dus de Brain(-leiding) in de yoke geïntegreerd.
Niet alleen dat. De yoke en de demper shaft zijn 1 geheel. Zie daar over 10 jaar maar eens een vervangende demper voor te regelen als Specialized weer overgestapt is op een ander demper formaat.

Maar als je een andere yoke wilt, dan wil je ws ook een andere demper zonder brain. Dan is die olie leiding door de yoke niet meer nodig.
Ah, ja, dat is een betere analyse!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
B82S
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: di 1 september 2009, 17:07

Lars TB schreef:Misschien kan TS van het kopje 'Specialized 2018' maken.
:-q
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Lars TB schreef:En om nog even terug te komen op de Epic:
https://www.bikerumor.com/2017/07/01/cl ... ore-165225" onclick="window.open(this.href);return false;

Toont maar weer wat een ongelofelijke $%^&* (slimme jongens :roll: ) de heren in Morgan Hill zijn. Natuurlijk willen ze concurrenten buiten spel zetten en zelf zoveel mogelijk verdienen. En onder het motto 'lichter, stijver' (wat waarschijnlijk wel klopt) hebben ze nu dus de Brain(-leiding) in de yoke geïntegreerd. De jongens bij onder andere BikeYoke mogen weer aan de gang.

Flauw? Tja, valt genoeg vóór in te brengen...
Zeker een beetje flauw aangezien er voor de epic helemaal geen bikeyoke is (van bikeyoke.de tenminste) en de modellen waar ze wel voor zijn (SJ, Enduro en Camber) de afgelopen jaren geen of iig minder modellen met brain zijn verschenen dus je kan net zo goed het tegenovergestelde beweren.

Daar komt nog bij dat je bij Specialized geen frames (of fietsen) zonder demper kan kopen dus die demper verkopen ze toch wel en daar verdienen ze dus toch wel aan, ongeacht of je er nu later een andere demper met bikeyoke op zet of niet. Dan blijft natuurlijk het servicen nog over maar daar verdienen ze relatief weinig aan ten opzichte van het verkopen van nieuwe fietsen. En trouwens, als je een bikeyoke gebruikt doe je dat omdat je een andere demper erop wil en dus ook van de brain (in dit geval) af zou willen waardoor ze, icm met een andere demper, ook voor deze fiets vrij gemakkelijk een yoke moeten kunnen ontwikkelen aangezien er geen leidingemn doorheen hoeven te lopen
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lars TB schreef:Misschien kan TS van het kopje 'Specialized 2018' maken.

Want deze is ook erg interessant:
Afbeelding

https://www.bikerumor.com/2017/07/01/20 ... ore-165274" onclick="window.open(this.href);return false;

Lichtgewicht aluminium frame, vrijwel zeker dus betere eigenschappen dan de goedkopere (en keiharde) carbon frames. En betaalbaarder. Daar bovenop nog een mooi, klassiek uiterlijk.
Hoezo betere eigenschappen dan de goedkopere carbon frames?
En welke goedkope carbon frames bedoel je dan?
Die van de Epic carbon comp is gewoon fact10, niet echt inferieur.

Vond mijn oude Stumpjumper HT carbon comfortabeler dan de alu fietsen die ik heb gehad bijv.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Superstom schreef:
Lars TB schreef:En om nog even terug te komen op de Epic:
https://www.bikerumor.com/2017/07/01/cl ... ore-165225" onclick="window.open(this.href);return false;

Toont maar weer wat een ongelofelijke $%^&* (slimme jongens :roll: ) de heren in Morgan Hill zijn. Natuurlijk willen ze concurrenten buiten spel zetten en zelf zoveel mogelijk verdienen. En onder het motto 'lichter, stijver' (wat waarschijnlijk wel klopt) hebben ze nu dus de Brain(-leiding) in de yoke geïntegreerd. De jongens bij onder andere BikeYoke mogen weer aan de gang.

Flauw? Tja, valt genoeg vóór in te brengen...
Zeker een beetje flauw aangezien er voor de epic helemaal geen bikeyoke is (van bikeyoke.de tenminste) en de modellen waar ze wel voor zijn (SJ, Enduro en Camber) de afgelopen jaren geen of iig minder modellen met brain zijn verschenen dus je kan net zo goed het tegenovergestelde beweren.

Daar komt nog bij dat je bij Specialized geen frames (of fietsen) zonder demper kan kopen dus die demper verkopen ze toch wel en daar verdienen ze dus toch wel aan, ongeacht of je er nu later een andere demper met bikeyoke op zet of niet. Dan blijft natuurlijk het servicen nog over maar daar verdienen ze relatief weinig aan ten opzichte van het verkopen van nieuwe fietsen. En trouwens, als je een bikeyoke gebruikt doe je dat omdat je een andere demper erop wil en dus ook van de brain (in dit geval) af zou willen waardoor ze, icm met een andere demper, ook voor deze fiets vrij gemakkelijk een yoke moeten kunnen ontwikkelen aangezien er geen leidingemn doorheen hoeven te lopen
Nee, klopt dat je bij de Epic meestal de Brain niet wilt veranderen. Maar Specialized heeft een historie van het zo moeilijk mogelijk maken om andere onderdelen te monteren. Afwijkende slag van de demper, kleinere diameter en nog maar net ruimte (zodat er geen standaard demper in past). En dat voeren ze steeds verder door.

Maar dan speelt wel het probleem zoals Zonoskar beschreef en om die reden zijn er volgens mij in de USA wel andere yokes te krijgen voor oudere Epics.


Maar goed, komt er een beetje op neer dat ik er enigszins naast zat en in mijn allergie tegen onuitwisselbaarheid iets te snel gereageerd heb... :-?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef:
Lars TB schreef:Lichtgewicht aluminium frame, vrijwel zeker dus betere eigenschappen dan de goedkopere (en keiharde) carbon frames. En betaalbaarder. Daar bovenop nog een mooi, klassiek uiterlijk.
Hoezo betere eigenschappen dan de goedkopere carbon frames?
En welke goedkope carbon frames bedoel je dan?
Die van de Epic carbon comp is gewoon fact10, niet echt inferieur.

Vond mijn oude Stumpjumper HT carbon comfortabeler dan de alu fietsen die ik heb gehad bijv.

Die Epic Comp Carbon mag dan wel van fact10 gemaakt zijn, het is niet het top frame van toen de S-Works nog van fact10 gemaakt werd. Er is duidelijk meer materiaal gebruikt en minder nauwkeurig gelegd. Daardoor zijn de trillingsdempende eigenschappen stukken minder en ook van enige vering in bijvoorbeeld de achterbrug is geen sprake. Dit 'probleem' geldt overigens niet alleen voor Specialized, maar voor vrijwel alle grote merken inmiddels. De dure modellen zijn 'echt' carbon en hebben de eigenschappen die je zoekt. De goedkope modellen zijn nu echt eenvoudige kopieën en niet meer 'het topmodel van verleden jaar'. Voor dat laatste zijn de verschillen nu te klein geworden en zou een fabrikant zich dus in de vingers snijden.

Als je een echt top aluminium frame gereden hebt, dan begrijp je wat ik bedoel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Wel typisch dat ze het vorige 1x model van een superbeefy liggende achtervork hadden voorzien voor ultieme stijfheid en dat het nu blijkbaar met een dunnere kan dan de vorige 2x. En Scott dan weer een vergelijkbare liggende achtervork met de vorige 1x Epic heeft...

#jeweetutnietmeer....
carbon bike, titanium collarbone...
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Nog helderde analyse Lars:
Mensen die Sworksen kopen hebben over 10 jaar allang een andere Sworks.
:winkie:

Mbt die hydroformed alu tubing, prachtig. Heb in Livigno paar honderd meter op een racert van Specialized gereden. Het is zo logisch dat zo te doen. Wel lijkt een alu fiets gelijk enorm "onder spanning" te staan daar waar carbon meer "klinisch dood" aanvoelt.

Dat Specialized hun merk beschermt door slimmer te zijn dan aftermarket gasten lijkt me logisch en hun goed recht. Maar ik geloof oprecht dat hun zoektocht naar grammen preveleert over "Larsen TB" frustreren. Kijk eens wat ze met die achtervork hebben uitgespookt, draaipunten eruit (dus carbon wat beetje vervormen moet" die yoke moest ook gewoon minimaal met maximaal resultaat.
:-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lars TB schreef:
Die Epic Comp Carbon mag dan wel van fact10 gemaakt zijn, het is niet het top frame van toen de S-Works nog van fact10 gemaakt werd. Er is duidelijk meer materiaal gebruikt en minder nauwkeurig gelegd. Daardoor zijn de trillingsdempende eigenschappen stukken minder en ook van enige vering in bijvoorbeeld de achterbrug is geen sprake. Dit 'probleem' geldt overigens niet alleen voor Specialized, maar voor vrijwel alle grote merken inmiddels. De dure modellen zijn 'echt' carbon en hebben de eigenschappen die je zoekt. De goedkope modellen zijn nu echt eenvoudige kopieën en niet meer 'het topmodel van verleden jaar'. Voor dat laatste zijn de verschillen nu te klein geworden en zou een fabrikant zich dus in de vingers snijden.

Als je een echt top aluminium frame gereden hebt, dan begrijp je wat ik bedoel.
Inside informatie? :)
Bedankt iig voor de uitleg.

Nu maar hopen dat ze bij mijn sworks fact 12 wel hun best hebben gedaan :p

Klopt natuurlijk ook wel je verhaal aangezien er tussen de sworks en de mindere modellen gewoon 300gram verschil zit op alleen het frame.
Plaats reactie