Hoe voor hoogtemeters te trainen update 19 2 2018

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Neem een extra zware fiets als je de lokale heuvels op rijdt. Start onderaan ook zonder snelheid. Hierdoor doe je er noodgedwongen langer over en train je dus langer het omhoog rijden.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
PaganiProductions

Dice Oldskool schreef:Er zijn al genoeg tips gegeven maar ik ben wel nieuwsgierig waarvoor je die hm wil gaan trainen. Ga je op vakantie richting de bergen?
Heb later dit jaar een kaar tochten in Zuid Limburg en wil een beetje goed voor de dag komen.
PaganiProductions

PaneVino schreef:Neem een extra zware fiets als je de lokale heuvels op rijdt. Start onderaan ook zonder snelheid. Hierdoor doe je er noodgedwongen langer over en train je dus langer het omhoog rijden.
Ik weeg zelf nu circa 90 kg denk niet dat ik extra zware fiets nodig heb.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

PaneVino schreef:Neem een extra zware fiets als je de lokale heuvels op rijdt. Start onderaan ook zonder snelheid. Hierdoor doe je er noodgedwongen langer over en train je dus langer het omhoog rijden.
M.a.w monteer je oude kettingslot en standaard weer die je op de Merida had. :-D
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Rayb81 schreef:Kan me haast niet voorstellen dat er daar in Zuid Limburg niet meer hoogtemeters te pakken zijn op de mtb routes, of valt dit echt zo tegen?
je maakt hier eenvoudig ritten van 1000 hoogtemeters of meer...in de link die hij gedeeld heeft staat een rondje dat ie gedaan heeft tussen Valkenburg en Meerssen... daar is zoveel te halen :D :-q
Ook de Windraakroute met alternatieve stukken is 500 - 700 hoogtemeters...en meer is mogelijk.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit is denk ik de meest realistische manier op het te trainen:
Jan Willem schreef:Lange Alpen klim kun je prima simuleren / trainen door een stevige klim op je favoriete rondje desnoods tig keer achter elkaar te nemen.
Een aantal km klimafstand en hm klimmen als doel stellen en gaan met die benen.
Je hebt dan wel die afdalingen als repeterende onderbreking maar dat maakt voor je benen niet uit, gas op de plank naar beneden en weer klimmen etc etc.
Ik denk dat het wel gaat lukken met de klimmetjes in Z Limburg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Routes met meeste hm's in Zuid-L:
Vaste Gulpenroute en vaste Vijlen/Epenroute: zijn elk ongeveer 25km lang met elk >500-550hm.
Oude Voerstreekroute, met GPS, is ongeveer 50km en 1100hm.

Naast/buiten de vaste routes om:
De helling die van Schin op Geul/Keuteberg, via Valkenburg, doorloopt tot aan de wijk Amby, M'tricht, kun je continu op/af fietsen. De vaste Meerssenroute en vaste Valkenburg pakken daar maar een paar trails van mee. Er is heel makkelijk 1000hm aan elkaar vast te knopen in dat gebied. Voor jou al op fietsafstand?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

PaganiProductions schreef:
PaneVino schreef:Neem een extra zware fiets als je de lokale heuvels op rijdt. Start onderaan ook zonder snelheid. Hierdoor doe je er noodgedwongen langer over en train je dus langer het omhoog rijden.
Ik weeg zelf nu circa 90 kg denk niet dat ik extra zware fiets nodig heb.
Ik haak af ...
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ligt er aan waarvoor je traint en hoe je fietst.. ikzelf heb de alpe d'huzes een paar keer gedaan.. 1ste keer gewoon op een XC fully.. je fiets stikt van de versnellingen dus de juiste kadans zoeken en je fietst op je conditie lachend naar boven zonder echt moei te worden of je benen te verbranden.. key hier is dus zorgen dat je conditie hebt.. hier hoef je geen hoogte meters voor te hebben om te trainen.. de andere 2 keren ben ik op de bmx en downhill fiets gegaan.. dit is voornamelijk op kracht want je kan niet zitten op die fietsen.. hiervoor ben ik XC gaan doen op een freeride/dh fiets.. zadel omlaag en lekker de beentjes verbranden.. en na een tijdje went dat vanzelf.. ook hier geen hoogte meters voor nodig om te trainen..

gewoon zorgen dat je conditie hebt en je beentjes wat gewent zijn en dan maken die hoogte meters niet zo veel uit.. beetje techniek beheersen is daarin tegen wel prettig mocht je op de mtb naar het buitenland gaan.. :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
PaganiProductions

Vandaag de eerst keer 3.32 uur op fiets gereden niet erg snel omdat het erg modderig is
https://www.sports-tracker.com/workout/ ... 07ddf81f31" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik alle tijd zit ik minimaal 2x per week op de fiets meestal 3 of 4 keer per week.
2 x keer per week een uur in de avond en andere ritten minimaal 3 uur per rit.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
PaganiProductions

kingjoop schreef:ligt er aan waarvoor je traint en hoe je fietst.. ikzelf heb de alpe d'huzes een paar keer gedaan.. 1ste keer gewoon op een XC fully.. je fiets stikt van de versnellingen dus de juiste kadans zoeken en je fietst op je conditie lachend naar boven zonder echt moei te worden of je benen te verbranden.. key hier is dus zorgen dat je conditie hebt.. hier hoef je geen hoogte meters voor te hebben om te trainen.. de andere 2 keren ben ik op de bmx en downhill fiets gegaan.. dit is voornamelijk op kracht want je kan niet zitten op die fietsen.. hiervoor ben ik XC gaan doen op een freeride/dh fiets.. zadel omlaag en lekker de beentjes verbranden.. en na een tijdje went dat vanzelf.. ook hier geen hoogte meters voor nodig om te trainen..

gewoon zorgen dat je conditie hebt en je beentjes wat gewent zijn en dan maken die hoogte meters niet zo veel uit.. beetje techniek beheersen is daarin tegen wel prettig mocht je op de mtb naar het buitenland gaan.. :-q
Als vind dat genoeg ben en genoeg ervaring ga ik zeker naar het buitenland.
PaganiProductions

Wil dit jaar ergens gaan traien
1 x 2 keer per week minimaal een vlakke rit van minimaal 1.10 uur max 1.30 uur zo hard als het gaat een soort van duurtraining
En dan 1 x 2 per week een langere riten met meer hoogte meters bij een langzamer tempo maar evengoed redelijk wat meer interval achting training
Is dit een zinvolle manier training word ik hier op de duur beter van?
En dan een week max 4 keer op en volgende max 3 keer?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Probeer nou niet alles ineens te doen. Wat wil je trainen, hoogtemeters? Dan kun je net zo goed je lokale rondjes wat vaker rijden, zodat je vanzelf aan duurtraining én daarmee hms komt. En wat bedoel je eigenlijk met 1x2 per week? Eén keer per twee weken, of twee keer per week?

Je kunt om te beginnen dat laatste doen, doordeweeks een korte intense training, en in het weekend een langere duurtraining op rustig tempo (of andersom). Kilometers maken, dat is dan het doel.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
PaganiProductions

Kapitein Iglo schreef:Probeer nou niet alles ineens te doen. Wat wil je trainen, hoogtemeters? Dan kun je net zo goed je lokale rondjes wat vaker rijden - als anderhalf uur nu jouw idee van een duurtraining is, valt er ook daar nog wel wat te winnen.

En wat bedoel je eigenlijk met 1x2 per week? Eén keer per twee weken, of twee keer per week?

Je kunt om te beginnen dat laatste doen, doordeweeks een korte intense training, en in het weekend een langere duurtraining op rustig tempo (of andersom). Kilometers maken, dat is dan het doel.
dit is een oud topic
Dus in feite ben nu goed bezig met mijn training.
Wil een beetje alles gaan training heb nog een paar doelen doe ik wil halen.
Minimaal 17 km per gemiddeld gaan halen minimaal en wil ritten van ongeveer 70 km gaan doen dit minimaal 60 km.
En een betere technische rijder gaan worden zat mijn doelen.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op ma 19 februari 2018, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie