Specialized19 schreef:Ik heb eerder ook al eens gereageerd op een soortgelijk draadje. Wilde het eigenlijk niet doen maar kan het toch niet laten...
Leven en laten leven. Je moet gewoon rekening met elkaar houden. Asocialen heb je overal, met of zonder trapondersteuning. In andere landen is het al veel minder een discussie. Typische discussie in dit landje vol azijnpissers, dumpertgluurders en geenstijlfetisjisten. Het weer is hier tegenwoordig ook al fantastisch dus zoeken we andere topics om over te zeiken.
Deze discussie is absoluut niet tegen de TS gericht, maar het gaat over het apparaat waar hij hij op rijdt. Degene die een paar dagen voor TS een berichtje over een e-mtb plaatste werd nog geheel genegeerd. Dat kan ook gewoon natuurlijk.
In andere landen hebben ze of meer ruimte. Of is de hele discussie nog aan de gang of je überhaupt wel mag mountainbiken op de leuke paadjes. In Nederland is het gewoon vol en worden tegenwoordig paden aangelegd speciaal voor mountainbikes. Vaak met veel moeite op bestuurlijk niveau. Die paden liggen er niet voor e-mtb's.
Wat mij betreft gaat deze hele discussie niet over trail-manners. Dat spreekt voor zich. En er zijn er genoeg die zich er nu ook niet aan houden.
Alleen maakt de e-mtb de speciaal aangelegde paden toegankelijk voor een veel grotere groep. En op de apparaten zoals die TS heeft gepost ga je daar ook nog eens heel anders mee rijden. Ik ben niet tegen e-mtb's, zeker niet om gezondsheidredenen - zoals anderen aangeven zal ook bij mij uiteindelijk er iets met ondersteuning komen als ik echt niet meer zonder rond kan komen - en een beperkt aantal is prima te behappen. Net als een aantal snelle wedstrijdrijders en een paar bochtenfanaten op freeridefietsen prima te behappen is.
Maar ik val nu in herhaling: de e-mtb is een andere sport. De aangelegde mountainbikeparcoursen kunnen teveel van dit soort apparaten niet aan. Je kunt dit niet vergelijken met het buitenland, dit gaat om hier. Het snelheidsverschil wordt veel meer benadrukt omdat er veel meer mensen veel sneller gaan rijden. Die willen ook niet om de haverklap in de remmen, dat neemt gewoon de lol weg. Zelfs als ze de allerbeste intentie hebben om zich te gedragen zullen er maar weinig zijn die dat onder die omstandigheden lukt. Om die reden gaan beide groepen op een gegeven moment gewoon niet meer bij elkaar op het parcours passen. Daarnaast hebben de parcoursen gewoon extra te lijden onder deze fietsen. De vering maakt de fiets stukken capabeler, je hebt meer grip, je gaat dus harder door de bocht. Je kunt met lompere banden rijden om nog meer grip in de bochten te hebben. Nog eens extra slijtage dus. En ga zo maar door...