Nieuwe Giant Full E+1.5 Pro (yamaha PW-X)

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jandeman schreef:Ik ken genoeg downhillers die met een lift naar boven gaan. Mag dat niet..of heb je dan minder plezier?
Dat is een andere sport die op een andere plek beoefend wordt.



Mijn enige 'probleem' met e-mts's is de plek waar ze hun sport beoefenen: op een mountainbikeparcours. Ik heb ook geen probleem met motorcrossers. Of met kleiduifschutters. Met hockeyers. Zolang ze niet hun sport op een mountainbikeparcours beoefenen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op het moment dat er een lift op de Amerongse berg wordt geplaats mag wat mij betreft de route open voor E-bikes. Zoals eerder en elders al gezegd: als uplift op schotterpaden is een e-bike prima, vooral omdat op de smallere trails bergaf de motor niet voor een groot snelheidsverschil zorgt. Op zowel Zeist als Hoge Ginkel ben ik al een keer door een E-biker met gebrek aan controle het pad afgeduwd omdat deze bergop me in de binnenbocht wilde inhalen. Maar goed, ik vermoed dat de fabrikanten teveel geld aan ebikes kunnen verdienen en we vanuit de overheid ook weinig duidelijkheid mogen verwachten. Wellicht dat de terreinbeheerders uiteindelijk nog hierin iets kunnen beteken. (Die hebben per slot van rekening ook het bos afgesloten voor gemotoriseerd verkeer)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Meegs schreef:Godskanonne wat een stelletje azijnzeikers zijn jullie.
Zoiets dus.

leven en laten leven mensen. Een E-bike gaat niet harder dan een gemiddelde XC-racer en als je het over 'gevaar' en 'irritatie' kan hebben is het heel persoonlijk wie er dan gevaarlijker is... de racende boscrosser of de genietende e-biker.

Dus, tot die tijd is er geen reden tot een ban van welke biker dan ook. Die emoties zijn heel begrijpelijk bij nieuwe ontwikkelingen op de bospaden, maar zijn zeker niet altijd terecht.

Maar echt 'Nieuws' is het niet. 'Show your stuff' ook niet echt, maar de marge is in de Loungebar ruimer dan bij Nieuws, dus daar maar heen. Waarvan akte.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

Thanks voor het verplaatsen en het aanbrengen van de nuance :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou d'r geen nee tegen zeggen, hij ziet er ook beter uit dan menig concurrent.
Ga ervan uit dat ik over enkele jaren wellicht ook een e-mtb aanschaf, wanneer precies hangt af van hoe goed het nog gaat op een gewone mtb en hoe goed het gaat met het sparen voor zo'n apparaat ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

N.B

Even een update over de accu.
Gisteren nog een tocht van 40 Km gereden op de "ACTIVE " stand. Een stand hoger dan de TOUR.
En na 40 KM nog steeds 30 % power in de accu !!. Dat is een stuk beter dan met mijn eerste rit. Misschien was dat omdat de accu voor het eerst ontladen was en heeft dat de prestatie`s doen verbeteren.
Ziet er een stuk beter uit in ieder geval. :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Accu moeten altijd even loskomen, net als discussies.
Hoewel ik vrees dat ik ooit ook zo n ding zal aanschaffen, zie ik ze nu liever niet.
En dat heeft niets met een ontkenningsfase te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pashley 24Mhz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 11 augustus 2006, 19:36

Mijn enduro EMTB is de beste investering voor mijn levenskwaliteit/ genieten van de laatste jaren, en dat is wat telt.
Leven en laten leven. :-q
Fly like a butterfly, sting like a bee
matigefietser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 20:44
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Wicked DJ schreef:
Meegs schreef:Godskanonne wat een stelletje azijnzeikers zijn jullie.
Zoiets dus.

leven en laten leven mensen. Een E-bike gaat niet harder dan een gemiddelde XC-racer en als je het over 'gevaar' en 'irritatie' kan hebben is het heel persoonlijk wie er dan gevaarlijker is... de racende boscrosser of de genietende e-biker.
Inderdaad, al die gefrustreerden op de routes die (vooral beginners) angst aanjagen met hun 9kg carbon 29-er en denken de nieuwe Bart Brentjes te zijn doen ook niet veel voor de sfeer op de paden.

Het is al een paar keer gemeld, maar het valt me nu weer op dat er wel erg negatief op een aantal topics wordt gereageerd hier. Laatst ook nog bij het stukje over https inloggen werd de TS erg negatief benaderd en nu weer hier...
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Ik heb eerder ook al eens gereageerd op een soortgelijk draadje. Wilde het eigenlijk niet doen maar kan het toch niet laten... :roll:
Leven en laten leven. Je moet gewoon rekening met elkaar houden. Asocialen heb je overal, met of zonder trapondersteuning. In andere landen is het al veel minder een discussie. Typische discussie in dit landje vol azijnpissers, dumpertgluurders en geenstijlfetisjisten. Het weer is hier tegenwoordig ook al fantastisch dus zoeken we andere topics om over te zeiken. Wegens ziekte 3 jaar op een eMTB gereden en zit nu zonder fiets. In het begin legde ik netjes uit waarom ik op een eMTB reed wanneer ik er weer eens op een agressieve manier op aangesproken werd. Later zei ik uit baldadigheid dat ik gewoon aartslui ben. :evil:
Veel pret op de trails! :-q (met of zonder ondersteuning :winkie: )
Ps. leuke review!
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Specialized19 schreef:Ik heb eerder ook al eens gereageerd op een soortgelijk draadje. Wilde het eigenlijk niet doen maar kan het toch niet laten... :roll:
Leven en laten leven. Je moet gewoon rekening met elkaar houden. Asocialen heb je overal, met of zonder trapondersteuning. In andere landen is het al veel minder een discussie. Typische discussie in dit landje vol azijnpissers, dumpertgluurders en geenstijlfetisjisten. Het weer is hier tegenwoordig ook al fantastisch dus zoeken we andere topics om over te zeiken.
Deze discussie is absoluut niet tegen de TS gericht, maar het gaat over het apparaat waar hij hij op rijdt. Degene die een paar dagen voor TS een berichtje over een e-mtb plaatste werd nog geheel genegeerd. Dat kan ook gewoon natuurlijk. :winkie:

In andere landen hebben ze of meer ruimte. Of is de hele discussie nog aan de gang of je überhaupt wel mag mountainbiken op de leuke paadjes. In Nederland is het gewoon vol en worden tegenwoordig paden aangelegd speciaal voor mountainbikes. Vaak met veel moeite op bestuurlijk niveau. Die paden liggen er niet voor e-mtb's.

Wat mij betreft gaat deze hele discussie niet over trail-manners. Dat spreekt voor zich. En er zijn er genoeg die zich er nu ook niet aan houden.
Alleen maakt de e-mtb de speciaal aangelegde paden toegankelijk voor een veel grotere groep. En op de apparaten zoals die TS heeft gepost ga je daar ook nog eens heel anders mee rijden. Ik ben niet tegen e-mtb's, zeker niet om gezondsheidredenen - zoals anderen aangeven zal ook bij mij uiteindelijk er iets met ondersteuning komen als ik echt niet meer zonder rond kan komen - en een beperkt aantal is prima te behappen. Net als een aantal snelle wedstrijdrijders en een paar bochtenfanaten op freeridefietsen prima te behappen is.

Maar ik val nu in herhaling: de e-mtb is een andere sport. De aangelegde mountainbikeparcoursen kunnen teveel van dit soort apparaten niet aan. Je kunt dit niet vergelijken met het buitenland, dit gaat om hier. Het snelheidsverschil wordt veel meer benadrukt omdat er veel meer mensen veel sneller gaan rijden. Die willen ook niet om de haverklap in de remmen, dat neemt gewoon de lol weg. Zelfs als ze de allerbeste intentie hebben om zich te gedragen zullen er maar weinig zijn die dat onder die omstandigheden lukt. Om die reden gaan beide groepen op een gegeven moment gewoon niet meer bij elkaar op het parcours passen. Daarnaast hebben de parcoursen gewoon extra te lijden onder deze fietsen. De vering maakt de fiets stukken capabeler, je hebt meer grip, je gaat dus harder door de bocht. Je kunt met lompere banden rijden om nog meer grip in de bochten te hebben. Nog eens extra slijtage dus. En ga zo maar door...

:((
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Waar baseer jij die wijsheid op?
Hoezo zijn bijvoorbeeld die nieuwe routes op de Utrechtse heuvelrug alleen voor MTB's zonder ondersteuning? Staat dat op het bordje bij de start van de routes? Heb je met de beheerders gesproken? Of met de trailbouwers (ik wel)? Heb je onderzoek gedaan naar welke en hoeveel fietsen een route aan kan? Hebben ze meer te lijden met eMTB's? Ik geloof er helemaal niks van. Het gaat denk ik (maar geen onderzoek gedaan) meer om de skils van de berijder dan waar die op zit. Of wanneer je gaat fietsen op een trail die zeik nat is.
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Specialized19 schreef:Waar baseer jij die wijsheid op?
Hoezo zijn bijvoorbeeld die nieuwe routes op de Utrechtse heuvelrug alleen voor MTB's zonder ondersteuning? Staat dat op het bordje bij de start van de routes? Heb je met de beheerders gesproken? Of met de trailbouwers (ik wel)? Heb je onderzoek gedaan naar welke en hoeveel fietsen een route aan kan? Hebben ze meer te lijden met eMTB's? Ik geloof er helemaal niks van. Het gaat denk ik (maar geen onderzoek gedaan) meer om de skils van de berijder dan waar die op zit. Of wanneer je gaat fietsen op een trail die zeik nat is.
Uhm, gewoon weten wat die apparaten kunnen. Niet 'geloven' dus... :roll:


En wat er met de ondergrond gebeurt als je zulk soort apparaten overheen gaat is duidelijk. Daar hoef je geen (ontkennende?) trailbouwer voor te spreken, dat kun je zelf constateren.


En dan kun je uren gaan ouwehoeren met de 'beheerders' (van bijvoorbeeld de UHR), die dingen zijn niet te verbieden en er zullen dus geen borden komen. Dat weet ik ook. Maar dat neemt niet weg dat het wel een probleem is/gaat worden. En dat wat besef op zijn plaats is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

@ Specialezed19
Denk dat ik mij hier wel bij kan aansluiten.
Een E-mtb krijgt geen ondersteuning meer boven de 25 km p/Uur. En de ondersteuning is van dien aard dat de trail er niet onder heeft te lijden..althans het is mij niet opgevallen. Hou gewoon rekening met elkaar. Das niet zo moeilijk toch? En vooral zoals Specialized zegt.. Kijk wat de trail kan hebben.. en gebruik je skills om de trail zo goed mogelijk te berijden. Ik ben een MTB fanaat...de E-mtb is bijzaak voor mij.. de natuur en de trails zijn hoofdzaak. Die combi maakt het de mooiste sport die er is.

En dat een Emtb niet op een "gewone" trail zou kunnen en mogen rijden??
Zou echt niet weten waarom..
Er zijn snellere rijders zonder....
En daar gaat het toch niet om.



@Lars
Meer grip betekend juist dat de trail heel blijft. Je gaat pas schade rijden als je grip verliest en dus gaat glijden. En vooral verkeerd remmen maakt de trail kapot.
Ik heb het idee dat je van alles aanneemt maar de logica en de feiten kloppen gewoon niet.
Hoe dan ook..lijkt het me wenselijk dat we samen door een (deur)bocht kunnen.
Denk dat dat de insteek moet zijn..
En Lars, vergeet de aanname dat mensen E-bike`s aanschaffen om sneller te zijn..
Daar gaat het al mis om elkaar te begrijpen. !

Maar misschien vraag ik teveel aan iemand die "(mountain-)bike extremist" als handtekening heeft.

Zag laatst een stel waar 1 een E-mtb had en de ander niet..
Ze konden nu wel samen een mooie tocht rijden.
Dat was best mooi .
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het overgrote deel van mijn ontmoetingen met ebikers op de Heuvelrug waren negatief omdat deze aanmerkelijk harder reden dan alle andere bikers en zich daar weinig van aantrokken. De door voorstanders zo vaak aangehaalde bikers met een beperking kom ik nauwelijks tegen. Maar goed, ik vermoed dat deze discussie snel genoeg beslist wordt op het moment dat een verhuurder groepen van 20 met ebikes de routes op gaat sturen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie