gekraak of kraken tijdens kracht zetten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Heerlijk als een fiets behoorlijk veel geluid maakt, filmpje maken inclusief geluid, wellicht kan je het geluid nog wat accentueren....dan nodig je je vrouw uit om het filmpje te kijken/beluisteren en geeft haar aan dat het onverantwoord is om met zo'n fiets de afdalingen in te schieten... hopsakeeeee...en op naar de bikestore voor een nieuwe bike!!

geintjuh (of toch niet).

vergeet niet dat je bij een fully de scharnierpunten af en toe moet vetten/aandraaien. (daar kwam het bij mijn epic fsr vandaan)
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
niterider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 23 augustus 2014, 02:39
Mijn mountainbike: Geen bling bling, maar zoef zoef de haas.

kermit schreef:Een jaar lang met een tik?
Dan had ik de fiets tot de laatste schroef gedemonteerd en volgens het boekje weer in elkaar gezet. Niet weg te krijgen? Dan ging de fiets eruit...

No way dat ik een jaar lang met een fiets rijd die ik niet stil krijg :)

wat ik heb gedaan.

-nwe BB(Shimano saint)
-nwe pedalen(Shimano saint)
-nwe ketting( xt)
-nwe cassette(xt 770)
-nwe Kettingbladen(blackspire super pro)
-bladboutjes ingevet en schoon.
-Hope pro 2 body gecheckt/schoon/spelingvrij.(body is circa 1000km max..)
-snelspanner schoon en ook ingevet!
-derriepad ingevet/schoon.
-derries uitgelijnt en lopen vrij;schakelen perfect.

-Het enige wat niet vervangen is zijn de Raceface deus cranks.wel schoongemaakt , splines schoon en ingevet.Cranks 40nm gelockt. cranks hebben abosuluut geen speling.

-

Ik zit te denken nog? Kunnen bladboutjes speling geven en tikken?

Kan hem weg weggooien,maar er zit bijna voor 400,-- euro parts op. Dus vandaar doorgereden met dat getikzooi.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De snelspanner vh achterwiel klemt niet goed?
Weet niet welke er nu op zit, maar probeer eens een Shimano snelspanner.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
niterider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 23 augustus 2014, 02:39
Mijn mountainbike: Geen bling bling, maar zoef zoef de haas.

@Mario070 --

-Ik heb het nagekeken; ik het Dt aero ' platte' spaken , slijten niet inelkaar. Spanning is niet voelbaar slecht.

@ThaSingletrackmastah

-Ik heb de spanner verwisseld ooit met een nwe versie. Shimano merk. Geen effect tik blijft.

Denk dat ik alle schroefdraden ga schoonmaken een keer.
niterider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 23 augustus 2014, 02:39
Mijn mountainbike: Geen bling bling, maar zoef zoef de haas.

Godzijdank.. Het getik is weg.

Als alles nieuw is en als de schroefdraden niet goed schoon zijn tikt het ook, bij mij het geval.

Schroefdraden van BB, pedalen, splines schoongemaakt, Shimano saints (flats)moet je meer dan de 10nm kracht vastzetten ook heb ik gemerkt.

Hoef hem gelukkig niet weg te gooien.:)
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Bij mij zat het m in de Body..
fmb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: za 2 mei 2009, 17:49
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc (2011)
Contacteer:

niterider schreef:Godzijdank.. Het getik is weg.
...
:-q
Ik ben ook een keer lang aan het zoeken geweest. Zal hem uiteindelijk in de snelspanners / quick release naaf. Frame op contactpunten goed schoongemaakt, naaf goed schoongemaakt (ook de veertjes) en weer ingevet. Daarna was de tik weg.
MaartenF
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 3 november 2013, 22:11
Mijn mountainbike: Trek Supercaliber 9.8 2021 (XX1/AXS/Duke)

Ik heb ooit na een eindeloze zoektocht naar een kraak de oplossing gevonden die ik nooit had verwacht.. een kraak bij allen krachtzetten en dus bij een torsie in het frame zat hem bij mij in het opnieuw invetten van het draadeinde van de achteras. Herinnering aan mezelf: niet eerst bb vervangen, blad opnieuw ingevet, pedalen schoongemaakt. Begin met de as in te vetten!
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

De mijne kraakt nog steeds!
BB30 lagers vervangen.
Cassette met ketting is reeds vervangen, body was iets ingesleten (zie foto vorige pagina) ergens op internet de nietjes oplossing gezien en deze toegepast. Dit mocht ook niet baten. Spaken nogmaals gescheiden en waar de spaken in de naaf zitten heb ik olie in laten lopen.
Velg is er al meerdere malen uit geweest en de X12 as al meerdere malen ingevet.

Het blijft apart wanneer ik een paar uur op het parcours fiets dat het minder wordt.

Ik denk toch dat ik hem maar naar de LBS breng of er moet iemand in de buurt van Alkmaar zin hebben om er met mij naar te kijken.
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Fiets kraakt niet meer, helaas weet ik nu wat exact niet wat de oorzaak was. Ik heb smeermiddel gesmeerd op de spaken waar ze in de naaf zitten. Aan het begin van een tocht kraakte de fiets nog licht en nu is het over. Ik hou jullie op de hoogte mocht het weer terug komen.
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Misschien nog een tip,

Had op zowel mijn racefiets als mtb getik, kraak. etc. beiden pressfit bracket lagers.
de lagers/cup had ik met vet en later montagevet in het frame gemonteerd. dan is het kraken even weg.
ik krijg het idee dat vet er juist voor zorgt dat het lager of cup makkelijk beweegt en kennelijk gaat dit gepaard met geluid.

Heb nu beide cups met locktite in het frame gemonteerd. en bij beiden fietsen is het gekraak volledig verdwenen.
Het lijkt erop dat dit een oplossing kan zijn.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Welk product van locktite gebruik je precies?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Vraag ik me ook af, die cannondale voorschrijft is €50,- per flesje. Vraag me af of 243 ook voldoet. Is wel voor schroefdraad dus ik denk dat met met de opvullingsgraad te maken heeft.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik heb ook al Loctite 243 gebruikt (wel maar 2 druppeltjes), en heb schrik om later de lager los te krijgen.
Plaats reactie