Nieuwe Giant Full E+1.5 Pro (yamaha PW-X)

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

Nieuwe
Giant Full E + 1.5 met de nieuwe Yamaha PW-X Pro motor

Afbeelding

Ik was al in het bezit van de Giant Full E+1 met de Yamaha PW motor, dit was al een feest om mee te rijden.
Mijn inziens is het een kwestie van tijd dat Mountain E-bikes terrein gaan winnen en zullen ze net als de gewone Ebike`s steeds meer in het straat(bos)beeld komen.
Al ik zelf nog een Trek Fuel Ex 9.8 ernaast heb staan want het combineren/afwisselen van deze bikes bevalt me erg goed.
Zeker na een zware rit is het de dag erna fijn om een Ebike te hebben staan.
Het is eigenlijk een andere discipline want het verreist meer stuurwerk en remkunsten om alles eruit te halen.
Vergis je soms niet in de bochtensnelheid die zelf bergop een uitdaging kunnen zijn.


Kortom ik werd al helemaal blij toen ik van Theo Schilder de mogelijkheid kreeg om de nieuwe Giant Full E met de nieuwe PRO motor te proberen.
De PRO motor is de benaming van Giant voor de nieuwe Yamaha PW-X motor die net vers op de markt is gekomen.
Het is nog maar de vraag of Giant dit jaar deze motor in Nederland gaat leveren, al lijkt mij dat straks een kwestie van tijd.
Dus vol verwachting toog ik naar Alkmaar waar de Giant Full E+1.5 op mij stond te wachten.
In eerste instantie zie je weinig verschil dan met het vorige model. Gewoon een hele strakke mooi vorm gegeven E-bike waar je prima mee voor de dag kan komen.
De accu is mooi in het frame weggewerkt en de componenten zijn vooral XT Shimano.
Qua prijs kwaliteit valt er niets op af te dwingen.

Op naar de Utrechtse Heuvelrug.

Zoals gezegd is het rijden op een E-MTB niet nieuw voor mij dus kon ik gelijk van start na wat kleine aanpassingen met zadel en remhandels.
Als eerste valt op dat er 5 standen zijn op het display waaruit je kan kiezen.
ECO-TOUR-ACTIVE-SPORT-POWER.
Ik besluit om in de TOUR te gaan fietsen daar ik toch een rondje van zo`n slordige 43 km ga maken en niet zonder prik wil komen te staan.
De TOUR mode is meer dan voldoende om lekker te kunnen biken en toch nog wat moeten doen om een voldaan gevoel te krijgen.
Het is meer dan voldoende om goed snelheid te maken, klimmen gaat ook prima en in technisch gedeelte kom je ook niets te kort.
Wat een spielerei met deze fiets, ik wordt bij elke kilometer gelukkiger en kijk uit naar wat er nog voor me ligt op de track.

Al in de eerste meters voelt het goed aan.
De nieuwe motor ondersteunt met een trapfrequentie tm 110 RPM (120 in de Power en Sport) terwijl de vorige motor bij 85 RPM het beste resultaat gaf.
Nu voelt het veel natuurlijker aan. De ondersteuning werkt tot zo`n 26 km per uur, dat is wettelijk zo vastgelegd.
Maar omdat je nu met een hogere RPM trapt, merk je bijna niet wanneer de motor stopt met ondersteuning en wanneer hij weer oppakt.
Het Aan/Uit gevoel, bij de vorige versie duidelijk waarneembaar, is nu bijna geheel verdwenen.
Ook het Aan/Uit gevoel bij lagere trapfrequentie en bij opstarten is bijna niet meer waarneembaar.
Dit is een hele grote vooruitgang en maakt het fietsen veel vloeiender op deze nieuwe Bike.
Het komt ook omdat de motor een stuk sneller oppakt , hij reageert beter en efficienter dan zijn voorganger.
De motor is iets kleiner qua afmeting en de reactie tijd is met 1/3 gereduceerd wat een voelbare verbetering geeft.
Dit ook nog met een gewichtsbesparing van 380 gram maakt deze motor met alle kleine verbeteringen, samen EEN grote verbetering.

Vanaf het begin geef ik de Giant Full E de sporen op de Heuvelrug.
Het valt me op dat door het fietsen met hogere cadans ik veel sneller in een goede flow terecht kom en ik moeiteloos het parcours door swing.
De vering staat goed afgesteld en ik hoef me alleen maar op de track te concentreren.
Halverwege ben ik al zo èèn met de bike dat ik zelfs vergeet dat ik op een EBike aan het rijden ben.
En dat is eigenlijk een groot compliment. De motor doet zijn werk, maar niet storend, en dat doet hij nog stil ook.
Halverwege in de speeltuin kijk ik naar de accu en zie dat deze ook ongeveer halverwege is.
Een nadeel vindt ik dat de actieradius altijd te ruim wordt aangegeven. Het klopt bijna nooit.
Als de meter zegt je kan nog 80km fietsen kun je dat bijna halveren.
Waarschijnlijk is die 80km op vlakke weg met wind mee wel haalbaar? Maar goed, dat is niet alleen bij Giant zo, zelfs in auto`s klopt het vaak niet.
In de praktijk kom je er vaak wel achter wat de werkelijke range is die je met bepaalde standen kunt halen.
Ook in de zomer en in de winter heb je andere waardes i.v.m temperatuurswisselingen.

Maar ik raak hem dan ook lekker en de Utrechtse Heuvelrug is best een uitdagend parcours waar hij goed z`n best kan doen.
Ik heb de ronde Amerongen/Leersum gereden a 43.5 KM.
Aan het einde zag ik dat ik nog genoeg over zou houden om de ronde te halen en besloot de laatste 10km op Active te gaan fietsen.
Je merkt dit direct. Nog meer power en ondersteuning !
Laat staan als je de Sport of Power stand gebruikt.
Denk dat ik deze laatste standen alleen zal gebruiken indien nodig bij klimmen of bij een zwaar gedeelte want aan de TOUR en ACTIVE heb je meer dan genoeg.
In de ACTIVE moest de krachtbron ineens ook erg zijn best doen want de laatste km `s waren over de Ginkelduin erg zwaar, er lag erg veel mul en los zand.
Zelfs met de ondersteuning moest ik soms afstappen.
Dit zorgde toch voor een behoorlijke aanslag op de accu en uiteindelijk kwam ik terug met nog maar 6% prik in de accu.
De actieradius van de accu is nog een klein puntje wat bij Ebike`s verbeterd kan worden.
De techniek is zich nog steeds aan het verbeteren dus dat komt wel goed.
En ach…ik ben eigenlijk nog nooit in de problemen gekomen met deze of met mijn vorige Full E.
Je kan ook altijd op de ECO stand terug schakelen als het wat te snel gaat en op deze manier de actieradius vergroten.
Op de ECO is ook voldoende ondersteuning om goed mee te biken en om thuis mee te komen.

:)
Wat een ervaring was het om hiermee te mogen fietsen !
Ik denk dat Giant met deze motor nu een mooie voorsprong heeft waar het nog wel even op kan teren.
Tot zover mijn rondje op de nieuwe Giant Full E+1.5 met de nieuwe PRO motor

Grtz Jan

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jandeman op wo 7 juni 2017, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nog los van mijn persoonlijke mening dat E-bikes niet thuishoren op MTB routes en ook geen SYS op dit forum dus staat je mooie verhaal erg op de verkeerde plek. Daar hebben we Show your stuff voor!
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

niks gezegd....
Laatst gewijzigd door veentje op wo 7 juni 2017, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

veentje schreef:Kom je wel gelijk hoog in de ranking met strava, lekker makkelijk
Dat heb ik weer teruggezet..
want dan pas je de rit aan bij Ebike en dan ben je weer uit de ranking.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

veentje schreef:Kom je wel gelijk hoog in de ranking met strava, lekker makkelijk
lekker belangrijk... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

baron062 schreef:Nog los van mijn persoonlijke mening dat E-bikes niet thuishoren op MTB routes en ook geen SYS op dit forum dus staat je mooie verhaal erg op de verkeerde plek. Daar hebben we Show your stuff voor!
Hallo baron,
Het was een testrit op nieuwe fiets.. niet de mijne
Denk dat dit de eerste PRO versie in NL is op dit moment, dus dacht ik bij "nieuws" te behoren.
En ik respecteer je mening..zeker. Er zullen nog vele discussie`s volgen hieromtrent.
Zeker in de niet te vermijden toekomst.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ik zie e-mountainbikes echt als een alternatief voor mensen die WEL graag met hun vrienden het bos in willen gaan maar door allerlei redenen niet meer KUNNEN.

Maar als e-mountainbikes ingezet gaan worden voor LUIE mensen die, net zoals veel jeugd, het gebruiken als een brommer en dan in het bos ook nog eens langs komen vliegen op snelheden die ze niet onder controle hebben dan ben ik geen voorstander.

TS hierboven hint zelf al naar een of andere dongel EN laat trots zien dat ie nu 8e algemeen staat op Strava. Daardoor valt ie wat mij betreft in de 2e categorie hierboven.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

jandeman schreef:
veentje schreef:Kom je wel gelijk hoog in de ranking met strava, lekker makkelijk

Hi Veentje
Dat heb ik natuurlijk weer teruggezet..
want dan pas je de rit aan in Strava en maak er Ebike van...
en dan ben je weer uit de ranking. ! :)
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

doezel schreef:Ik zie e-mountainbikes echt als een alternatief voor mensen die WEL graag met hun vrienden het bos in willen gaan maar door allerlei redenen niet meer KUNNEN.

Maar als e-mountainbikes ingezet gaan worden voor LUIE mensen die, net zoals veel jeugd, het gebruiken als een brommer en dan in het bos ook nog eens langs komen vliegen op snelheden die ze niet onder controle hebben dan ben ik geen voorstander.

TS hierboven hint zelf al naar een of andere dongel EN laat trots zien dat ie nu 8e algemeen staat op Strava. Daardoor valt ie wat mij betreft in de 2e categorie hierboven.
Hoi Doezel,
Deze is gereden zonder dongel ! Zit er ook niet op ! En inderdaad er zijn redenen vaak persoonlijke om een Ebike te gaan rijden.
Dit kan o.a met leeftijd enof gezondheid te maken hebben. En of met vrienden mee te kunnen als het niet meer lukt.
Zoals je zegt zijn er genoeg redenen om wel met E te rijden en toch goed bezig te zijn.
Ik liet een foto van Strava zien om mijn rit te laten zien. Dat 8e algemeen zal me een worst zijn...dat is er alweer af.
Maar ik denk dat ik de foto maar verwijder en de verwijzing naar de dongel. Zit er niet op en ook niet relevant.
Ik ben wel eens uitgescholden...maar als je niet weet waarom iemand een Ebike heeft...kun je mss beter respect hebben en blij zijn
dat mensen zo nog de natuur in kunnen gaan en genieten van onze sport. Al is het MET ondersteuning.
Laatst gewijzigd door jandeman op do 8 juni 2017, 08:20, 2 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Gezien het feit dat je ook een normale mtb heb lijk jij dit ding alleen te gebruiken om ala een crossmotor door de bossen te raggen. Dat lijkt mij geen goede zaak.

Ik denk ook dat we dit artikeltje kunnen aanmerken als SPAM.
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

baron062 schreef:Gezien het feit dat je ook een normale mtb heb lijk jij dit ding alleen te gebruiken om ala een crossmotor door de bossen te raggen. Dat lijkt mij geen goede zaak.

Ik denk ook dat we dit artikeltje kunnen aanmerken als SPAM.

Dacht mijn enthousiasme zo te kunnen delen. Maar als niet gewenst?
Dan haal ik het wel weer weg.
Laatst gewijzigd door jandeman op do 8 juni 2017, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Ik ben zelf geen voorstander van elektrische fietsen, maar kan het wel waarderen dat iemand met een mogelijke beperking op deze manier beweegt. Voor in de bergen lijkt me dit een goed apparaat om met minder conditie boven te komen. :-D

Misschien is het mogelijk om op het forum een apart stukje in te richten om de ervaringen met elektrische bikes te delen.

Dan is het ook duidelijker terug te vinden voor belangstellenden.

En als je het niets vind, dan lees je het niet, en hoef je er ook niet op te reageren toch? :D

Groet Patrick

PS: Wel een leuke review om te lezen :-q
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Haal het maar weer weg inderdaad.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Patrick-NH schreef:Misschien is het mogelijk om op het forum een apart stukje in te richten om de ervaringen met elektrische bikes te delen.

Dan is het ook duidelijker terug te vinden voor belangstellenden.
Misschien een apart forum...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef:
Patrick-NH schreef:Misschien is het mogelijk om op het forum een apart stukje in te richten om de ervaringen met elektrische bikes te delen.

Dan is het ook duidelijker terug te vinden voor belangstellenden.
Misschien een apart forum...
+1
Plaats reactie