gekraak of kraken tijdens kracht zetten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Ik heb een nieuw setje BB30 lagers besteld en een gelijk maar een nieuw voorblad. Het gekraak is echt goed te voelen in de achterbrug. Maar de lagers van de cranck klinken ook niet al te fris meer.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Ze klinken nu wat rauw. Maar tikken niet zoals in veel YouTube filmpjes. Maar ik vermoed niet dat daar het gekraak vandaan komt.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

BB30
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Afbeelding
Afbeelding

https://youtu.be/EMgber_jngo" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijwaards geen gekraak of getik.


De volgende video is op het kleinste blad voor grootste blad achter en achterrem iets ingeknepen. Dit geluid heb ik het dus over. Kan het ook in de lagers van de Achterbrug (pivot) zitten? Zo veel kracht zette ik niet op de trappers.

https://youtu.be/_8GqZuyh3QE" onclick="window.open(this.href);return false;
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Cassette? lagers achternaaf??
Je hebt de wiellagers, en de 'cassette' lagers, ik gok op de laatste...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

TaurineR schreef:Cassette? lagers achternaaf??
Je hebt de wiellagers, en de 'cassette' lagers, ik gok op de laatste...
Lagers achternaaf hoor je wel iets grommen net als de crank lagers. Te horen met schroevendraaier.
De hub lagers heb ik nog niet gecontroleerd. Misschien dat ik die gelijk vervang met de hub.
Mario070 schreef:Dit is duidelijk zeg...Close up foto's, uitgebreid gefilmd :-q
Maar staat de bovenste derailleur wiel in iedere versnelling precies onder de geschakelde versnelling...(zo klinkt het)
Je bb30 maakt behoorlijk geluid...maar knarst niet... :-D :wink:
Ik heb tijdens het fietsen aan de afstelschroef van de shifters gedraait, dit gaf geen verschil. Al hang ik de fiets op, knijp ik de rem in en ga trappen "met de hand" heb ik geen gekraak. Dus ik denk niet dat het de derailleur is.
Mario070 schreef:Ohhja kun je je cassette bewegen....dan pak je het grootste blad vast en dan links / rechts of boven / onder bewegen...dan heb je te grote speling op je vrijloop (freehub body)
Ik kan de cassette iets "kantelen" speling is niet te filmpen of vast te leggen. Omhoog en omlaag en zijwaarts geen speling.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Volgens je uitleg gok steeds nog op de hub lagers, heb het zelf ook voorgehad.
Op gevoel is het bijna onmerkbaar, maar als ik alles openmaakte vielen de kogeltjes op de grond!...
Tijdens het rijden komen er grote krachten op, en je weet met die dingen nooit waar het geluid vandaan komt.
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Afbeelding

Zo ziet de hub er uit, de lagers draaien nog mooi rond. De hub heb ik gedemonteerd en de lagers gecheckt. Er zat wel aardig wat zand tussen borgveer en moer. De achterkant zag er nog keurig uit. En ingevet.

Als ik volgens onderstaande foto kracht zet hoor ik niets.
Afbeelding ik heb het op alle bladen geprobeerd en nergens gekraak of getik.

Dan zal de cassette toch niet de oorzaak zijn denk ik.

Het zou mooi zijn als ik ff een andere velg kan proberen.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Scalpelhhw schreef:Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en heb eigenlijk gelijk een vraag.

Ik heb een Cannondale scalpel fully uit 2013 en daar zit een vervelende kraak in.

Ik heb nieuwe derailleurwieltjes geplaatst (deze waren versleten). Ketting zoals gewoonlijk gereinigd en ingevet met ssquirt dry lube. Dag er na ketting afgenomen en rondje Rondje Schoorl gereden. Daarna weer gereinigd en ketting behandeld. De rit daarna heeft de fiets last van een kraak bij het aanzetten.

Wat ik tot nu toe allemaal heb gedaan en gecheckt:
Ketting gewisseld (rij met 2 kettingen).
Voor- en achterderailleur fijner afgesteld.
Alles gereinigd.
Steekas gereinigd ingevet en vastgezet met 20nm.
Cassette gereinigd, de body van de cassette is iets ingeslagen maar dat valt mee vergeleken met hier boven. Ik zal binnenkort een foto plaatsen.
De steun van de derailleur gedemonteerd schoongemaakt en ligt ingevet.
Spaken gecontroleerd en van elkaar gescheiden met dun karton. Het lijkt een beetje op dat geluid.

Meetrappen zonder al te veel kracht is geen kraken. Fietsen in de grootste 6 achterbladen veroorzaakt het kraken. Zowel op het met de ketting op de kleine en grote voor blad. Het geluid is vooral te horen bij de cassette en as. En duidelijk voelbaar op de bovenste buis van de achterbrug boven de ketting. Langzaam fietsen met remmen aangeknepen is het ook duidelijk hoorbaar. Ook al kom ik van het zadel af kraakt het. Bij de cranck is het stil.

XTR derailleur
Stans notube ZTR arch ex velgen
BB30 cranck
Sram voor derailleur en voorbladen.
Demonteer je pedalen een keer en maak die goed schoon
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Plaats reactie