Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

kuijtje.nl schreef:
klaast schreef:Excuses voor de onduidelijkheid. Volgens mij bedoel ik dezelfde bordjes als SenV2312. Ik had het over het stukje hei net na het ecoduct over de A50. Met die stalen bruggetjes. Als je het pad na de hei volgt in noordelijke richting staan er bij een zijpad paaltjes. Daarmee maak je dus een lusje en kom je weer uit bij de A50 en dat stukje hei.
Klopt! Die bordjes staan er een paar maanden. Geen idee wat de gedachte van Natuurmonumenten daarbij is. Ik ben bezig om de bewegwijzering op orde te krijgen en daar hoort dit stukje ook bij. Maar natuurmonumenten is niet de snelste in reageren.
Ze zijn goed bezig bij Natuurmonumenten! Een beetje verandering op deze route is van harte welkom
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Gisteren de route gereden. Beide lussen was het zoeken naar de bordjes of ze stonden er niet. Erg jammer wat een goede markering is de basis van een MTB route. Meerdere keren terug moeten fietsen of onderweg zoeken op kaart of we nog goed zaten.
Verschillende plekken staan paaltjes in het hoge gras of naast/onder struiken.
Veruit het leukste stuk vonden we na kasteel Doorwerth linksaf, de klim naar boven gevolgd door de nieuwe singeltracks. Overigens bij dat punt linksaf geen paaltje kunnen vinden.
Verder veel asfalt en brede paden maar wel in een hele mooie omgeving.
Ook vreemd dat een aanrij route zelfde kleur heeft t.o.v. de route zelf. Zo kwamen we bijvoorbeeld uit bij hotel Bilderberg.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

RalfHorst schreef:Gisteren de route gereden. Beide lussen was het zoeken naar de bordjes of ze stonden er niet. Erg jammer wat een goede markering is de basis van een MTB route. Meerdere keren terug moeten fietsen of onderweg zoeken op kaart of we nog goed zaten.
Verschillende plekken staan paaltjes in het hoge gras of naast/onder struiken.
Veruit het leukste stuk vonden we na kasteel Doorwerth linksaf, de klim naar boven gevolgd door de nieuwe singeltracks. Overigens bij dat punt linksaf geen paaltje kunnen vinden.
Verder veel asfalt en brede paden maar wel in een hele mooie omgeving.
Ook vreemd dat een aanrij route zelfde kleur heeft t.o.v. de route zelf. Zo kwamen we bijvoorbeeld uit bij hotel Bilderberg.
Helaas moet ik je gelijk geven op de slechte staat van de bewegwijzering. Maar daar komt verandering in. De zuidelijke lus heb ik in kaart gebracht en heb al de palen en bordjes van 2 van de 4 grondeigenaren. Besprekingen met de andere 2 volgen deze week. Ik verwacht volgende week al het eerste gedeelte (van Heelsum tot Utrechtseweg Oosterbeek) te voorzien van de ontbrekende palen/bordjes. Dan zal ik ook gelijk snoeien daar waar nodig :-)

We zijn nu met een aantal vrijwilligers (MTB Zuid Veluwe, https://www.facebook.com/MTBZuidVeluwe/) de route meer aan het onderhouden en bijhouden en werken aan een update van de route om meer uit het gebied te halen.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Super je inspanningen! Een goede bewegwijzering geeft een stuk meer aantrekkingskracht/fietsplezier.
Nog een aandachtspuntje, op de nieuwe singeltrack volgens mij redelijk aan het einde zit een afwatering rechts van het pad. Terwijl je daar ruim(er) de bocht uit komt en dus in/richting het gat komt. Lijkt mij handig die naar de andere kant van het pad te verplaatsen om ongelukken te voorkomen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Berichtje van FB, 29 juni:

De afdeling 'bewegwijzering' heeft z'n best gedaan. Met dank aan de paaltjes en bordjes van Staatsbosbeheer Veluwe , Geldersch Landschap & Kasteelen, De Veluwe - Natuurmonumenten en Gemeente Renkum hebben we vandaag in ieder geval een gedeelte van de MTB route Renkum/Oosterbeek van de nodige bewegwijzering kunnen voorzien.
Met de goede hulp van [vrijwilligers] is het gedeelte van Staatsbosbeheer en Geldersch Landschap & Kasteelen be-paalt. Nu nog wat ontbrekende bordjes schroeven.
Later gaan we de rest van de zuidelijke route be-palen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

RalfHorst schreef: Veruit het leukste stuk vonden we na kasteel Doorwerth linksaf, de klim naar boven gevolgd door de nieuwe singeltracks. Overigens bij dat punt linksaf geen paaltje kunnen vinden.
Die staat er inmiddels (weer)
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Afgelopen zondag- ochtend vroeg weer de Oosterbeek route gereden, was ruim een jaar geleden dat ik hem helemaal heb gereden.

Ik wil de vrijwilligers bij deze hartelijk danken voor een prachtige route! :-q :-q Het nieuwe stuk bij de Duno met de kombochten naar beneden is geweldig, ik heb geen buitenland ervaring dus mijn enige vergelijk zijn de plaatselijke trails….. Samen met het dubbele 8- je bij Papendal, de "afdaling" bij Wolfheze, langs de snelweg, en "de muur" zijn dit leuke, voor mij uitdagende en speelse stukjes.

Het mooie van het nieuwe stuk zijn niet alleen de kombochten, smalle doorgangetjes en het hoogteverschil maar ook dat dit stuk weinig of niet bewandeld wordt en wandelaars en bikers dus mooi gescheiden blijven. Ik heb ook de indruk dat de aanpassing bij de Duno wat meer mooie stukjes van het gebied laat zien.

De muur heb ik als laatste gepakt, phoe!! Was steiler dan ik in mij herinner en meer losse stenen, 2 jaar geleden nog regelmatig met de SS 29" (34x 18) omhoog gereden, ik denk dat me dat nu niet meer lukt :-{

De modder en het ontbreken van een paar bordjes mochten de pret niet drukken, ik kende de route al redelijk dus als ik een bordje miste reed is de route zoals ik hem ken.

Vraagje, is het bij de A50 nabij het viaduct bij Heelsum, als je onder de snelweg vandaan komt, de bedoeling dat je de verharde weg verlaat door in de bocht steil omhoog te gaan? Dat stukje heb ik volgens mij gemist omdat je verderop via een halfverharde afdaling weer "onderlangs"uitkomt, om vervolgens een stukje verder weer omhoog te gaan naar het Duno "plateau".

Voorlopig ben ik op deze route te vinden!!

Nogmaals dank!

Groeten Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

maanfruit schreef: Vraagje, is het bij de A50 nabij het viaduct bij Heelsum, als je onder de snelweg vandaan komt, de bedoeling dat je de verharde weg verlaat door in de bocht steil omhoog te gaan? Dat stukje heb ik volgens mij gemist omdat je verderop via een halfverharde afdaling weer "onderlangs"uitkomt, om vervolgens een stukje verder weer omhoog te gaan naar het Duno "plateau".
nee, je moet na het viaduct op de verharde weg blijven (direct na viaduct maakt de weg een bocht naar links en dan weer naar rechts) en vervolgens linksaf de Boersberg op over het asfalt. Overigens ga ik zelf wel altijd steil omhoog, maar dat is niet de route. We hebben onlangs na het viaduct een bordje neergezet wat naar rechts wijst, wellicht heb je die over 't hoofd gezien.

Je hebt overigens wel meer gemist als je over het asfalt bent doorgereden tot de klim naar het Duno plateau! De route loopt officieel links omhoog over asfalt naar de Boersberg, bovenop de Boersberg scherp rechts het fietspad op en dan door de bossen langs de manege naar de Holleweg. Pas dan ben je weer onderaan om weer naar het Duno plateau te klimmen.

Als je wel de steile klim neemt die je bedoelt, kom je uiteindelijk ook op de Boersberg uit waar je de route ook kan oppakken aan de overkant van de Boersberg-weg.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Bedankt Bram :-q

Nu je het zegt, dat stuk bovenop de Boersberg heb ik overgeslagen! Ik was dat stuk alweer vergeten.

En ja, die steile klim bij het viaduct wordt standaard onderdeel van de route die ik ga rijden, mooi stuk :winkie:

Groeten,

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Elders werd gevraagd naar de staat van de route: best nat, de nieuwe afdaling vanaf Duno is prut helaas.
Bebording is zoals hierboven genoemd wel aangepakt maar ik zag nog steeds wat paaltjes zonder bordje, ik ga daar even achteraan.
Ik denk trouwens dat je nergens in NL nu droog rond komt dus lekker gaan fietsen. Rustig aan op de nieuwe afdaling die kan nog niet zoveel hebben.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Bram87 schreef:Elders werd gevraagd naar de staat van de route: best nat, de nieuwe afdaling vanaf Duno is prut helaas.
Bebording is zoals hierboven genoemd wel aangepakt maar ik zag nog steeds wat paaltjes zonder bordje, ik ga daar even achteraan.
Ik denk trouwens dat je nergens in NL nu droog rond komt dus lekker gaan fietsen. Rustig aan op de nieuwe afdaling die kan nog niet zoveel hebben.
Zijn er eigenlijk nog verdere planning voor aanpassing/uitbreiding? Ik verhuis in het najaar van Nijmegen naar Doorwerth, dus zal wat vaker hier mijn rondjes maken. Op een vrije zaterdag help ik ook graag een schepje mee, dus mochten er plannen zijn dan hoor ik het graag.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik begreep dat de focus van de club die zich ontfermt over Oosterbeek voorlopig bij Ede/Lunteren gaat liggen, zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 10&t=91938" onclick="window.open(this.href);return false;

Nieuwe paden rondom Oosterbeek en Doorwerth zie ik de komende jaren dus niet zo snel gebeuren, maar wat bebording en noodzakelijk onderhoud wordt wle opgepakt; als je FB hebt moet je even kijken op MTB Zuid-Veluwe en anders mij even PB-en dan koppel ik je weer aan degene die het daar regelt.

Maar rond Doorwerth kun je je prima vermaken, zeker als 'local' straks. Gebied is uitdagend, alleen de vaste route helaas niet echt.
Ook Lunteren en Rheden liggen in de buurt, iets voorbij Wageningen heb je Rhenen al enzenz.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Er is een klein stukje in Hoog Oorsprong (tussen Van der Molenallee en Utrechtseweg) afgesloten ivm omgevallen bomen. Het is het pad vlak voor het 'fast right-left' segment.

Daarnaast is de 'nieuwe' Duno trail echt om te huilen zo nat, terwijl de rest van de route kurkdroog is. Heel erg jammer want dit is anders toch wel het mooiste stuk van de route...
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Bram87 schreef:Er is een klein stukje in Hoog Oorsprong (tussen Van der Molenallee en Utrechtseweg) afgesloten ivm omgevallen bomen. Het is het pad vlak voor het 'fast right-left' segment.

Daarnaast is de 'nieuwe' Duno trail echt om te huilen zo nat, terwijl de rest van de route kurkdroog is. Heel erg jammer want dit is anders toch wel het mooiste stuk van de route...
Dat het nieuwe stukje Duno nat is, is zeker. En dat blijft ook nog wel even zo. Dat stuk ligt er nog geen jaar en heeft zeker 2 jaar nodig om in te klinken en de water afvoer goed te krijgen. Helaas is dit stuk niet aangelegd conform hoe trailbouw normaal plaatsvindt. Daardoor hebben we wat meer werk om de afwatering goed te krijgen. Binnenkort zal ik weer een klusdag organiseren om de volgende stap te maken met de Duno trail.

Wat de bordjes betreft, die komen er ook binnenkort op. Ik heb van de Gemeente Renkum al het nodige liggen. Van Staatsbosbeheer krijg ik ze (hopelijk) binnenkort.

En dat alle aandacht aan de nieuwe route Ede wordt besteedt is niet waar. Druk met de voorbereidingen dat wel. Maar nog niet zo ver dat er gegraven wordt.
Onderwater zijn we druk bezig om de Gemeente Renkum en de landeigenaren zo ver te krijgen dat de huidige route naar een hoger niveau getild wordt. Maar zover als in Ede zijn we inderdaad nog niet en duurt het zeker nog een jaar voordat we aan de plannen van een nieuwe/aangepaste route kunnen werken. Al kan ik wel verklappen dat de landeigenaren/beheerders zeer positief zijn met de ontwikkelingen (zoals op Duno) en de ideeën die we hebben.

Voor de laatste ontwikkelingen, klusdagen en ander nieuws... hou inderdaad de Facebook site 'MTB Zuid Veluwe' in de gaten.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Mooimooi, bedankt voor de update. Het was geen kritiek, meer een veronderstelling (focus op Ede). En ook de natte Duno trail is natuurlijk niet aan de bouwers te wijten. Ik zal de laatste zijn die kritiek levert op een door vrijwilligers gebouwde trail op een gratis route :) (behalve de met veel bombarie aangekondigde 'MTB route' in Berkel van 1 km lang)
Goed om te horen dat de gesprekken lopen!
Plaats reactie