(Tune) tubelesstape probleem

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Gorilla tape plakt meestal wel goed in velgen waar normaal tubeless tape niet goed blijft zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels lijkt het opgelost. Het achterwiel leek al dicht na het vervangen van de Tune-tape door die van Schwalbe. Nu heb ik ook het voorwiel goed volgens mij.

De Schwalbe tape is 29mm breed, de velgen zijn 28,5mm inwendig. Doordat de tape echter "door het gootje" moet haal je met die 29mm toch net niet helemaal die 28,5mm van velgrand tot velgrand... er blijft een klein randje van het velgbed onbedekt, ongeveer 1~1,5mm. Ik heb nu de tape eerst helemaal rondgeplakt, aansluitend op de ene velgrand. Aangekomen bij het begin nog een keer de velg rond, maar nu tegen de andere velgrand aansluitend.
Voordat ik ging plakken heb ik nog wat wasbenzine door de spaakgaten laten lopen om eventuele olieresten weg te spoelen (uiteraard ruim de tijd gegeven om te drogen).

Dit lijkt te werken. Beide wielen even flink geschud en gedraaid en het gesis hield al snel op :-D
En nu staan ze op zolder. Zal straks nog eens checken of er nog geen drukverlies is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

FWIW, ik heb ook Tune tape gekocht omdat die goedkoop was bij Bike24. Nul problemen mee gehad in Edge 28 velgen.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mij is de boel gewoon dichtgebleven na bovenstaande post. Dat is dus wel met Schwalbe tape.

Ik vermoed dat het probleem toch vooral zat in het feit dat de tape nèt niet aansloot van rand tot rand, en dus niet zozeer in de Tune tape an sich. Twee keer rond, één keer tegen de ene velgrand aan en de tweede keer tegen de andere rand aan is waarschijnlijk de oplossing geweest.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matigefietser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 20:44
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ik heb de laatste keer isolatie tape gebruikt (wat je voor het isoleren van electra-draad kan gebruiken) en werkte perfect. Is de goot wat te smal dan iets harder trekken en de tape wordt smaller. Goedkoop en tot nu toe (alweer bijna half jaar) duurzaam.

Zoiets https://www.conrad.nl/nl/3m-scotch-supe ... &WT.srch=1
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik heb ductape op maat gesneden en die in de velg gelegd. De truc is inderdaad wat te brede tape te nemen zodat hij mooi aansluit.
Plaats reactie