Biketips in Eifel (Daun)?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Begin juni, binnen enkele weken dus, ga ik met een vriend enkele dagen biken in de Eifel. We logeren in de buurt van Daun, redelijk centraal dus.

Op internet zijn wel tracks te vinden, maar het is soms lastig om het kaf van het koren te scheiden. Hoe meer singletracks, hoe beter. Maar dat is op een GPX natuurlijk niet altijd duidelijk.

Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die er al geweest zijn. Wat hebben jullie gereden en hoe is dat bevallen? Heb je tips of aanraders?

Zoals gezegd: we logeren in de buurt van Daun, maar voor mooie tracks willen we best wel wat rijden!

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

+1
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Ik ben er anderhalve week terug geweest. Het leukste vond ik het Lieserpfad, verder heb ik niet echt mooie stukken gevonden. Het Lieserpfad staat duidelijk aangegeven met de volgende bordjes (alleen de pijltjes zijn bij snelle afdalingen nogal klein):
Afbeelding

De aangegeven MTB paden zijn veelal brede zandwegen met dom klim en daalwerk.
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Rouge baste schreef:Het leukste vond ik het Lieserpfad, verder heb ik niet echt mooie stukken gevonden.
Dank je wel, het Lieserpfad staat al op onze lijst!

Hopelijk zijn er bikers die me nog mooie stukken kunnen aanraden. We beschikken beide over een Garmin, dus een GPX volgen is geen probleem.
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Rouge baste schreef: De aangegeven MTB paden zijn veelal brede zandwegen met dom klim en daalwerk.

Het Lieserpfad is daar in tegen op bepaalde stukken errug smal....
En let wel, het is een wandelpad waarop gebiked mag worden, dus echt geen racebaan.
beter scheef erin dan recht ernaast
Brambobeers
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 1 januari 2017, 14:28

Ga ik onthouden, begin juni hebben wij bij Roompot in Kronenburger een huisje gehuurd
KUNK
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 10 oktober 2005, 22:41
Mijn mountainbike: Scott Scale 900RC
Contacteer:

https://connect.garmin.com/modern/activity/1351069303" onclick="window.open(this.href);return false;

De Vulcanbike
Fortune favors the brave!
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Rouge baste schreef:Ik ben er anderhalve week terug geweest. Het leukste vond ik het Lieserpfad, verder heb ik niet echt mooie stukken gevonden. Het Lieserpfad staat duidelijk aangegeven met de volgende bordjes (alleen de pijltjes zijn bij snelle afdalingen nogal klein):
Afbeelding

De aangegeven MTB paden zijn veelal brede zandwegen met dom klim en daalwerk.
De Eifelsteig is ook echt wel de moeite waard. Het Lieserpfad volgt voor een gedeelte ook de Eifelsteig en volgens mij zeer vergelijkbaar. Ze zijn in ieder geval een stuk leuker en uitdagender dan de aangegeven MTB paden. Volledig met je eens dat het brede paden met dom klim- en daalwerk zijn.
Jelle73 schreef:
Rouge baste schreef: De aangegeven MTB paden zijn veelal brede zandwegen met dom klim en daalwerk.
Het Lieserpfad is daar in tegen op bepaalde stukken errug smal....
En let wel, het is een wandelpad waarop gebiked mag worden, dus echt geen racebaan.
Maar breed genoeg voor een MTB :)
Het is inderdaad een wandelpad, maar het is er niet erg druk (ben er afgelopen zaterdag geweest bij mooi weer). Geen last gehad van wandelaars (of nog belangrijker: wandelaars hebben geen last gehad van ons). Overigens zijn wandelende Duitsers erg aardig tegen MTB'ers. Ze vinden het zelfs wel leuk en knap dat je zo'n pad fietst. Maar misschien is dat ook zo omdat er niet zo heel veel bikers zijn. Als ze tijdens het wandelen elke paar minuten een groep MTB'ers tegenkomen, zal dat wel anders zijn...
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

De zaterdag is in de meeste gevallen ook rustiger dan de zondag vwb wandelaars
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

bike park om de hoek .. eigenlijk meer een trail park .. dus best aardig !
Gebruikersavatar
azjen
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 08:37
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL 29-er

Heeft iemand dan ook mooie strava "verslagen" van de LieserPfad avonturen?
Gebruikersavatar
azjen
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 08:37
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL 29-er

Mooi weer gehad in Vulkan Eifel. Dat scheelt volgens mij wel in zwaarte en technische eisen die worden gesteld.
Any way een zeer mooie omgeving met veel verschillende ondergrond soorten. Ben er ook wel achter dat je van alleen maar single trails rijden ook een beetje simpel wordt.(onder voorbehoud :-) ) Op het Lieserpfad zuidelijk van Manderscheid kwamen we redelijk wat wandelaars tegen verder is daar ook niet alles te fietsen. Als je zegt dat je dat wel doet, ben je of niet lekker of je doet iets bij het red bull team. Op zich wel aanrader hoor! En hoewel vaker wordt vermeld dat er ook veel shotter paden zijn; ja dat klopt. Maar wel in een heel mooie omgeving.
:-)

zaterdag: Mooie tocht
https://www.strava.com/activities/1902171421

zondag: verbindingsstuk over de weg was ruk (vanwege tijd zo gelaten)
https://www.strava.com/activities/1904202950

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Rond Daun is niet zoveel te doen naast het Lieserpfad, hoewel een uitstapje naar het Koulshore bike parkje bij Trettscheid nog wel grappig is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zie de fotos niet...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spoedy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 27 mei 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Canyon Lux Hobbelpaard
Contacteer:

azjen schreef: vr 19 oktober 2018, 10:38 Mooi weer gehad in Vulkan Eifel. Dat scheelt volgens mij wel in zwaarte en technische eisen die worden gesteld.
Any way een zeer mooie omgeving met veel verschillende ondergrond soorten. Ben er ook wel achter dat je van alleen maar single trails rijden ook een beetje simpel wordt.(onder voorbehoud :-) ) Op het Lieserpfad zuidelijk van Manderscheid kwamen we redelijk wat wandelaars tegen verder is daar ook niet alles te fietsen. Als je zegt dat je dat wel doet, ben je of niet lekker of je doet iets bij het red bull team. Op zich wel aanrader hoor! En hoewel vaker wordt vermeld dat er ook veel shotter paden zijn; ja dat klopt. Maar wel in een heel mooie omgeving.
:-)

zaterdag: Mooie tocht
https://www.strava.com/activities/1902171421

zondag: verbindingsstuk over de weg was ruk (vanwege tijd zo gelaten)
https://www.strava.com/activities/1904202950
.....
He Aschwin,

Ik heb even naar je track gekeken vanuit Daun, lijkt een mooi ritje voor ons :P

Maar zijn de vaste MTB routes dus niet zo leuk voor de ervaren mountainbiker? omdat dit wss vaak 2,5mtr paden zijn, en wij ook echte singletracks zoeken.
http://www.bikespot.nl/3/eifel/16/vulkaneifel/
Rouge baste schreef: ma 8 mei 2017, 09:28 Ik ben er anderhalve week terug geweest. Het leukste vond ik het Lieserpfad, verder heb ik niet echt mooie stukken gevonden. Het Lieserpfad staat duidelijk aangegeven met de volgende bordjes (alleen de pijltjes zijn bij snelle afdalingen nogal klein):

De aangegeven MTB paden zijn veelal brede zandwegen met dom klim en daalwerk.

We hebben/hadden ons op gegeven voor de VulkanBike-Marathon 2020 (www.vulkan.bike) voor een funtijd, maar ik verwacht dat dit niet doorgaat door een pandemie...

onze opties: zoek een oude track op strava van andere jaren van die marathon? en we zoeken nog tracks voor de andere 2dgn.
Proud member of http://www.ATBBikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ][ boompje... ][ MOVIE ATBBikers.nl ][ Samen biken in Brabant ][ Volg ons
Plaats reactie