Uit het artikel
>>In dit gebied gebeuren regelmatig ongevallen met mountainbikers en wielrenners.
Als we dit topic combineren met de klachten over remknippen uit de andere Heuvelrug topics dan:
- kunnen veel mtb-ers niet fietsen en i.i.g. geen bochten nemen
- vallen ze daardoor "regelmatig"
- zijn Nederlanders niet zelfredzaam meer (met sleutelbeen breuk in bos blijven zitten )
- kunnen hulptroepen slachtoffers niet vinden door verkeerd gebruik van verschillende coordinatie systemen
Hoe gaan we hier reageren na de eerste dode?
Mountainbiker komt ongelukkig ten val - de beelden
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10859
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Er vallen in het gebied ook regelmatig wandelaars, ruiters en paarden.
Bij ernstige incidenten doen we na afloop een incident-analyse. Bij het ongeval hierboven bleek het te gaan om een Duitse bezoeker die op de fiets hartklachten kreeg en ten gevolge daarvan ten val kwam. Hij is uiteindelijk in de ambu (met alarmlichten uit) voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht.
de slotzin 'er gebeuren...' komt voor rekening van de fotograferende ambulance-chaser. Hij had ook kunnen schrijven dat er in het gebied regelmatig mensen zijn met hartklachten.
We zijn in Nederland bezig risico's zo veel mogelijk uit te bannen. Risk Free bestaat niet.
Bij ernstige incidenten doen we na afloop een incident-analyse. Bij het ongeval hierboven bleek het te gaan om een Duitse bezoeker die op de fiets hartklachten kreeg en ten gevolge daarvan ten val kwam. Hij is uiteindelijk in de ambu (met alarmlichten uit) voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht.
de slotzin 'er gebeuren...' komt voor rekening van de fotograferende ambulance-chaser. Hij had ook kunnen schrijven dat er in het gebied regelmatig mensen zijn met hartklachten.
We zijn in Nederland bezig risico's zo veel mogelijk uit te bannen. Risk Free bestaat niet.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 579
- Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy
Persoonlijk vind ik dit echt een hele rare zaak. Ik werk regelmatig met diverse coördinaatsystemen in gis en dit snel converteren met een stukje software mag echt geen probleem zijn. Bij wijze van spreken zou de meldkamer deze site zelfs kunnen gebruiken om een adres of coordinaat in RD of WGS te vinden... BAG is trouwens gewoon RD.Willem12 schreef:Uit het artikel
- kunnen hulptroepen slachtoffers niet vinden door verkeerd gebruik van verschillende coordinatie systemen
Dat de huidige software hiertoe niet instaat is, is tamelijk frapant...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Inderdaad, tamelijk frapant.
Je kan er volgens mij niet van uitgaan dat een slachtoffer of de omstanders in zo'n geval even hun gps omzetten op RD, of even de site raadplegen om zelf de coördinaten om te rekenen.
Iemand die getraind is om in dit soort situaties rustig te blijven kan dat vanachter zijn/haar bureau veel beter, dus ik denk dat daar de sleutel ligt.
Ik wil hier ook niet zeggen dat we alle risico's moeten afdekken (of de schuld elders neer moeten leggen!).
We gaan zelf het bos in, we rijden zelf tegen die boom, we smakken zelf tegen de grond.
Niemand heeft ons gedwongen om zulke capriolen uit te halen.
Maar als er een hulpverleningsapparaat is met helicopters, 4WD's enz, dan zouden die toch niet mogen struikelen over deze spraakverwarring ???
Je kan er volgens mij niet van uitgaan dat een slachtoffer of de omstanders in zo'n geval even hun gps omzetten op RD, of even de site raadplegen om zelf de coördinaten om te rekenen.
Iemand die getraind is om in dit soort situaties rustig te blijven kan dat vanachter zijn/haar bureau veel beter, dus ik denk dat daar de sleutel ligt.
Ik wil hier ook niet zeggen dat we alle risico's moeten afdekken (of de schuld elders neer moeten leggen!).
We gaan zelf het bos in, we rijden zelf tegen die boom, we smakken zelf tegen de grond.
Niemand heeft ons gedwongen om zulke capriolen uit te halen.
Maar als er een hulpverleningsapparaat is met helicopters, 4WD's enz, dan zouden die toch niet mogen struikelen over deze spraakverwarring ???
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
- Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
- Contacteer:
tsm,
waarom niet standaard je gps op nl grid ? easy...
En ambulances navigeren weer met Tomtom achtige apparaten, moet je eens proberen coordinaten in te voeren... dus vandaar de tip van Bert was handig, zend 1 man naar een huis in de buurt (als je die weet )
waarom niet standaard je gps op nl grid ? easy...
En ambulances navigeren weer met Tomtom achtige apparaten, moet je eens proberen coordinaten in te voeren... dus vandaar de tip van Bert was handig, zend 1 man naar een huis in de buurt (als je die weet )
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10859
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Het probleem zit maar ten dele in de techniek. De ambulance-dienst is een bedrijf, de budgetten komen via MinVWS en de zorgverzekeraars. De brandweer zijn vrijwilligers, hun budgetten komen via de Veiligheidsregio en het Ministerie van BZK (Binnenlandse zaken en koloniën).
Het navigatieprobleem moet in 2019 opgelost zijn. GMS (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%AFn ... er_Systeem) moet dan ook vervangen worden.
Had ik samenwerking al als knelpunt genoemd?
Het navigatieprobleem moet in 2019 opgelost zijn. GMS (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%AFn ... er_Systeem) moet dan ook vervangen worden.
Had ik samenwerking al als knelpunt genoemd?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 754
- Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6
http://www.ad.nl/rotterdam/veiligheidss ... ~a32f0db1/" onclick="window.open(this.href);return false;
De meldkamer heeft een overzicht van de alarmbordjes met nummering van het gebied.
Echter de route naar een ongeval is bijna nooit geheel af te leggen met een ambulance. Die laatste decameters zijn juist cruciaal
De meldkamer heeft een overzicht van de alarmbordjes met nummering van het gebied.
Echter de route naar een ongeval is bijna nooit geheel af te leggen met een ambulance. Die laatste decameters zijn juist cruciaal
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Voor mezelf sprekend: als ik een uitgepijlde route ga rijden of in bekend gebied zit heb ik geen gps mee.leov schreef:waarom niet standaard je gps op nl grid ? easy...
Ja, dat zou je dan idd toch kunnen doen om in geval van nood het dichtstbijzijnde huis te kunnen vinden...
Alle risico's uitsluiten is nooit mogelijk en daar moeten we ook niet naar streven. Maar de samenwerking tussen hulpdiensten moet wel optimaal zijn natuurlijk, net als het gebruiken van een en dezelfde standaard als het om navigatie/coördinaten gaat.
Toen ik twee jaar geleden mijn sleutelbeen brak (ergens op de grens van NL/B in Zuid-Limburg) heb ik in een weiland zitten wachten tot TSTM mijn auto opgehaald had. Gelukkig is hij vrij handig in het gebruik van een GPS en enigzins bekend in die hoek door vele mtb-ritten aldaar. Toen nog naar Tilburg en de huisarts/ziekenhuis, waar ik uiteindelijk met een soort van mitella naar huis gestuurd werd.
Maar dat was met een niet pijnlijke breuk, dat "geluk" heb je niet altijd...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- CC-Rider
- Pro Biker
- Berichten: 1463
- Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
- Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5
Toen mijn sleutelbeen op Filthy trails gebroken was is Terunky met ons busje naar de eerste hulp in Goes gereden om foto's te maken. Ik heb er geen pijn aan gehad, maar dat kan anders zijn weet ik uit ervaring.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Ik rijd 99% van de tijd altijd alleen en rijd altijd binnen eigen kunnen ga nooit er overheen en natuurlijk val ik weleens maar gelukkig val ik al stukken minder en mijn skills worden al wat beter
Heb altijd al een smartphone en heb alijd gps aan omdat dat nodig voor sportracker.
Maar er geen aparte app voor erop zitten en aangezien ik vaker ook uit Duitsland zit met de fiets heeft internet op de telefoon dus weining daar heb ik geen abo en het vreet accu.
Heb altijd al een smartphone en heb alijd gps aan omdat dat nodig voor sportracker.
Maar er geen aparte app voor erop zitten en aangezien ik vaker ook uit Duitsland zit met de fiets heeft internet op de telefoon dus weining daar heb ik geen abo en het vreet accu.
-
- All rounder
- Berichten: 92
- Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)
Voor velen gaat vanaf juni het internet vanuit de bundel beschikbaar zijn in het buitenland. Internet heb je overigens niet nodig om te navigeren. Als je van te voren een klein gebied in googlemaps download dan kun je gewoon offline navigeren. Op deze manier kun je prima aangeven in welk gebied je zit. Ze moeten je dan zeker kunnen vinden.
Patrick
Patrick
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Omdat ik mn gps vaak buiten NL gebruikleov schreef:...
waarom niet standaard je gps op nl grid ? easy...
En omdat WGS824 internationaal is.
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn Garmin navigatie in de auto (Nuvi) kan navigeren naar een coordinaat. Mits het aan de weg ligt natuurlijk...leov schreef:En ambulances navigeren weer met Tomtom achtige apparaten, moet je eens proberen coordinaten in te voeren... dus vandaar de tip van Bert was handig, zend 1 man naar een huis in de buurt (als je die weet )
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.