Zoveelste balhoofd lager probleem canyon

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Gisteren kwam ik erachter dat het stuur van mijn Canyon Nerve AL8.9 uit 2015 nogal stroef liep, vandaag eens gekeken en de vork eruit gehaald. Bleek dat het onderste lager van het balhoofd de geest heeft gegeven, de balletjes kwamen mij tegemoet. De lager is er maar half uit, het buitenste deel zit nogal vast, iemand een handige manier om dit eruit te halen. Het is volgens mij een cane creek 40 balhoofd met de onderste lager geïntegreerd in het frame.
Afbeelding
Afbeelding
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Gelukt, het is de eerste keer toch voornamelijk de angst die me dan wat parten speelt. Na voorzichtig tikken met hamer en een lange schroevendraaier kwam die eruit. Zo te zien hoeft een nieuwe lager niet geperst te worden. Is het verstandig die crown ring meteen mee te vervangen?
Hmmm, zit aardig prijsverschil in winkels, bij bike24 zie ik ze staan voor 25 euro met fabrikantcode BAA0006K (op de afbeelding staat op de lager echter AAA0006K wat ook op mijn lager staat), dezelfde lager bij hibike is 15 euro. Ik neem aan dat deze goed is ondanks het verschil in fabrikantcode op de site en op de afbeelding?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als je al meer balhoofd problemen hebt gehad zeg ik verkies een ander merk. (Tip: Voor het verwijderen anneen alhoofd is een speciale tool in de handel).
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Staat helemaal los van Canyon! Alle balhoofdstellen van dit type zijn "wat" onderhoudsgevoeliger...

Zet er onder een Cane Creek 110 in. Boven is een 40 voldoende. De 110 gaat bij mij al meer dan 1 jaar probleemloos mee. Als je de fiets ook bij natte condities gebruikt af en toe schoonmaken en wat nieuw vet erin.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Hier is ie ook te koop;
https://www.bike-components.de/de/Cane- ... ie-p36187/" onclick="window.open(this.href);return false;

maar het klopt dat dit lager vaak stuk gaat bij c. Het helpt als je zo'n lelijk spatbordje aan je voorfork bevestigd, komt er minder zooi bij het lager.
let ook even op de kabels die door het frame lopen, deze hebben bij c de neiging om langzaam door je frame heen te "zagen" hierbij beschadigen de buitenkabels zelf ook.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Wat een voorfork is weet ik niet :lol: :o Vermoedelijk bedoel je een voorvork :lol:

Zoals hierboven al geschreven gaat dit lager niet vaker kapot bij Canyon dan bij andere merken - de constructie is immers hetzelfde - tov van de klassieke lager gaat dit sowieso allemaal veel korter mee. "Vroeger" kon je jaren met een set rijden (mijn oudste klassieke 1 1/8 set is van 1993 en werkt nog steeds prima :D

Wel is het verstandig om een iets hoogwaardiger lager te gebruiken dan de 40 (of voor die € 11,- niet zeuren en gewoon ieder half jaar even een nieuw lager erin zetten - is paar minuten werk..)
StAlTiCa
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik heb de zelfde problemen gehad en ben overgestapt op een hope lager en vorkkroon, dat werkt nu al.een flinke.tijd probleemloos... E.e.a. Heeft een iets hogere bouw waardoor ik met spacers onder / boven mijn stuurpen heb zitten kloten, maar nu alles ok.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

owwwwk schreef:Wat een voorfork is weet ik niet :lol: :o Vermoedelijk bedoel je een voorvork :lol:
tja, zat ik net een stukje op pinkbike te lezen; fork, eng-nl.

Waar waar gaat het nu om, ts heeft van mij een goed? advies gekregen toch? :bier:
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Luc151 schreef:Hier is ie ook te koop;
https://www.bike-components.de/de/Cane- ... ie-p36187/" onclick="window.open(this.href);return false;

maar het klopt dat dit lager vaak stuk gaat bij c. Het helpt als je zo'n lelijk spatbordje aan je voorfork bevestigd, komt er minder zooi bij het lager.
let ook even op de kabels die door het frame lopen, deze hebben bij c de neiging om langzaam door je frame heen te "zagen" hierbij beschadigen de buitenkabels zelf ook.
De IS52 mm variant is dan 25 euro en dat kost die bij hibike ook (had met de 15 euro de CC10 genomen ipv CC40), ik bestel daar ook meteen de spullen die vrienden willen hebben (ze hebben daar alles wat we zoeken).
Het lelijke spatbordje heb ik er sinds kort op (achter en voor), smaken verschillen, ik vind het dan wel weer goed staan (marsh guard met blauwe letters) :bier:
Ik zal nog eens kijken naar de lagers van de 110, misschien dat ik die dan bestel. Het uit elkaar halen valt me wel mee, had meer moeite verwacht. Klopt het dan de lager er niet in geperst hoeft te worden en moet die crown ring (of hoe heet die ring aan de onderkant) ook vervangen worden? Het gaat bij de 110 dan om onderstaande lager:
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Gelijk heb je, lelijk is een kwestie van smaak.

Daar waar het lager in hoort flink in smeren met vet, dan het lager er in, vervolgens nog een laag vet op het lager voor je de boel weer in elkaar zet.
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Ik moet toch nog een bak vet kopen, zal meteen die duckhams keenol grease kopen, schijnt wel topspul te zijn.
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Zo langzamerhand de fiets weer in elkaar aan het zetten maar de nieuwe lager gaat er niet zo makkelijk in. Is dit een kwestie van stevig erin duwen of moet ik hem er toch in persen. In het geval van persen zal ik toch wat spullen bij de bouwmarkt moeten halen om een homemade perstool te maken
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

owwwwk schreef:Staat helemaal los van Canyon! Alle balhoofdstellen van dit type zijn "wat" onderhoudsgevoeliger...

(...)
Dat is de ene helft van het verhaal. Maar de andere kant van he verhaal is dat als de lagerpassing niet in orde, het lager überhaupt geen lang leven heeft. Kortom, Canyon staat er niet helemaal los van. De afdichting is helaas ook ondermaats. Gebroken Cane Creek 40 IS onderste balhoofdlager, als ik dat hoor denk ik direct 'Canyon'.

Verder moet je het lager persen inderdaad.

Groeten,
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Persen? Bij mij kan je het er zo inleggen.. t is overigens wel het zoveelste canyon balhoofd lager topic.. hier het mijne http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=124161" onclick="window.open(this.href);return false;
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Verschilt per type, maar de meeste die ik in mijn handen heb gehad moesten geperst worden (dus een IS lager in het frame persen).

Groeten,
Plaats reactie