Garmin Edge 820

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

De Edge 820 bevalt mij iets beter als de Edge 520. Navigeren in het bos, op een single track, lijkt me vrij onhandig. Als ik een onbekende track rijd zet ik deze op het scherm (kaart) en kijk ik hoe die loopt. Afslagaanduiding heeft voor mij dan geen toegevoegde waarde. Op de weg vind ik het trouwens wel goed werken. Gebruik dan alleen door het apparaat geplande routes (afstand in geven, routes laten berekenen en gaan).

Helaas is de responsiveness van de Edgen een stuk minder dan je gewend bent van je telefoon. Wat dat betreft voelt het als een grote stap terug in de tijd als je met de Edge werkt. Een kaart schuiven, zoomen kost echt wel een paar seconden.

Het hoort bij de keuze die ik gemaakt heb maar alleen touch screen bediening is niet ideaal. Bedienen van het scherm voelt altijd een beetje onhandig, gebrek aan feedback. Als het regent ben je ook de pineut. Je moet dan zorgen dat de screenlock snel aan staat of er gebeuren rare dingen. Natte vingers werkt niet op het scherm. Een Edge 820 met de knoppen van de 520 naast het touch screen zou voor mij een verbetering zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had een tijdje een Etrex 30 en een Etrex 35 touch naast elkaar.
Uiteindelijk de Touch verkocht, juist vanwege het touchscreen.
Het bedienen met handschoenen viel heel erg tegen, zeker tijdens het rijden even zoomen of scrollen.
(en ik rijdt altijd met lange vingers)
Ik moet zeggen dat mn iPhone zich ook niet lekker laat bedienen met lange vingers, dus het telefoon vergelijk kan ik niet helemaal onderschrijven.
Maar ik kan me wel voorstellen dat een 820 voor mij af zou vallen vanwege het touchscreen.
De 35t had wel betere trainings functies dan de 30 en ook de tripcomputer met "oneindig" veel pages was een voordeel. Maar wat heb je er aan als je het niet kunt bedienen.?.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jeroentune schreef:Dank je wel voor de hints .. met navigeren bedoel ik eigenlijk om ingeladen GPX bestanden te kunnen rijden.
wat mij betreft hoeft de computer geen alternatief te bedenken , hij moet mij gewoon aangeven dat ik over 30 meter naar links moet .. meer hoeft hij voor mij niet te doen .

ik zal eens naar de etrex series gaan kijken ..
Misschien is de Polar V650 iets voor jou ?
Scherp geprijsd, groot helder display.
Geeft op de kaart aanwijzingen dmv een dikke pijl, zodat je in een oogopslag kunt zien welke richting je moet volgen.
Pat gebruikt 'm en ik heb 'm nog nooit horen klagen over het touch screen.

Klein nadeel is dat de V650 intern met max 500 trackpoints werkt.
Voordeel is dat dit bij de transfer naar het toestel automatisch en slim wordt geregeld
(dus nooit meer de ellende dat je halverwege je rit staat en je track blijkt te zijn afgekapt, zoals bij de oudere Garmins)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik had een tijdje een Etrex 30 en een Etrex 35 touch naast elkaar.
Uiteindelijk de Touch verkocht, juist vanwege het touchscreen.
Helaas lijkt Garmin te denken dat de toekomst van fietscomputers louter aanraakgevoelig en in fullcolour is. Aan de andere kant: De Wahoo ELEMNT zal ook bij Garmin niet onopgemerkt blijven, dus hopelijk leren ze daar weer het één en ander van.

Met mijn Dakota 20 (voorloper van de Etrex 35 Touch?) kon ik het scherm altijd prima bedienen met handschoenen aan. Maar dat was een resistief aanraakscherm. Zijn alle nieuwe modellen capacitief?
Vorsprung durch Pedantik.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Garmin heeft wel een voor circa 50 piek een afstandsbediening om dit op te lossen.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

ollie schreef:Garmin heeft wel een voor circa 50 piek een afstandsbediening om dit op te lossen.
Zag ik, ervaring mee? Welke functies kun je er mee bedienen? De stuurvervuiling en de €'s houden me nog tegen om hem maar te proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ach, zolang ze nog de Etrex 20/30x (of GPSmap64) verkopen heb je die afstandbediening toch niet nodig ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Best handig: hij zit onder je vingers zonder dat je je handen naar de GPS hoeft te bewegen. Zonder gaat prima, maar zo'n afstandbediening is minder zinloos dan op het eerste gezicht lijkt.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
D5R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: do 30 september 2010, 14:24
Mijn mountainbike: Rood, Zwart en Zilver.

En update 7.00 is daar..
Geen commentaar...
MasterCow
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 15:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Sport

Afgelopen week de update geinstalleerd.

Vandaag iets vreemds... Tijdens het fietsen op de racefiets, vielen mijn cadans en hartslag in eens weg op het scherm. Lijkt mij een ANT+ probleem.
Na de rit heb ik mijn 820 opnieuw opgestart en toen was daar mijn hartslag weer te zien op het scherm. (cadans niet getest omdat ik niet meer gefietst heb)

Hier ook goed te zien op strava https://www.strava.com/activities/989234122
Teetje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 07:28

Kan ik met de edge 820 ook in Oostenrijk navigeren of moet ik dan een andere kaart erop zetten ?
RickHavinga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 9 januari 2017, 15:01
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp

Edge 820 heeft de Cycle Map van heel Europa, dus ook Oostenrijk hoort daar bij.
Ik ben zelf meer fan van de openmtbmap (openmtbmap.org)
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Wat is jullie koop overweging geweest voor dit apparaat in vergelijking met de 1000.
Hoe bevalt het apparaat voor navigeren? Heeft iemand eerst de 1000 gehad en toen dit apparaat?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Teetje schreef:Kan ik met de edge 820 ook in Oostenrijk navigeren of moet ik dan een andere kaart erop zetten ?
Een kaart zonder hoogtelijnen is in de bergen wel heel erg behelpen...
Je kan de Reit Wander Karte erbij zetten.
Gebaseerd op dezelfde data, maar met hoogtelijnen en de nadruk op voetpaden (en ruiterpaden).
Voor mtb erg geschikt.

Andere mogelijkheid is een kaart met hoogtelijnen (SRTM) samen met je Garmin topo kaart laden.
Hoogtelijnen zijn onmisbaar,
1) hoogtemeters tellen zwaarder dan afstand.
2) je wilt niet op een kloof of een muur af rijden.
De standaard Garmin topokaart laat dat niet zien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

ThaSingleTrackMastah schreef:
Teetje schreef:Kan ik met de edge 820 ook in Oostenrijk navigeren of moet ik dan een andere kaart erop zetten ?
Een kaart zonder hoogtelijnen is in de bergen wel heel erg behelpen...
Je kan de Reit Wander Karte erbij zetten.
Gebaseerd op dezelfde data, maar met hoogtelijnen en de nadruk op voetpaden (en ruiterpaden).
Voor mtb erg geschikt.

Andere mogelijkheid is een kaart met hoogtelijnen (SRTM) samen met je Garmin topo kaart laden.
Hoogtelijnen zijn onmisbaar,
1) hoogtemeters tellen zwaarder dan afstand.
2) je wilt niet op een kloof of een muur af rijden.
De standaard Garmin topokaart laat dat niet zien.
Ben er in geslaagd om die Reit Wander Karte op mijn 820 te zetten. Ze staan ook op enabled. Dien ik dan nog andere (Garmin) kaarten op disabled te zetten om die Wandelkaart beter zichtbaar te maken?
Plaats reactie