Nieuwe banden voor m'n HT

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

X-King 2,4 is in werkelijkheid inderdaad smal uitvallend bandje, ongeveer als 2,25 bij andere merken.
Vergelijkbaar inzetgebied als Rocket Ron bij Schwalbe.
X-King is slijtvaster op asfalt, kent ook minder slijtage in het terrein, dan de RoRo. Raceking is weer vergelijkbaar met een Rara. Je zou ook X-King voor en achter kunnen gaan rijden.

RoRo voor en Rara achter zou een vergelijkbare combi zijn als de X-King R-King combi. De Schwalbes laten zich makkelijker tubeless maken, en zijn ietsje lichter oha.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

aurelius schreef:X-King 2,4 is in werkelijkheid inderdaad smal uitvallend bandje, ongeveer als 2,25 bij andere merken.
Vergelijkbaar inzetgebied als Rocket Ron bij Schwalbe.
X-King is slijtvaster op asfalt, kent ook minder slijtage in het terrein, dan de RoRo. Raceking is weer vergelijkbaar met een Rara. Je zou ook X-King voor en achter kunnen gaan rijden.

RoRo voor en Rara achter zou een vergelijkbare combi zijn als de X-King R-King combi. De Schwalbes laten zich makkelijker tubeless maken, en zijn ietsje lichter oha.
Dank.

Dus eigenlijk is een X-King 2.4 nagenoeg even breed als een RoRo 2.25? ....

Overigens lees ik geregeld negatieve verhalen over de Ikon..

http://www.bicyclerollingresistance.com ... d-tlr-2014" onclick="window.open(this.href);return false;
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

16610 schreef:
En serieus.. Ben ik de enige die vooral achter remt?
Dan wordt het tijd om iets aan je techniek te gaan doen :roll:

Met je voorrem heb je de meeste remkracht! Google er maar eens op......


X-King 2.4 voor is een goed keuze (rij er zelf ook mee).
Achter zou ik eerder een X-King 2.4 monteren dan een Race-King.
De combi X-King 2.4 voor en achter heb ik ook een tijdje gereden, beviel prima.

Race king heeft erg weinig nop en slijt redelijk hard (X-King slijt maar heeft wel meer nop)
X-king is ook een snelle band, en een 2.4 heeft meer volume (dus meer comfort).
Conti is idd lastiger tubeless te maken en ze vallen smaller.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

de hollander schreef:
16610 schreef:
En serieus.. Ben ik de enige die vooral achter remt?
Dan wordt het tijd om iets aan je techniek te gaan doen :roll:

Met je voorrem heb je de meeste remkracht! Google er maar eens op......


X-King 2.4 voor is een goed keuze (rij er zelf ook mee).
Achter zou ik eerder een X-King 2.4 monteren dan een Race-King.
De combi X-King 2.4 voor en achter heb ik ook een tijdje gereden, beviel prima.

Race king heeft erg weinig nop en slijt redelijk hard (X-King slijt maar heeft wel meer nop)
X-king is ook een snelle band, en een 2.4 heeft meer volume (dus meer comfort).
Conti is idd lastiger tubeless te maken en ze vallen smaller.
Ok! Dus het wordt ofwel X-king achter en voor

Of toch RaRa achter en RoRo voor.

Ik ben alleen benieuwd of X-King 2.4 echt even breed is als een Schwalbe 2.2 ...
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Kabookie schreef:Een andere optie:

Vooraan: Michelin Wild Grip'R 2.25
Achteraan: Michelin Wild Race'R 2.25

Deze Michelin's bevielen mij erg goed op de On-One Inbred.
+ Veel volume (58-59mm breed op 28mm int. velg)
+ Betaalbaar
+ Balans gewicht/stevigheid
+ Balans rolweerstand/grip
+ Tubeless was makkelijk
- Om de velg heen krijgen was lastig, kan door de velg- bandcombinatie komen
- ?
Goeie tip!
Hoe is deze in de bochten?
p.a.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 april 2008, 20:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Even een vraagje. Ik heb zelf de 710. Dus de carbon.
Mij valt op dat er maar weinig ruimte bij de achterbanden is om bredertw gaan. Ik vind het al redelijk krap uitzien met mijn 2.1 roro (standaard band).
Ik zou ook iets breder willen, maar gaat dit dan zomaar?
Geen kans op extra schade door de breder banden?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ligt aan de banden en de condities waarin je fietst... Met een hardpack band in droge condities kan meer zonder problemen dan met dezelfde maat noppenband in moddercondities waarbij een band compleet volloopt... (modder an sich is al niet geweldig wanneer zich daar ook stenen in verzamelen dan is het meer dan aannemelijk)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

p.a. schreef:Even een vraagje. Ik heb zelf de 710. Dus de carbon.
Mij valt op dat er maar weinig ruimte bij de achterbanden is om bredertw gaan. Ik vind het al redelijk krap uitzien met mijn 2.1 roro (standaard band).
Ik zou ook iets breder willen, maar gaat dit dan zomaar?
Geen kans op extra schade door de breder banden?
Hier krijg je later antwoord op. Ik ga vandaag even wat banden proberen op de 710
p.a.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 april 2008, 20:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Ik ben benieuwd! Ik houd dit topic in de gaten.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

p.a. schreef:Ik ben benieuwd! Ik houd dit topic in de gaten.

Ok ik heb RaRa en RoRo 2.25 tubeless gemonteerd op mijn Scale 710. Over de breedte kan ik kort zijn. Past makkelijk.

Tubless monteren was wel lastig en er zit nu een slag in mijn banden.

Eerst heb ik ze met binnenband opgepompt zodat beide zijden in de velg klikken. Daarna 1 zijde losgemaakt, binnenband eruit en de zijde weer in de velg gelegd. Dit was veel gepruts want je moet de band dusdanig buigen en wrikken dat er weer teveel ruimte tussen de band en de velg ontstaat waardoor de lucht ontsnapt.

Als het eenmaal 80% goed zit is het een kwestie van heel vlug pompen in de hoop dat er voldoende luchtdruk ontstaat zodat ook de andere zijde weer in de velg knalt. Dat hoor je dus ook. Nu snap ik ook waarom een compressor een stuk makkelijker is omdat die heel snel veel druk opbouwt zodat de band als het ware eerder in de velg schiet dan dat de lucht kan ontsnappen.

Maargoed, met eerst de binnenband, is het gelukt. Het is een kwestie van vaak doen.

Maar... er zit dus wel een slag in mijn band terwijl het er optisch gewoon prima uit ziet? Ik heb de vloeistof er nog niet in gedaan. Dit wil ik pas doen als de band er goed op ligt.

Hoe kan die slag er nu in zitten? En hoe krijg ik die eruit zonder weer opnieuw te beginnen.

Graag wat tips...

Overigens nog een klein probleempje: de pistons van mijn XT remmen zijn vooraan dusdanig naar buiten gekomen dat de schijf niet meer tussen de schoentjes past. Ik heb geprobeerd de zuigers terug de duwen maar die komen doodleuk weer omhoog. Maar daar kom ik wel uit...

Enfin.. tot zover.

PS: Ik denk dat 2.25 breed genoeg is. Het verschil met 2.10 is optisch niet enorm maar ik merk al dat de fiets net iets minder snel wegkomt. Het zal dus hopelijk wat meer comfort gaan geven.
p.a.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 april 2008, 20:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Goed om te horen. Kan ik ook met een gerust hart 2.25 aanschaffen.

Eventueel een tip zou zijn een ritje te rijden met de binnenbanden erin zodat de bandjes goed kunnen zetten.
Ik heb mijn wielen gelijk na aanschaf tubeless gemaakt. Waren al tubeless ready en ik hoefde slechts de ventielen te veranderen en de biba's te verwijderen. Omdat ze dus al gemonteerd waren met biba's konden de banden zich al zetten.

Eventueel: toch met de tubeless eens flink harder oppompen. Misschien zit die ergens nog niet geheel goed.

Als dat niet werkt, dan lijkt mij de afwijking echt in de banden te zitten en zou je contact moeten opnemen met je leverancier.

Ik moet wel zeggen dat ik altijd vind dat er bij Schwalbe een afwijking in de MTB banden zit. Altijd wel een kleine slag waar te nemen. Op mijn racefiets heb ik Schwalbe One Pro's tubeless gemonteerd en hier zie je niks aan. Ze kunnen het dus wel.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

aurelius schreef:X-King 2,4 is in werkelijkheid inderdaad smal uitvallend bandje, ongeveer als 2,25 bij andere merken.
Vergelijkbaar inzetgebied als Rocket Ron bij Schwalbe.
X-King is slijtvaster op asfalt, kent ook minder slijtage in het terrein, dan de RoRo. Raceking is weer vergelijkbaar met een Rara. Je zou ook X-King voor en achter kunnen gaan rijden.

RoRo voor en Rara achter zou een vergelijkbare combi zijn als de X-King R-King combi. De Schwalbes laten zich makkelijker tubeless maken, en zijn ietsje lichter oha.
Even inhakend hierop, de Raceking valt toch wel een stuk breder uit dan een X-King?

Een raceking 2.2 is waarschijnlijk even breed als een 2.4 X-King?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt, deze combi is in verhouding, X-King 2,4 iets breder dan Raceking 2,2.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
PaganiProductions

Op mijn Rigid Single speed 650b Merida heb ik nu een Schwalbe Nobby nic in de 2.35 variant voor en achter een Conti raceking 2.2 bevalt mij alleen bij nat modder weer achter iets minder grip maar dat vind ik niet zo erg en redelijk snel en rolt bijna overal overheen
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Nog een optie

Voor: Vittoria Barzo
Achter Vittoria Peyote

Bevalt me erg goed op de UHR routes
Plaats reactie